piątek, 11 października 2019

Współczesny pomnik w Wyszogrodzie

Tekst ten dedykuję bardzo nowoczesnej kobiecie czyli ... Anabell



    W Wyszogrodzie nad Wisłą stoi na rynku drzewko solarne, przy którym można sobie naładować komórki i laptopy. Myślę, że trudno o bardziej współczesny pomnik.

    Wyszogród to inaczej „wysoki gród”. Nazwa miasta pochodzi z czasów gdy Konrad Mazowiecki kazał na wysokim wzniesieniu nad Wisłą – zwanym dzisiaj Górą Zamkową – wznieść obronną strażnicę.

    Dogodne położenie nad Wisłą /Wyszogród leży między Czerwińskiem a Płockiem/ zapewniło miastu rozwój. W XIII wieku był tu port, handlowano suknem, zbożem i wyrobami drewnianymi. W drugiej połowie XIV wieku wzniesiono tu zamek. Jego mury odkopali archeolodzy na Górze Zamkowej.

    I teraz uwaga: Powstanie zamku przypisywano królowi, który zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną, czyli Kazimierzowi Wielkiemu./ W XIV wieku przyłączył on na 20 lat tę część Mazowsza do Polski./.Tymczasem według najnowszych odkryć ”dłubiących w ziemi naukowców” czyli archeologów – zamek ten powstał wcześniej bo już za czasów księcia Siemowita III, uznawanego za najwybitniejszego z mazowieckich władców.

    Zabytki odkopane przez archeologów na Górze Zamkowej można oglądać w Muzeum Wisły. W zbiorach znajdują się głównieveksponaty związane ze szkutnictwem wiślanym, rybołówstwem prowadzonym na rzece, a także unikalne naczynie gliniane znalezione przez archeologów w miejscowości Drwały – osadzie, która poprzedzała powstanie Wyszogrodu. 

    Naczynie pochodzi sprzed 1300 lat i znajduje się na nim schematyczne przedstawienie pogańskiego boga Perkuna – jest to jeżdziec na koniu, który ciska błyskawicami.

    Wyszogród znany jest głównie ze starego, drewnianego mostu na Wiśle, który do niedawna był najdłuższą tego typu konstrukcją w Europie. Konstrukcja posiadała 60 przęseł i aż 1285 metrów długości. 

    Wybudowali go Niemcy rękami jeńców wojennych w 1916 roku z drewna pochodzącego z Puszczy Kampinoskiej. 

    Był wysadzany w powietrze dwukrotnie – pierwszy raz przez polskich saperów w 1939 roku i drugi raz w roku 1945 przez wycofujących się Niemców. 

    Po wojnie zmodernizowano go ale ciągłe uszkodzenia i ich naprawy pochłaniały olbrzymie koszty utrzymania i eksploatacji. 

    W 1999 roku postanowiono rozebrać drewnianą konstrukcję.
    Nowy most zbudowano wkrótce a stary został prawie całkowicie rozebrany. 
    -------------------------------------------------------------------

    Tak wygląda Wisła pod Wyszogrodem. Jak powiększycie zdjęcie to zobaczycie nowy most.

    i jeszcze.....

    Niech  żyje OLGA TOKARCZUK!!!

61 komentarzy:

  1. Pomysłowy pomnik. Ciekawa jestem jak długo trzeba ładować komórkę. Drewniany most na Wiśle to budowla nie na obecne czasy. Dobrze, że wybudowano długi i piękny most stalowy. Ze starego drewnianego pozostawiono jedno z przęseł, które stało się platformą widokową.
    Też gratuluję O.Tokarczuk. Przeczytałam jej "Dom dzienny, dom nocny" a czytam "Opowiadania bizarne". Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zdązyłam naładować komórki bo szliśmy oglądać Wisłe i nowy most.
      Przeczytaj koniecznie "Biegunów".
      To wspaniała ksiązka.
      :-)

      Usuń
  2. Jeździłam tym starym mostem wielokrotnie. Zawsze mnie fascynowały te odgłosy starych klepek. To takie troszkę dojmujące było, czy zaraz samochód nie runie do wody. Trzeba było przejeżdżać powolutku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja tym starym mostem nigdy nie jechałam, natomiast nowym kilka razy.

      Usuń
    2. Nowym też jechałam, ale to żadna atrakcja.

      Usuń
    3. No tak,,, bo pełno takich mostów...

      Usuń
  3. No właśnie, niech żyje Olga Tokarczuk!
    Japońskie gazety też pisały. Nie wiedziałam, ale jej dwie książki ("Bieguni" i "Dom dzienny, dom nocny") zostały już kilka lat temu przetłumaczone na japoński.
    Wydaje mi się, że wielokrotnie przejeżdżałam w dzieciństwie przez Wyszogórd, ale nie wiedziałam, że to takie ciekawe miasto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fajnie, że i Ty także cieszysz się z Nobla Olgi Tokarczuk.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Zaciekawiła mnie ten pomnik. Bardzo ciekawe rozwiązanie dla wszystkich połączenie przyjemne z pożytecznym. Powinno się spotykać więcej takich rozwiązań. Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich przesyła Krysia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyno - też uważam że fajne to drzewko solarne.
      :-)

      Usuń
  5. Niech nam żyje Olga Tokarczuk! Ja usłyszałam w holenderskich wiadomościach :-).

    OdpowiedzUsuń
  6. Drzewko solarne bomba! wykorzystuje sie energie slonca, korzystajacym uzmyslawia, ze taka energie jak najbardziej mozna usidlic i wykorzystac...brawo Wyszogrod, nieznane dla mnie miasto.
    O Noblu dla Olgi Tokarczuk dowiedzialam sie na Poczcie, na Kabatach, weszla jakas pani i krzyknela...Olga Tolarczuk dostala Nobla, wyrazilam natychmiast moj entuzjazm. Pano owa jeszcze dodala- przynajmniej jedna dobra wiadomosc!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyszogród to ciekawe miasto Grażynko!
      A Olga Tokarczuk to nasza chluba i wielka radość.
      :-)

      Usuń
  7. Fajne to drzewko! I ciekawe miejsce!
    Dumna jestem z faktu, że literackiego Nobla dostała nasza Rodaczka!
    Czytałam "Biegunów" i oglądałam film "Pokot", czas przeczytać inne ksiązki autorstwa Olgi Tokarczu. Chyba zadzwonie do naszej wiejskiej biblioteki i zarezerwuję sobie, bo nie mam wątpliwości, że stworzy się niezła kolejka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie przeczytaj "Opowiadania bizarne".
      Pozdrawiam :-)

      Usuń
  8. Bardzo się cieszę tym Noblem Tokarczuk. Wspaniała wiadomość!

    A propo historii bardzo lubię czasy Kazimierza Wielkiego.

    OdpowiedzUsuń
  9. Gratulacje dla Olgi Tokarczuk.
    A to drzewko wygląda bardzo ciekawie.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  10. Niech żyje.
    Drzewko solarne obiektywnie jest brzydkie, ale w sumie pomysł uważam za dość mądry. U nas porty USB do ładowania znajdują się w wiatach przystankowych, na których są panele fotowoltaiczne (czyli nie na wszystkich). Widziałam także gniazda w blatach stolików w holu Urzędu Wojewódzkiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drzewko solarne nie musi być sliczne tylko użyteczne.
      :-))
      W innych miastach w Polsce też są takie drzewka.

      Usuń
    2. W Maroku widziałam sztuczna palmę wkomponowaną w grupę żywych - było to maskowanie dla komórki. Wyglądała świetnie, niemal nie do odróżnienia.

      Usuń
  11. Przynajmniej jedna dobra nowina-to prawda.Myslisz,ze po niedzieli blysnie iskierka nadziei? Gratulacje za wiadomosci z pieknego i ciekawego kraju Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu Kochana!!!! Nie wiem czy coś błyśnie po niedzieli!!!!
      :-)

      Usuń
  12. To drzewko to takie dwa w jednym - inaczej rzeźba praktyczna.
    Podobnie przemówiła pani Olga, podziękowała za nagrodę i zaapelowała o udział w wyborach:-)
    Most słabo widać :-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam Panią Olgę!!!
      A mostu nie mogłam przybliżyć w komórce :-)))

      Usuń
  13. Rzeczywiście, nigdzie takiego pomnika jeszcze nie widziałam:) Oryginalny:)
    A za wiadomości na temat nieznanego mi miasta oraz za nowinki historyczne - dziękuję:)
    Pozdrawiam weekendowo:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno w Stalowej Woli też jest drzewko solarne.
      Pozdrawiam :-)

      Usuń
  14. Patrząc na niektóre pomniki ręce opadają a ten chociaż broni się przez swoją użyteczność. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Nobel to poważna sprawa... gratulować trzeba :)

    OdpowiedzUsuń
  16. To duma dla naszego kraju z Nobla literackiego dla Pani Olgi Tokarczuk🤗❤️
    Ciekawostka z tym pomnikiem.
    Serdeczności zostawiam na miły weekend 🙋☀️☕🍁🌼

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem dumna z Pani Olgi Tokarczuk
      Serdeczności Morgano :-)

      Usuń
  17. O...i taką historię w pigułce uwielbiam☺ Dziękuję.♥

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetne drzewko solarne. Jestem dumna, że kolejna Polka dostała Nobla.
    Gratuluję Pani Oldze.
    Serdecznie pozdrawiam, Stokrotko:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja też bardzo się cieszę z sukcesu naszej Pisarki:) Wyszogrodu nie znam dlatego z ciekawością poczytałam o tym miasteczku:) Podoba mi się ten pomnik. Serdeczne pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten Nobel przyszedł do nas we właściwym czasie.

    Piękną klamrą spięłas opowieść o tym mieście - historia drewnianego mostu i drzewko solarne. Masz talent!😃

    Piszesz o Wyszogrodzie, a mnie od razu przychodzą na myśl Wyszehrad w Pradze i Wyszehrad na Węgrzech. Takie toponimiczne zboczenie zawodowe. Zresztą od dziecka interesowały mnie nazwy miejscowe. Szczególnie jeśli jakieś miejscowości nazywały się tak samo.

    Uściski, Jagódko!💖

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten Nobel to dla nas prawdziwa radość!!!!

      Dziękuję za miłe słowa Halinko.
      :-)

      Usuń
  21. -- może Nobel dla Olgi Tokarczuk otworzy co niektórym oczy, zwłaszcza w tak ważnym dla nas czasie...
    - pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie ma chyba Polaka, który nie cieszyłby się z faktu, że Olga Tokarczuk została tak uhonorowana. Teraz należałoby poznać Jej twórczość, bo przyznaję, że nie czytałam żadnej pozycji, chociaż nazwisko jest mi doskonale znane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proponuje żebyś zaczęła od książki "Bieguni".
      Serdecznosci.

      Usuń
  23. Ciekawe, czy takie drzewko daje latem cień :) Ale pomysł bardzo mi się podoba. Pozdrawiam Stokrotko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gabrysiu juz w kilku miastach w Polsce są takie drzewka.:-)

      Usuń
  24. Primo- dzięki serdeczne, secundo - ciekawe na czym ta moja nowoczesność polega?- bo jakoś czuję się bardzo staro i zupełnie nienowocześnie.
    Takich drzewek solarnych to powinno być więcej, pozostaje jednak pytanie jak zmusić słońce by codziennie zasilało baterie?
    Wyszogród chyba na zawsze już będzie mi się kojarzył z zimą i
    krą na rzece- właściwie to każdej zimy ten stary drewniany most cierpiał pod naporem kry i był systematycznie uszkadzany.
    Dobrze, że wreszcie jest nowy.
    Jakoś nie wierzę, że p.od kultury doczyta kiedyś książki nowej NOBLISTKI. A tak prawdę mówiąc to nie wierzę, że w ogóle zaczął je czytać.
    Miłego;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteś młoda i nowoczesna!!!! I tak trzymaj!!!

      A wczoraj była u mnie ta Trzecia czyli Joasia....
      A o ministrze oświaty to szkoda gadać...

      Serdeczności

      Usuń
  25. Drzewko solarne bardzo ciekawe.
    Pragnę donieść, że Wrocław uczcił nagrodę Nobla, dla swojej honorowej obywatelki Olgi Tokarczuk, oferując darmowy przejazd komunikacją miejską dla każdego człeka, który posiada przy sobie książkę noblistki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam o tym Mario.
      To bardzo piękny gest.
      Pozdrawiam

      Usuń
  26. Wyszogród pewnie piękny (wierzę na słowo), ale to drzewko solarne nie bardzo:) Dobrze przynajmniej, że przydatne:)
    Ze zwycięstwa Pani Tokarczuk jestem dumna, z siebie też:)) bo przeczytałam wiele jej książek już wcześniej, nawet zanim dostała Nagrodę Bookera - znaczy się, poznałam się na niej: hi hi:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urokiem Wyyszogrodu jest jego położenie.
      A dzrewko ma być przede wszystkim przydatne.
      Gratuluję Ci przeczytania wielu książek naszej nowej Noblistki.
      Serdeczności.

      Usuń

Taniec zbójnicki

  O góralach mówi się, że muzykę mają we krwi, a taniec w nogach. Góralski taniec to przede wszystkim popis męskiej krzepy i zręczności, a j...