piątek, 16 sierpnia 2024

Kim był Mikołaj Kopernik?

Krócej byłoby napisać kim Mikołaj Kopernik nie był. Bo jak wiadomo był nie tylko wybitnym astronomem ale też: astrologiem, medykiem, monetarysta, ekonomistą, kartografem, filozofem, kanonikiem i administratorem dóbr warmińskiej kapituły. A także urzednikiem, strategiem, fizykiem, dyplomatą i filologiem. 

Z pewnością nie był kobietą /jak chciano go do kobiet zaliczyć w komedii "Seksmisja"/ o czym może świadczyć  długoletni związek z  gospodynią Anna Schilling.

Moje pytanie zawarte w tytule dotyczy narodowości Mikołaja Kopernika. Encyklopedie podają ze Mikolaj Kopernik byl polihistorem  pochodzenia niemieckiego. Faktem jest ze matka jego Barbara Watzenrode pochodziła z Westfalli. Ojciec Mikołaj Starszy Kopernik był polskim kupcem z Krakowa.

W Polsce jest dziewięć pomników Kopernika. Jest także kilka za granicą. Ale ile by ich nie było to z pewnością jest ich za mało na uczczenie tak wybitnego człowieka. Chociaż ten najbardziej znany pomnik znajdujący się na Warszawskim trakcie Królewskim przed siedziba Polskiej Akademii Nauk znany jest chyba na całym świecie.

W Olsztynie przed wejściem na most prowadzący do olsztyńskiego zamku znajduje się kamienna ławeczka/murek na której/ktorym przysiadł sobie słynny Astronom. Został ten pomnik odsłonięty w roku 2003.


Przysiadłam sobie kiedyś przy Nim gdy zwiedzałam Olsztyn bo chciałam pobyc we wspaniałym towarzystwie...

Całkiem niedawno przeczytałam w książce pt: "Sekrety Warmii i Mazur"  bardzo ciekawa historię powstania pierwszego pomnika Kopernika w Olsztynie. Otóż autor książki Mariusz Szylak podaje, że w Olsztynie zwanym wówczas Allenstein już na początku XX wieku powstała idea uhonorowania Kopernika tuż przy zamku którego administratorem a także obrońca był wybitny Astronom w latach 1516-1519. 

Ideę uczczenia Astronoma propagowało oczywiście niemieckie towarzystwo ludowe "Volksverein" w związku z okrągła rocznica powstania miasta  a także okrągłą rocznicą urodzin Astronoma. Podobno sam Cesarz Wilhelm II wsparł ten pomysł znaczną kwotą...

W 1914 roku odsłonięto w kapliczce znajdującej się naprzeciwko wejścia do zamku popiersie Mikołaja Kopernika autorstwa wybitnego berlińskiego rzeźbiarza Johannesa Goetza.

Pomnik przetrwał do 1945 roku. Tuż przed ofensywą radziecką został przeniesiony do zamku. A po wojnie został wyniesiony z zamku i odsłonięty przez polskie władze raz jeszcze. Na cokole umieszczono napis: "Obrońcy grodu olsztynskiego przed najeżdża krzyżackim, Wielkiemu Polakowi Mikołajowi Kopernikowi - wdzięczni rodacy"

Z pewnością bliższa memu sercu jest Ławeczka Kopernika niż to popiersie.

A napisałam to wszystko aby  zwrócić Waszą uwagę na fakt że Niemcy traktowali i traktują słynnego Astronoma jako Rodaka. I to bez żadnych wątpliwości.

A o innych Wybitnych Polakach do ktorych przyznają się inne narody z pewnością kiedyś napiszę...


36 komentarzy:

  1. Stokrotko, pokazało posta z opóźnieniem. Tę historię "niemczenia" akurat astronoma znam, pozdrawiam serdecznie - w środę .

    OdpowiedzUsuń
  2. Dlaczego tekst Ci opublikowało ze wsteczną datą?
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
  3. Kopernik był Niemcem, Mickiewicz Litwinem lub Białorusinem (zależy kto gdzie chodzil do szkoły), Orzeszkowa bezsprzecznie była Białorusinką. Wszak w Grodnie jest jej muzeum. Takue rewelacje udało mi się usłyszeć.
    Uściski!🫂❤️

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś, w latach szczenięcych pomyślałam sobie, że ten podział na różne narodowości przysporzył ludziom tylko i wyłącznie furę zmartwień. A w dzisiejszych dziwnych nieco czasach fakt, że Kopernik był wiele lat związany ze swą gospodynią nie jest dowodem, że był facetem a nie kobietą. Uważam, że nasz, warszawski pomnik Kopernika jest najładniejszy. Może kiedyś ludzie nieco bardziej dojrzeją i Wielcy Ludzie, uczeni, myśliciele, wynalazcy będą wyniesieni ponad narodowość, bo z ich myśli, odkryć i wynalazków korzysta wszak cała ludzkość naszej Planety. Serdeczności Stokroteczko;)
    P.S.
    w pobliskim parku jest calutki trawnik ze stokrotkami i mnóstwo "bzykaczy" nad nim pracowicie lata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie to napisałaś Aniu :-)
      Stokrotka

      Usuń
  5. Najbardziej się wkurzam jak niektóre narody uważają Chopina za Francuza.
    Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też Elu ... ja też...
      Stokrotka

      Usuń
  6. A gdzie jest Twój poprzedni tekst bo chciałem coś dopisać na temat Otwocka.
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pojęcia nie mam dlaczego mi zniknął...
      Stokrotka

      Usuń
  7. Prawdziwy człowiek renesansu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Niezwykły człowiek. Sporo ciekawostek na jego temat znalazłaś. Ja lubię jeszcze ten jego pomnik w moim ukochanym Toruniu:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Toruński pomnik Kopernika też piękny...
      Stokrotka

      Usuń
  9. Zaczyna się nowy cykl o wybitnych Polakach?

    OdpowiedzUsuń
  10. jaki on tam Niemiec, skoro bronił Olsztyna przed niemieckimi Krzyżakami ;-) Znam też ciekawe portrety Kopernika, jeden jest w moim mieście namalowany przez wybitnego malarza znanego w świecie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niemcy są przekonani że Kopernik byl ich rodakiem.
      Stokrotka

      Usuń
  11. tylko dziewięć?... ale rozumiem, że to chodzi o te pod państwowym, centralnym patronatem?... takich to faktycznie, ta liczba jest do przyjęcia...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Niezwykła postać, a narodowość... wydaje mi się, że w tamtych czasach była to dość płynna sprawa, chyba dopiero w XIX wieku nacjonalizmy zaostrzyły się.
    WIem, że rzeźba Kopernika jako jedna z pierwszych została umieszczona w bawarskim mauzoleum - Walhalla - symbolu pamięci narodu niemieckiego, jakoś nie skłania mnie to do protestu.
    Sprawa robi się paskudna gdy wykorzystują ją narodowcy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zwykle masz Lechu rację.
      Stokrotka

      Usuń
  13. W komentarzu zapomniałem wstawić link do Walhalli ==> https://pl.wikipedia.org/wiki/Walhalla_(mauzoleum)

    OdpowiedzUsuń
  14. Po przeczytaniu tytułu od razu pomyślałam, że był kobietą 😊. Część mojej rodziny pochodzi z Litwy i często sobie żartują że Adomas Mickievičius był Litwinem a Adama Mickiewicza nie kojarzą 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za lekki komentarz.
      Stokrotka

      Usuń
  15. Pani Stokrotko Mikołaj Kopernik z pewnością był Polakiem.
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też tak uważam Kasiu.
      Stokrotka

      Usuń
  16. Witaj końcówką sierpnia Stokrotko
    Przeczytałam z zainteresowaniem.
    Czekam już na opowieści o kolejnych ciekawych postaciach
    Pozdrawiam przygotowaniami do wyjazdu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Cię serdecznie Ismeno.
      Stokrotka

      Usuń
  17. Mikołaj Kopernik wielkim Polakiem był i basta! Cała reszta to jego prywatną sprawa 😃 Uściski sierpniowe 😘🌼

    OdpowiedzUsuń
  18. Oj tam, Kopernik jest nasz i tyle. Maria Curie Skłodowska też jest nasza, a nie Francuzów, podobnie Chopin. Niech się odczepią od naszych uczonych 😃

    Pozdrawiam najserdeczniej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raz na zawsze niech się odczepia... I już!!!
      Stokrotka

      Usuń

Pytalski pyta...

  Mój  młodszy wnuk usiadł mi na kolanach, przytulił się i zapytał: - Babciu, a ty tez umrzesz? Trochę mnie zaskoczył tym pytaniem, ale tylk...