środa, 13 grudnia 2023

Jak to z parlamentaryzmem było...

1. Pierwszym wzmiankowanym pisemnie dwuizbowym ciałem ustawodawczym był UKKIM w mezopotańskim mieście Uruk/ 2800 r.p.n.e./

2. Najstarszym parlamentem Europy działającym nieprzerwanie od momentu powstania jest TYNWALD na wyspie Man. Powstał w 979 roku.

3.  W 1188 roku hiszpański król Alfons IX zwołał KORTEZY w Leon. UNESCO uznaje to wydarzenie za pierwszy udokumentowany przykład nowoczesnego parlamentaryzmu w Europie.

4. Parlament angielski istniał nieprzerwanie od około 1236 roku do 1707 roku. Po akcie unijnym Anglii i Szkocji oraz w wyniku późniejszych przemian ewoluował do współczesnego parlamentu Zjednoczonego Królestwa.

5. Szwedzki parlament stanowy Standsriksdagen zebrał się w 1435 roku. W 1527 roku podczas tzw. sejmu reformacyjnego, Gustaw I Waza wprowadził do niego cztery stany. Praktyka pokazała, że potrzebny jest moderator obrad, tzw landmarszałek. Taki urząd powołano na stałe w 1627 roku.

6. W 930 roku powstał parlament islandzki zwany Althing /walne zgromadzenie/. Zasiadało w nim 39 wodzów. Zniesiony w 1800 r. Zniesiony w 1800 roku został przywrócony w 1845 roku.

7. Historia francuskich Stanów Generalnych sięga 1302 roku. Pierwsze zwołano, by omówić opodatkowanie duchownych. Ostatnie zaś zwołano tuż przed Wielką Rewolucją Francuską.

8. Sejm węgierski istniał od 1290 roku. Jego nazwa brzmiała Orszaggyules. Zbierał się regularnie w latach 1527-1918. Po 1989 roku temu ciału nadano starą nazwę z okresu królestwa Węgier.

9. Choć parlament holenderski powstał w 1815 roku to Stany Generalne zwoływano w kolejnych państwach niderlandzkich już od roku 1464.

10. Duński parlament Folketinget działa nieprzerwanie od 1849 roku. W jego skład od początku wchodzili rolnicy, kupcy i inteligencja.

11. Choć udokumentowane wzmianki o pierwszym polskim sejmie wskazują na 1331 rok, to najstarszy sejm walny, dwuizbowy zwołany został w 1468 roku w Piotrkowie Trybunalskim. Nowoczesny parlamentaryzm rozpoczął się w Polsce po wyborach z 1919 roku.

Napiszcie proszę czy oglądacie aktualne obrady Sejmu....

50 komentarzy:

  1. Tu Jardian Stokrotko. Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za garść cennych informacji, uaktualniłem wiedzę. Telewizję rzadko oglądam, ale chyba będę częściej. Ps. Stokrotka była wczoraj i będzie jutro ;-). Mowa o zakupach oczywiście ;-) .

    OdpowiedzUsuń
  2. Oglądam jak nigdy dotąd, z przerwami na spacer!
    Nie wszystko miłe i budujące, ale takich mamy posłów, niestety!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie oglądałam, bo za każdym prazem jest to targ przekupek, a nie organ ustawodawczy państwa. Szlag mnie trafia, gdy pomyślę, że kolejny raz premierem ma zostać D. Tusk. O ile pamiętam ten jegomość już dwa razy stawał na czele rządu i nic mądrego nie zdziałał, teraz też tak będzie. Głupkowate ustawy, by tylko PIS-owi zrobić na przekór, podwyższone podatki i drożyzna, jakiej ten kraj jeszcze nie widział. Jest w tym kraju tylu o wiele mądrzejszych .Dlaczego my Polacy ciągle kupujemy drugą część przysłowia "że i po szkodzie głupi". Czy nie wystarczy, że Niemcy mieszając w ustawodawstwie UE, przygotowują się do kolejnej wojny. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Trafiłaś w punkt!
    Od kilku dni nurtowało mnie pytanie - jaka jest historia parlamentaryzmu na świecie, ale byłem zbyt leniwy żeby poszukać w internecie.
    Dziękuję.
    Obrad Sejmu nie oglądam ze względów oczywistych, odległość, ale wyznam, że taki pomysł nigdy nie przyszedłby mi do głowy. Oczywiście tam zapadają bardzo istotne decyzje, ale nie sądzę, że wielogodzinne sejmowe wystąpienia mają z tym jakikolwiek związek.
    Z drugiej strony w Australii, w państwowej telewizji ABC, dość często transmitują na żywo sesje pytań, nie wiąże się to z żadnymi istotnymi ustawami, po prostu - rutyna. Też nie mam pojęcia kto to ogląda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję Lechu.
      Stokrotka

      Usuń
  5. Wczoraj przez przypadek idealnie trafiłam na występ "debila z gaśnicą"...;o) Ale generalnie rzecz biorąc nie oglądam, bo cyrku nie lubię, a z kabaretów preferuję "Młodych Panów"...;o)

    OdpowiedzUsuń
  6. Po raz pierwszy w życiu oglądam wszystko. Ale wczorajszy występ świra mnie załamał.
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też zalamal Marku z dziewczynami
      Stokrotka

      Usuń
  7. Prawie caly czas oglądam.
    Wyobrażam sobie jak cieszą się nauczyciele że już dzbana nie ma!!!
    Ela

    OdpowiedzUsuń
  8. Oglądać obrady sejmu ? Żart taki -prawda ? Nie oglądałam poprzedniego i tego tym bardziej nie oglądam. Jedni złodzieje zamienieni na innych z jedną drobną różnicą. Poprzedni zostawiali coś ludziom . Ci teraz już pokazali ,że są wyzuci z jakichkolwiek zasad.Wszystko sprzedadzą jak już wcześniej to robili, byle ktoś ich poklepał po pleckach. Sprzedane polskie nagrania bolą mnie niezmiennie...co teraz pójdzie pod młotek ? Ubawiłam się do łez słysząc relację pewnej chorej , która opowiadała wszystkim ,że się popłakała na przemówieniu pana Tuska. Ciekawa dla mnie jest nowa szefowa oświaty. Ktoś kto jawnie jest za mordowaniem ma zajmować się szkolnictwem. Tu jest sporo chorych dzieci...będą mordowane za jej rządów ?. Prywatnie ten rząd jest mi bardziej na rękę. Mam nadzieję ,że skończy się dbałość o pracownika. 10 zł na godzinę a jak nie to won tyłki podcierać starym esesmanom. Wracając do sejmu. Idiota, pan Hołownia został marszałkiem. Mam być dumna z gościa który ledwo maturę zrobił i płacze nad konstytucją. NKloszard.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo Pani dziękuję za te wszystkie informacje nt parlamentaryzmu.
    A obrady sejmu oglądam z uwagą.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ogladam, ogladam!!!! Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
  11. Za poprzednich rządów Tuska sprawy szły we właściwym kierunku. Wiadomo choćby, że jak ludzie żyją dłużej, to i dłużej powinni pracować, a propaganda, że Tusk każe pracować do śmierci zakładała chyba skracanie życia. Różne sprawy trzeba było skorygować, poprawić, a nie wywracać państwo do góry nogami. Obrad nie oglądam, to strata czasu, uważam, że zawodowcy lepiej niż ja wyłapią kwintesencję. (Mareczek)

    OdpowiedzUsuń
  12. BBM: W ogóle interesuję się polityką, więc i obrady Sejmu oglądam. Sporo się tam zmieniło.

    OdpowiedzUsuń
  13. Najlepsze czynności parlamentarne wynalazł jednak, i to w Polskim Sejmie, demoniczny (jeszcze poseł) Braun. Zapisze się on w annałach parlamentaryzmu jak poseł Siciński używszy po raz pierwszy Liberum veto.

    OdpowiedzUsuń
  14. Do ostatniej chwili bałam się, że np. uprowadzą PAD-a i nie uda się zaprzysiąc, ale udało się 👍

    OdpowiedzUsuń
  15. No jak ! Pewnie, że oglądam:) na YouTubie. A wiesz Stokrotko, że możesz włączyć komentowanie z logowaniem, aby anonimowe pisiory nie śmieciły Ci na blogu ? Bo , żeby jeszcze mądrze pisały, to warto podjąć dyskusję albo poczytać, warto wszak znać słabości przeciwnika, ale jak bredzą, to szkoda dla nich miejsca:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ostatnie 3 dni spędziłam przed telewizorem i były to niekończące się godziny, ale bardzo ekscytujące. Łatwo mi było, ponieważ chorowałam i miałam dużo czasu.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Wcześniej nie oglądałam. Teraz to się zmieniło. Oglądam cały czas.
    Pozdrawiam)*

    OdpowiedzUsuń
  18. Ponoć obecne obrady Sejmu to najlepszy show telewizyjny…cieszę się, że jednak jestem dość daleko i nie muszę tego oglądać. Uważam, źe system jestem zepsuty i od jego naprawy trzeba zacząć.
    Marek z E

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję Marku.
      Stokrotka

      Usuń
  19. Bardzo interesująca notka Stokrotko. Ściskam mocno

    Kasia Dudziak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam Cię Kasieńko !!!
      Stokrotka

      Usuń
  20. Nie oglądam obrad, wolę skróty. Jakoś nie mam sił mierzyć się z demagogią, wolę przejrzeć wyłowione z jej zalewu konkrety. Poza tym wybryki Brauna czy Kaczyńskiego bardziej mi przypominają jakiś patostream, niż obrady. Ot, dorośli panowie o umysłach dziesięciolatków chcą kopnąć ze złości ławkę, ale jak trafią w metalowe mocowanie deski, to się łapią za nogę i płaczą.
    Z Parlamentami Świata mam ten problem, że parlamentarzyści nie rozumieją, że są tylko zatrudnionymi na czas określony pracownikami Państwa. Zawsze im się wydaje, że to oni zatrudniają wyborców. Niestety, nic lepszego nie wymyślono, a lepszy parlament demokratyczny, niż kaczystowski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pełni się z Tobą zgadzam Wolandzie.
      Stokrotka

      Usuń
  21. Nie oglądam, bo jestem wtedy w pracy, ale wieczorem emitują skróty i to musi mi wystarczyć. Hołownia zaskakuje mnie coraz bardziej, choć wiedziałam, że jest piekielnie inteligentny.
    🥰🥰🥰

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo dobrze oceniam Marszałka Sejmu...
      Stokrotka

      Usuń
  22. Your blog is so convincing that I never stop myself to say something about it. You’re doing good work, Keep it up. 100% sure I will share your post on all Social media platforms with my contacts..មូលដ្ឋានគ្រឹះបាការ៉ាត់អនឡាញ

    OdpowiedzUsuń
  23. Oczywiście, że nie oglądam. Mam fajniejsze zajęcia. Choćby czytanie ciekawych wpisów na blogach, jak Twój. Pa

    OdpowiedzUsuń

Dzisiaj będzie o ziemniaczku...

O ziemniaczkach już kiedyś pisałam... Ale ponieważ bardzo je lubię, .... więc napiszę jeszcze coś więcej..                      Pomnik wyjąt...