środa, 6 marca 2024

Matera - z cyklu "Południowe Włochy i Sycylia" - część czwarta

Dwa lata temu w lutym zwiedzaliśmy w Portugalii dwie skalne wioski: Monsanto i Sortelhę.

Rok temu byliśmy w lutym w Andaluzji w miasteczku Setenil de las Bodegas, które jest wydrążone w szczelinie kamiennego wąwozu.

Byłam przekonana, że nie ma już w Europie piękniejszych skalnych miasteczek.

Myliłam się. 

Do leżącej w Południowych Włoszech w regionie Basilicata Matery przyjechaliśmy późnym wieczorem 19go stycznia tego roku prosto z Wybrzeża Amalfitańskiego. Tak więc miasto zaczęliśmy zwiedzać już nocą, szukając drogi do domu w którym mieliśmy spędzić jedną noc.

Oczywiście po drodze.... idąc prawie cały czas po schodach w górę albo w dół... robiliśmy zdjęcia.











A gdy już znaleźliśmy nasze 3-pokojowe mieszkanko to okazało się, że jeden pokój wygląda tak:


Pokój wykuty w skale zajął największy podróżnik z naszej Siódemki czyli Szalony Geograf. Rano opowiadał, że spało mu się wyjątkowo dobrze. 
Bo Matera to miasto wykute w skałach. Najstarsza część miasta zwana Sassi to właściwie labirynt jaskiń zamieszkałych już w czasach prehistorycznych. Ale w Sassi mieszkali ludzie jeszcze w latach 50-tych XX wieku. I takie właśnie najstarsze domy i kościoły położone jak w plastrze miodu oglądaliśmy następnego dnia ze specjalnie zbudowanej szosy Strada Panoramica:







Przewodniki podają, że w tych skałach jest około 120 kościołów wykutych przez zakonników w VIII-XIII wieku. 















A potem wróciliśmy jeszcze do centrum Matery aby zjeść na rynku pizzę w otoczeniu takich oryginalnych rzeźb:


W 1993 roku Materę wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa Unesco
A w 2019 roku Matera była Europejska Stolicą Kultury.

Jak widać na zdjęciach podziwialiśmy to miasto w pochmurny dzień ale i tak zrobiło na nas niesamowite wrażenie. Do głowy mi nie przyszło, że istnieje takie miasto... I to całkiem duże miasto, bo żyje w nim ponad 60 tysięcy ludzi.
No i mieszkanie w którym spędziliśmy jedną noc było wykute częściowo w miękkiej skale Matery...

46 komentarzy:

  1. Tu Jardian Stokrotko. Masz piękne wspomnienia, a to ważne. Zdjęcia tez to oddaję. Pozdrawiam Stokrotkę po 16 minutach zakupów w deszczu, w tym...była Stokrotka :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu Jardian - tj. miało być zdjęcia też to oddają :-) .

      Usuń
    2. Oczywiście Jardianie że te wspomnienia są piękne.
      Stokrotka

      Usuń
    3. Wiem wiem Jardianie.
      Stokrotka

      Usuń
  2. Z jednej strony, zachwyt i ten pokój w skale :-)
    Z drugiej strony, w tyle głowy żal i niepokój, że jednak jakaś góra, cud natury została zniszczona przez człowieka...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Asiu... mialam podobne odczucia.
      Stokrotka

      Usuń
  3. O Materze się już sporo naczytałam na blogach. To fantastyczne miejsce! Ale pierwszy raz widzę je po zmroku. Wygląda magicznie i nie z tej epoki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urszulko... koniecznie tam pojedź.
      Stokrotka

      Usuń
    2. Z przyjemnością... jak wystarczy czasu!

      Usuń
    3. Jestem pewna że Ci go wystarczy.
      Powodzenia Urszulko.
      Stokrotka

      Usuń
  4. Niesamowite! Zdarza się, że oglądając zdjęcia z różnych miast globu nasuwa mi się komentarz "ZUPEŁNIE INNY ŚWIAT", ale zazwyczaj łączy się to z przepaścią zamożności, bądź specyfiką kultury. Tymczasem tutaj mamy w centrum europejskiej cywilizacji i kraju zbliżonym zamożnością i kulturą do Polski wchodzi się w coś, co wydaje się być inną cywilizacją. I to na obszarze tak dużym, jaki objął Twój aparat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że między Włochami a Polską istnieje przepaść - po pierwsze - geologiczna - na naszym terenie nie ma takich formacji skalnych, po drugie - cywilizacyjna - Rzym istnieje już 2,800 lat, na terenie obecnej Polski jedyną pozostałością z tego okresu jest drewniany dwór w Biskupinie.

      Usuń
    2. Wolandzie... Dla porządku podam że to są akurat zdjęcia moich synów.
      Stokrotka

      Usuń
    3. Lechu dziękuję za "zabranie głosu"
      Stokrotka

      Usuń
  5. Bardzo żałuję, że na Wrzosowisku nie mamy skały...Już by była wykuta miejscówka...;o)
    Zazdraszczam Szalonemu Geografowi !! ;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po Tobie Gordyjeczko można się wszystkiego spodziewać:-))
      Stokrotka

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Pewnie ze cuuuudownie :-))
      Stokrotka

      Usuń
  7. Niesamowite miasto.
    I spanko w skale też super!
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
  8. Coś pięknego, bajka
    Pokój w skale bardzo oryginalny, nie jest zły skoro pan zadowolony.pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szalony Geograf czyli mój młodszy syn był bardzo zadowolony!
      Stokrotka

      Usuń
  9. Niesamowite.
    Oczywiście istotna sprawa to geologia - tylko w niewielu miejscach może coś takiego powstać. Słynne są skalne miasta w Kapadocji, ja odwiedziłem Meteory - skalne klasztory w Grecji.
    Matera ma chyba jednak zupełnie inny charakter.
    Pozostaję pełen podziwu i życzliwej zazdrości dla pomysłowości Twojej i Twojej Rodziny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Lechu.
      Kiedyś i ja odwiedziłam Meteory... może kiedyś o tym napiszę.
      Dziękuję i pozdrawiam.
      Stokrotka

      Usuń
  10. Stokrotko po pięknych miejscach na świecie podróżujesz. Zazdroszczę Ci.
    Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma czego zazdrościć Elu. To są niesamowicie męczące podróże chociaż niewątpliwie bardzo wartościowe. A ja do dzisiaj jeszcze po tej wyprawie do Włoch i na Sycylię nie odzyskałam sił...
      Stokrotka

      Usuń
  11. Przeurocze to miejsce. W Kapadocji spałam w pokoju wykutym w skale, czad!
    Lubię takie klimaty.
    Ta rzeźba na końcu niesamowita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam o pięknie Kapadocji ale nie byłam tam niestety.
      Stokrotka

      Usuń
  12. Po obejrzeniu zdjęć od razu zapragnęłam spędzenia tam dłuższego czasu aby włazić ludziom do tych niezwykłych domostw. I tam zostać na stałe..To miejsce jest przykładem życia w zgodzie z naturą. Pomimo pozornego niszczenia skały ludzie nie zabierają Jej bogactwa ale dają inne, piękno architektury wtapiającej się w skały i wyposażenie jej we wszystkie niezbędne rzeczy dla człowieka. Pomimo że zazwyczaj niszczymy środowisko to tutaj jest w dużym stopniu odwrotnie. Wygląda na to, że ci mieszkańcy to też prawdziwa Natura. Joanna R

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie to uzasadniłaś Joasiu...
      Serdeczności Kochanie.
      Stokrotka

      Usuń
  13. Twoja Matera nocą jest zachwycająca. Niesamowite, fascynujące miasto! I piękne i straszne, cudowne i przerażające! Ale na pewno warte odwiedzenia. Ja byłam nim oczarowana.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja jestem nim oczarowana Lucjo...
      Stokrotka

      Usuń
  14. Bardzo lubię kamienne miasteczka, ale chyba nie dałabym rady spać w takim pokoju, jaki pokazałaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój Szalony Geograf spał w niesamowitych miejscach :-))
      Stokrotka

      Usuń
  15. Takie miejsce mało znane są najciekawsze.

    OdpowiedzUsuń
  16. Odnosząc się do komentarza powyżej, nie powiem, aby Matera była mało znana... To miasto turystyczne, ale i filmowe, to tam Mel Gibson kręcił "Pasję"; mimo wszystko Matera to dość znany punkt na turystycznej mapie Włoch i dobrze, bo być może korzyści z turystyki pośrednio chronią przed zapomnieniem albo zniszczeniem, jak to się stało z Hasankeyf w Turcji, które zalano budując tamę;
    fajne te rzeźby drzewek, ciekawe z jakiej okazji je postawiono

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo Notario ze o tym wspomnialas. Byliśmy też w mieście w którym kręcono "Ojca chrzestnego". Będę o tym pisać...
      Stokrotka

      Usuń
  17. A ten pokój nazywał się Jama Chama:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I więźniów tam pewnie trzymano przed osadzeniem ich za kratami
      ...
      Stokrotka

      Usuń
  18. Przepiękne miejsce i cudowne zdjęcia.
    Nawet nie wiedziałam, że jest takie fantastyczne miasto... dziękuję Stokrotko za tę relację <3

    OdpowiedzUsuń
  19. Zdjęcia są przepiękne. A nawet przecudowne. Takie klimaty lubię, ale przyznam jednocześnie ze wstydem, że nigdy nie byłam we Włoszech. Czy to strata? Tak, to okrutna strata, ale może nadrobię. Przypomina mi się też, że chyba widziałam film o Materze w TV na National Geographic. W każdym razie też pokazywana była tam podobna komnata, wykuta w skale. Niesamowite wrażenie. I taka myśl mnie dopadła, że we Włoszech jest przecież mnóstwo miejsc, które powinny być okrzyknięte zabytkiem klasy O i co ważne, powinny być chronione. Mam rację, czy to tylko takie moje wrażenie?

    Pozdrawiam Stokrotko serdecznie... i dziękuję za kolejną wspaniałą wirtualną wyprawę...

    PS - wszystkiego dobrego życzę Tobie i Twoim Gościom z okazji Naszego Dnia... nawet słonko nam dzisiaj świeci...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najserdeczniej Ci dziękuję Polonko za piękny komentarz i życzenia.
      No i życzę Ci abyś pojechała kiedyś do Włoch....Naprawdę warto.
      Pozdrawiam Cię.
      Stokrotka

      Usuń

Mądrzy ludzie powiedzieli...

Najpierw mała opuncja. Miesiąc po powrocie z Włoch kupiłam ją sobie z myślą, że będę ją hodować w domu zimą i jesienią, a wiosną i latem w l...