sobota, 20 kwietnia 2024

Wiedzieliście o tym? - część druga

 Jak podaje Angora-Peryskop nr 12 z dnia 24.03.24:


1. Polska jest największym eksporterem jabłek w UE. A w 2019 roku staliśmy się drugim największym eksporterem koncentratu jabłkowego na świecie /po Chinach/.

2. Polska jest w UE na drugim miejscu z Hiszpanią pod względem liczby zakładów produkujących autobusy. Więcej ma ich tylko Francja.

3.Polska zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem produkcji baterii do samochodów elektrycznych.


4. Jesteśmy największym w UE producentem pieczarek. 70% produkcji krajowej trafia na eksport. Główni odbiorcy to Niemcy, Francja i Dania.

5. W 2020 roku firma KGHM była największym producentem srebra na świecie . W 2021 roku kombinat z Lubina zajął drugie miejsce.

6. Jesteśmy w UE liderem produkcji mięsa drobiowego. Na rynek unijny trafia ponad 60% krajowej produkcji tego towaru. Jesteśmy też w UE czołowym producentem i eksporterem gęsiny.

7. W branży produkcji tzw. dużego AGD /np.zmywarki, lodówki, pralki/ jesteśmy drudzy na świecie. Wyprzedzają nas tylko Chiny. W Polsce powstaje ok. 40% dużego AGD produkowanego w UE.


8. Jesteśmy w UE drugim największym po Hiszpanii producentem mrożonych truskawek. Wytwarzamy też 10% globalnej produkcji mrożonych malin.

9. Jesteśmy aktualnie drugim największym eksporterem mebli w Europie. Wyprzedzają nas tylko Niemcy. Nigdzie jednak w UE w branży meblarskiej nie pracuje tak wiele ludzie jak w naszym kraju.

10. Drugie miejsce pod względem wartości eksportu w 2020 roku zajmowały w Polsce monitory, projektory i aparatura odbiorcza.

11. Niemal co druga świeca produkowana w UE powstaje w naszym kraju.

12. Polskie stocznie produkują rocznie ok 22 tysiące jachtów motorowych i żaglowych. Odbiorcami są głównie Niemcy, USA i Francja. W roku 2021 udział Polski w rynku globalnym tych towarów wynosił ok 5%.

13. Polska jest trzecim eksporterem opakowań w UE. Wartość eksportu to ok 7 mld euro rocznie.

To tak na pocieszenie w tych niepewnych dla nas czasach...


54 komentarze:

  1. Tu Jardian Stokrotko, serdeczne pozdrowienia. Ta garść informacji, jest zaskakująca i faktycznie pocieszająca. Pozdrawiam po...porannych zakupach, przeszedłem dziś obok ...Stokrotki :-) .

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za ciekawe informacje Stokrotko. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  3. No to całkiem możliwe, że ilekroć kupuję "białe pieczarki" (bo tu są i brązowe) to są one rodem z Polski. A propos pieczarek- prowadzono ponoć badania naukowe na temat - "jedzenie hodowlanych grzybów a stan mózgu ludzi starych" i odkryto, że jedzenie 3 razy w tygodniu owych grzybów opóźnia w dużym stopniu demencję". A te grzyby to można nawet we własnym domu hodować,oraz we własnym ogródku, a grzybnię można kupić w niektórych prywatnych sklepach ogrodniczych, w sieci również. Serdeczności posyłam;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu ... z pewnoscia polskie biale pieczarki kupujesz...
      Stokrotka

      Usuń
  4. Wiedziałam tylko o jabłkach, jednak nie pocieszają mnie te informacje, choć taka był Twoja intencja. No bo co z tego wszystkiego? Przeciętny człowiek skazany jest na dziadowanie.

    OdpowiedzUsuń
  5. jabłka i pieczarki to akurat proste do wymyślenia, co prawda z tymi drugimi to pojawia się kwestia polskiego konia, bo jego kupa jest kluczowa w growingu pieczarek, przez ostatnie osiem lat koń był tępiony przez reżim neokomunistów, co odbija się na podaży owej kupy, a co za tym idzie na podaży pieczarek na rynek...
    ale jak widać koń polski dał radę, przetrzymał kryzys. bo jakby nie było polski koń to jest koń, a nie jakaś tam szkapa...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. p.s. kiedyś byłem szpitalu na jakichś badaniach, kompletnie zresztą bez sensu, bo mogłem przyjechać, zrobić te badania i pojechać... na czteroosobowej sali leżało nas czterech panów, też na takie szybkie trzydniowe turnusy i jeden był sadownikiem od jabłek... mimo, że się zabezpieczyłem książką i radiem ze słuchawkami, to i tak nie dawało się do końca przed opowieściami tego pana na temat jego kłopotów w branży... po wyjściu ze szpitala chyba przez kilka miesięcy nie mogłem patrzeć na jabłka i ich przetwory, taki skutecznie gość obrzydził mi ten piękny, zdrowy i smaczny owoc :D

      Usuń
    2. */errata: nie dawało się do końca uchronić...

      Usuń
    3. Piotrze ... pelna zgoda co do polskiego konia :-))
      Stokrotka

      Usuń
    4. Obrzydzil Ci niestety jablka...
      Stokrotka

      Usuń
    5. Stokrotka zajarzyla...

      Usuń
  6. A teraz są ciężkie czasy? Bo chyba żyje w innym wymiarze i chyba o czymś nie wiem..🙈
    O pieczarkach i jabłkach wiedziałam. Fajnie, że jest więcej dokononań😎

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko zamienilam slowo "ciezkich" na "niepewnych"...
      Stokrotka dziekuje i pozdrawia

      Usuń
    2. Oj i wyszło, że się "czepiłam", a po prostu moje zainteresowanie sprawami polityki jest znikome i często nie wiem, co się dzieje..

      Tak sobie myślę, że odkąd pamiętam, było nie tak u każdy powtarzał "Co za czasy"😅🙈. Dlatego staram się realizować swoje plany, iść do przodu i nie zamartwiać scenariuszami, ktore moga ale nie muszą się spełnić.

      Usuń
    3. Wszystko w porządku Agnieszko.
      Tak trzymaj.
      Stokrotka

      Usuń
  7. Cieszy, że w tylu dziedzinach jesteśmy naj... Też wiedziałam o jabłkach i pieczarkach.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wiec nie jest jednak tak beznadziejnie.
    Ela

    OdpowiedzUsuń
  9. Informacje o drobiu mnie nie zaskakują, w Wielkopolsce jest mnóstwo firm i zatrudniają ludzi z całego świata!
    Wedle tych informacji, to powinniśmy być potęgą gospodarczą!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Asiu... nigdy nie bylismy i nie bedziemy.
      Stokrotka

      Usuń
  10. Nie miałam zielonego pojęcia o tych wszystkich naszych miejscach na świecie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to sa faktycznie zaskakujace informacje...
      Stokrotka

      Usuń
  11. Dziękuję za te informacje, o wielu z nich nie wiedziałam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Produkujemy też najwięcej na świecie czarnej porzeczki. Nie zaskoczyła mnie też informacja o jabłkach i drobiu. Drób to Wielkopolska, a owoce uprawia się na Lubelszczyźnie. Niejedna fortuna wyrosła w sadzie.😀
    Miłej niedzieli!🦋🌷🦋

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziekuje Halinko.
      Stokrotka

      Usuń
  13. Ciekawe informacje, o wielu nie miałam pojęcia.
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wizytę I pozdrawiam.
      Stokrotka

      Usuń
  14. Kolos na glinianych nóżkach...;o)
    Szkoda, że media wolą tragedie od sukcesów...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gordyjeczko.... to kolos czy nie kolos???
      Stokrotka

      Usuń
    2. A może tylko normalność...;o)
      Optymiści widzą kolosa, pesymiści gliniane nóżki...Ja widzę normalność...;o)

      Usuń
    3. Normalność jest niestety rzadko spotykana...
      Stokrotka

      Usuń
  15. Też kiedyś wiedziałam o jabłkach i pieczarkach, ale nie sądziłam, że i dzisiaj przodujemy w tej i w kilku innych dziedzinach, takich jak choćby XXI wieczna kosmiczna technologia. To miłe, że tak całkiem nie odstajemy od świata. Prawda?
    Pozdrawiam serdecznie Stokrotko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To znaczy Polonko, że nie jest jednak z nami tak źle...
      Serdeczności od Stokrotki

      Usuń
  16. No tak, szkoda tylko, że media wałkują w kółko nieszczęścia i straszą, czym tylko mogą, zamiast podawać bardziej zrównoważone informacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie Lidio.
      Serdeczności od Stokrotki

      Usuń
  17. Pomimo .NKloszard

    OdpowiedzUsuń
  18. Ależ jestem z nas dumna! Aż tyle rekordów, że nie chce się wierzyć!

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ciekawa i budująca lista :)
    Najbardziej zaskoczyły mnie te baterie do samochodów elektrycznych - 2-gie miejsce. Sprawdziłem - zgadza się - 1.Chiny 77% 2. Polska 6%, 3. USA 6% .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Lechu.
      No tak... ale Chin nikt nie przegoni :-)
      Stokrotka

      Usuń
  20. Proszę, znalazłaś coś dobrego! Mnie tylko kurczaków i gąsek żal... ale już tak mam... Buziaki Stokrotko 💗😘🌼🌼🌼

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdeczności Anko.!!!
      Ciągle myślę kiedy się spotkamy w Łazienkach...
      Stokrotka

      Usuń
  21. Polska mistrzem Polski! - chciałoby się zakrzyknąć.

    OdpowiedzUsuń
  22. O jabłkach wiedziałam, pieczarki też mnie nie zaskoczyły. Jabłka to wręcz najbardziej lubię polskie, podobnie jak truskawki - byłam zbulwersowana, gdy od jednej Argentynki usłyszałam, że w Polsce mamy niedobre warzywa i owoce i między innymi jabłka też są według niej bez smaku...
    Drób i statki też nie tak bardzo.
    A jeśli chodzi o AGD czy baterie, to może i produkujemy dużo, ale jesteśmy po prostu montownią, bo w Polsce wciąż taniej niż na zachodzie Europy. Chociaż zawsze to coś, każda taka fabryka potrzebuje ludzi. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kataszo bardzo Ci dziękuję za te informacje.
      Stokrotka

      Usuń

Natrętny krwiopijca

Dzisiaj będzie o komarze. Wprawdzie od dwóch lat komarów jakby nie było /przynajmniej w Warszawie i na mojej działce/ to przecież nie ma pew...