środa, 17 kwietnia 2024

Ogród i szklarnia Włoch - z cyklu "Włochy Południowe i Sycylia" - część siódma


  / Sycylijskie pamiątki czyli magnesik w kształcie Sycylii i puderniczka z kształtem i godłem Sycylii/

Dzięki plantacjom cytrusów i migdałowców, licznym gajom oliwnym, winnicom oraz sadom Sycylia /a szczególnie jej południowo-wschodnia część/  bywa często określana mianem ogrodu i szklarni Włoch.

Przylecieliśmy do Katanii na Sycylii z Neapolu w dniu  19 stycznia w południe, wylecieliśmy z Katanii do Warszawy dnia 24 stycznia br wieczorem. A więc byliśmy na tej niesamowitej wyspie pięć i pół dnia. 

Mówi się, że Sycylia to zupełnie inny świat. Od reszty Włoch oddziela ją nie tylko morze, ale także całe wieki innej historii i kultury. Poeta Johann Goethe w książce "Podróż włoska" wydanej w 1789 roku napisał, że "jeśli widziało się Włochy, a nie widziało Sycylii, to oznacza że nie oglądało się Włoch, ponieważ Sycylia jest kluczem do wszystkiego". 

Tak się składa, że wszyscy /oprócz dwójki najmłodszych czyli wnuków/ byliśmy już wcześniej we Włoszech i to kilka razy. Ale żadne z nas nie było wcześniej na Sycylii. I całkowicie zgadzamy się ze stwierdzeniem wybitnego niemieckiego poety.

Sycylijska apaszka /i jej opakowanie/ jaką otrzymałam od wnuków w dniu 21 stycznia czyli w Dzień Babci/

Kiedyś Sycylia była w centrum znanego świata. Ta największa wyspa na Morzu Śródziemnym leżała między dwiema cywilizacjami: europejską i afrykańską. Przyciągała zarówno kupców jak i najeźdców. Pierwotnie zamieszkiwali ją  Sykulowie i Sykanowie, stare plemiona, od których pochodzi obecna nazwa wyspy.

Grecy sprawowali tu władzę od VIII do III wieku p.n.e.

Arabowie w IX i X w.n.e.

Normanowie opanowali ją w XI wieku.

W różnych okresach na wyspę ściągali Rzymianie, Kartagińczycy, Wandalowie, Hiszpanie, Bizantyjczycy, Francuzi i Burbonowie, a nawet Brytyjczycy. Najeźdzcy pozostawili niezwykle bogate dziedzictwo.

Kolejno zmieniające się wpływy kształtowały każdy aspekt życia: od sztuki i architektury do języka i kuchni. 

I tak na Sycylii oglądaliśmy greckie teatry i świątynie, rzymskie mozaiki, mauretańskie motywy architektoniczne, romańskie katedry, barokowe kościoły. 

A w stolicy Sycylii - Palermo widzieliśmy też /niestety/ bardzo zniszczone, a kiedyś zapewne piękne kamienice, opuszczone fabryki, niedokończone drogi i domy i .... niesamowitą ilość przeróżnych śmieci.

Piękne jest sycylijskie wybrzeże, dlatego postanowiłam pokazać Wam kilka zdjęć z różnych miejsc z morzem w tle...






















A o Sycylii  będę jeszcze pisać i pokazywać fotografie...

Planuję też napisać jak nas na Sycylii oszukano... I jak goniliśmy złodzieja...

Chcecie? 

                             


42 komentarze:

  1. Tu Jardian Stokrotko. Pozdrowienia ślę i czekam na więcej. Faktycznie - historię Sycylia ma skomplikowaną :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje Ci serdecznie Jardianie.
      Stokrotka

      Usuń
  2. Nie chcemy :-)))
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
  3. Oczywiście, nie wiadomo, jakie umiejętności mogą się przydać. Najważniejsze, czy go dogoniliście?
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie nie musisz pytać, bo odpowiedź znasz. Mam w planach południowe Włochy i Sycylię (kiedy ja to ogarnę?), więc być może ujrzę tę historyczną mieszankę i to cudne morze na własne oczy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnoscia Ci sie uda Urszulko :-)
      Stokrotka

      Usuń
  5. Fantastyczna przygoda, zachwycające zdjęcia - tylko mogę zazdrościć.
    Czekam na dalsze relacje.

    OdpowiedzUsuń
  6. Oczywiście. Czekam na kolejne posty z Sycylii. Dzięki nim i pięknym Twoim zdjęciom odświeżą się moje wspomnienia.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak myslalam Lucjo ze i Ty bylas na Sycylii.
      Stokrotka

      Usuń
  7. Chcemy! Kocham Sycylie bardzo a bardzo. I znowu minie mi kolo nosa wycieczka tam w pazdzierniku. A tyyylu rzeczy/miejsc jeszcze tam nie widzialam :( Te mieszanki kulturowe na Sycylii maja odwierciedlenie w jedzeniu - caponate robie od wielu lat i nigdy mi sie nie znudzi na przyklad. Lody w buleczce maslanej - nooo, srednio oraz odmowilam, odmawiam i bede odmawiac zjedzenia kanapki ze sledziona. NIe, nie i nie. A Ty pisz i pokazuj zdjecia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale mi milo ze sie u mnie pokazalas!!!
      Serdecznosci od Stokrotki

      Usuń
    2. Ja wpadam i wypadam - od jakiegos czasu wypadnieta - zapalenie oskrzeli typu ciagnie sie i ciagnie, ale chyba juz coraz mniej.

      Usuń
    3. Życzę Ci zdrowia i zapraszam nieustannie do siebie :-)
      Stokrotka

      Usuń
  8. Podobno pięknie jest na Sycylii.
    Śliczne te magnesy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pieknie i ciekawie jest na Sycylii.
      Stokrotka

      Usuń
  9. Cudowne widoki! Zachwycające. Nie byłam na Sycylii, ale widać po Twojej relacji, że pięknie tam. Jak goniliście złodzieja?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam na ciag dalszy...
      Stokrotka

      Usuń
  10. Piękne zdjęcia, zwłaszcza te z pryskającymi falami. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wspaniała wyprawa, cudowne widoki, pisz więc, nigdy nam się nie znudzi!

    OdpowiedzUsuń
  12. Pewnie, że chcemy :)
    Zdjęcia bajkowe, zapachniało wakacjami...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zapraszam na ciag dalszy Iwonko.
      Stokrotka

      Usuń
  13. Piękne zdjęcia Stokrotko.🤩 Skoro tam w 300 dni w roku świeci słońce, to urlop powinien być udany. Ja zawsze jestem ciekawa wieści ze świata, lokalnych specjałów, zabytków itd.. Pozdrawiam serdecznie 🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje i serdecznie Cie zapraszam.
      Stokrotka

      Usuń
  14. Wyobrazam sobie jak tam bylo pieknie...
    Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja sobie wyobrazam jak teraz jest tam pieknie...
      Stokrotka

      Usuń
  15. Piękne zdjęcia, widoki, pamiątki i przepiękna apaszka, jej kolory dodadzą Ci energii w pochmurne, szare dni. Wspaniale spędziłaś Dzień Babci, jestem pewna, że był wyjątkowy. Ciekawi mnie ta przygoda ze złodziejem, mam nadzieję, że skończyła się szczęśliwie bo biegacie szybciej niż on 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zahrzyj prosze do mnie w najblizsxych dniach bo bedzie ciag dalszy.
      Serdecznosci od Stokrotki

      Usuń
  16. Stokrotko, cudna ta Sycylia na Twoich fotografiach. Odwiedziłam wyspę tylko raz, ale przejazd przez nią pozwolił mi sporo zobaczyć. Niepokojąca jest puenta Twojej opowieści o gonitwie za złodziejem. Czekam więc na ciąg dalszy...
    Pozdrawiam i życzę miłego weekendu 😘
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Cię Anitko i bardzo serdecznie Ci dziękuję za komentarz.
      Zapraszam na ciąg dalszy o Sycylii- za kilka dni.

      Usuń
  17. Pani Stokrotko bardzo jestem ciekawa jak to było z tym złodziejem.
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  18. Chętnie wybrałabym się na Sycylię czy w ogóle na południe Włoch. Byłam tylko na północy, a to takie Włochy - nie-Włochy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda Kataszo. Poludnie Wloch bardzo rozni sie od Wloch Polnocnych.
      Pozdrowienia od Stokrotki

      Usuń
  19. Stokrotko miła :) i ja z dużą chęcią pozachwycam się kolejnymi pięknymi widokami pod włoskim niebem :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zapraszam Cię serdecznie na część dziewiątą...
      Stokrotka

      Usuń
  20. Oczywiście, że chcę! Jakie cudne kolory, chyba w raju takie są 🌞🌻

    OdpowiedzUsuń

Pamiętacie "Ojca Chrzestnego"? - z cyklu "Włochy Południowe i Sycylia - część dziewiąta

Mam oczywiście na myśli amerykański film gangsterski od tym tytułem. Główną rolę - starzejącego się ojca chrzestnego czyli "capo di tut...