środa, 7 sierpnia 2019

Quiz geograficzny


Rzeżba przedstawiająca GEOGRAFIĘ znajduje się w Ogrodzie Saskim w Warszawie. Jest to powojenna kopia rzeżby dłuta niemieckiego rzeżbiarza Jana Jerzego Plerscha.

1. Jak się tłumaczy pochodzenie kraju POLSKA?
2. Co zachęca ludzi do osiedlania się w okolicach wulkanicznych?
3. Co wpłynęlo na to, że większośc stolic krajów Ameryki Południowej i Środkowej powstało na bardzo wysokich terenach. Np. stolica Boliwii La Paz leży na wysokości 3690 m i jest najwyżej położoną stolicą świata.
4.Co to jest BORA?
5. Skąd przywędrowały do Polski fiołki alpejskie?
6. Co to jest OKRĘT PUSTYNI? 
7. Który z fiordów związany jest z Polską?
8. Kto to są GAUCZOSI i skąd pochodzą?
9. Co wiąże ze sobą Kraków, Pragę i Kijów.?
10. Którą rzekę nazwano "rzeką pięciu mórz"
-----------------------------------------------------------------
Bardzo proszę aby geografowie nie brali udziału w quizie.
Osoba, która prawidłowo odpowie na największą ilośc pytań zostanie nagrodzona. Liczą się tylko te osoby, które odpowiedzą poprawnie na conajmniej 5 pytań.
------------------------------------------------------------------
Prawidłowe odpowiedzi i zwycięzcę podam w piątek  ok. godziny 6-tej rano.

54 komentarze:

  1. Odpowiadam, tylko proszę się nie śmiać.
    1. Nazwa Polska pochodzi od pola.
    2. Żyzna gleba
    4. To ryba.
    6. Wielbłąd
    8. To południowoamerykańscy kowboje
    10. Dunaj
    Co do reszty pytań, to nie mam zielonego pojecia ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mogłabym wygooglować, ale nie będę oszukiwać, kilku nie znam:-(

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tak, jak Kotka nie chce wyszukiwać. Chodzi tu na pewno o szybkie odpowiedzi i wiedzę fachową.
    Nie wiem co się dzieje ale znów nie wyświetlają się moje nowe posty!
    Pozdrawiam serdecznie na miły dzień 😊🌻♥️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Morgano - można udzielać odpowiedzi do piątku do godziny 6.00
      :-)

      Usuń
    2. Odpowiadam z pomocą Męża, mogę?
      1.Od Polan
      2. Żyzna gleba
      3.warunki obronne, powodu strategiczne
      4. Wyspa
      5.Z Niemiec
      6. Wielbłąd
      7.
      8.Pasterz z Meksyku
      Tyle wiemy, jeśli źle, przepraszamy, doedukujemy się 📝


      Usuń
    3. 7 nie wiemy dokładnie, dlatego nie wpisałam

      Usuń
    4. Bardzo dziękuję Morgano.
      :-)

      Usuń
    5. Przypomniało mi się w nocy, że być może odpowiedź na pytanie
      9. Złota Brama

      Usuń
  4. Taka fajna zabawa, nagroda pewnie jeszcze fajniejsza, a ja nie mogę się bawić!;-) To może chociaż...podpowiadać mogę?;-)
    Miłego dnia, Stokrotko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Amasjo - jako absolwentka geografi /na UJ?/ z pewnością znasz wszystkie odpowiedzi.
      :-)

      Usuń
  5. Poproszę o inny zestaw pytań. A czy będą podane na końcu prawidłowe odpowiedzi. Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich przesyła Krysia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krystyno - prawidłowe odpowiedzi podam w piątek po 6-tej...
      :-)

      Usuń
  6. 1. rzekomo zaczynaliśmy życie na polanach.
    2. żyzność gleby, nawet gdy wciąż się wstrząsa
    3. klimat
    4. system wentylacyjny
    5. to nie są fiołki, to cyklameny, z Persji
    O jeju, zawsze z geografii byłam kiepska,rozeznanie z geografii kończyło mi się na rozpoznaniu, że północ jest na górze mapy, a południe na dole.
    6. wielbłąd
    7. nie jestem pewna, a nie chce mi sie sprawdzać
    8. kowboje w Płd.Ameryce
    9. nie wiem
    10.Wołga

    OdpowiedzUsuń
  7. CIekawi mnie odpowiedż na pytanie 9, resztę wiem, albo jest łatwo sprawdzić. Przy tej dziewiątce można pewnie znaleźć kilka równorzędnych odpowiedzi - na przykład przez każde z tych miast przepływa rzeka, żeby nie szukać zbyt daleko. Albo w każdym z nich byłam :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno - akurat 9-te pytanie jest najłatwiejsze.
      :-)

      Usuń
  8. 1. Nie tłumaczy się. Ciągle uważa się, że taki kraj nie powinien istnieć.
    2. Fajerwerk z wulkanu wygląda fantastycznie. Warto widzieć na żywo.
    3. Naczytali się o biblijnym potopie.
    4. Bora to zwykła literówka. Powinno być BOJA!
    5. A czy to ważne skąd przywędrował? Ważne, że śliczny jest!
    6. Tu nic nie wykombinuję. Wielbłąd.
    7. Nie wiem. Dawno temu wszystkie fiordy były związane z Polską. Niestety poodrywały się i odpłynęły do Norwegii.
    8. Gałczosi lubią lody w gałkach. Pochodzą z okolic lodziarni.
    9. Jarosław Haszek bywał w tych miastach.
    10. Znam tylko San i Brynicę. Obie zasługują na takie miano!

    W piątek o szóstej rano ja będę, prawdopodobnie, kopał jakąś dziurę w gliniasto-kamienisto-korzennej ziemi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bojo - jesteś WSPANIAŁY!!!
      Najbardziej podobają mi się Twoje odpowiedzi nr 4 i 9.
      :-))

      Usuń
    2. Niezwykle kreatywne i dowcipne odpowiedzi, super :)
      Ja jestem Stokrotko niestety "cienki bolek" z geografii, ale z wielką ciekawością poczekam na odpowiedzi :)

      Usuń
  9. Ciekawy Quiz Stokrotko!
    Na część pytań znam odpowiedź.
    Z geografią u mnie na bakier.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  10. Stokrotko kochana, nie biore udzialu w tescie, bo juz wczoraj otrzymalam od Ciebie piekna nagrode - Twoja ksiazke, za ktora po stokroc DZIEKUJE :)
    Przesylam moc serdecznosci :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alenko - dziękuję za potwierdzenie i życzę przyjemnej lektury.
      :-)

      Usuń
  11. Poczekam na odpowiedzi mamo geografa Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
  12. w porywie dobrego humoru podejmę się wyzwania beznadziejnie poniekąd:
    1. Polska a w zasadzie Pol SKA - spółka komandytowo akcyjna, gdzie komandytariusze mieszkają zupełnie gdzie indziej.
    2. pumeks - można zetrzeć odciski mimochodem
    3. tak samo, jak nie należy sikać pod wiatr, tak i pod górę nietęgo - nieczystości spadały w dół.
    4. to chyba zawołanie bojowe Japończyków, może lekko zniekształcone przez "głuchy telefon"
    5. fiołki wędrują dopiero w Alpy i zapewne pochodzą z nizin. stawiam na Rumunię, albo Bułgarię, bo stamtąd wieją w Alpy również ludzie.
    6. Taki żagiel na kółkach, gdzieś nawet widziałem.
    7. każdy - Norwegia hoduje w nich rekiny na polski rynek.
    8. to zapewne jakieś peruwiańskie chrupki z czymś wściekle pikantnym.
    9. żadne z nich nie chce iść za Niemca. Kraków wybrał Austriaków, Praga woli siedzieć w domu, a Kijów marzy o dalekim zachodzie i przez Niemcy przedziera się wstrzymując oddech, żeby złego nie obudzić.
    10. taką rzekę dopiero zaczynają budować w ZEA, ale najpierw zbudują tam Lasy Deszczowe i Himalaje. List otwarty do amerykanów już wysłali, żeby zużywali więcej ropy, bo harmonogram rzeczowo finansowy chwilowo przekracza długość życia decydenta.

    OdpowiedzUsuń
  13. Oblałam, oblałam! Czy Ty musisz w wakacyjnym czasie robić egzamin maturalny? Barbarzyń/ca/czyni, czy jakoś tam!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czesiu - ja po prostu lubię znęcać się nad ludźmi :-))

      Usuń
  14. Pytania są tendencyjne! A wiesz, co to jest "e" epentetyczne?;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Halinko - coś tam w Wikipedii mi tłumaczyli ... ale i tak nic nie zrozumiałam...

      Usuń
  15. O, widzę, że nie ustajesz i regularnie piszesz. Nie biorę udziału w quizie, ale a `propos gauvczos coś mam: taniec gauczów - rewelacja:
    https://www.youtube.com/watch?v=MYp9C4ImCj0

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie rewelacyjny ten taniec.
      Bardzo Ci dziękuję Notario.
      :-)

      Usuń
  16. W ogole nie wiem skad sie tu wzielam, ale geografie lubie, choc nie wiem czy geografia mnie lubi, ale co tam - na wyspeach goscinnych jestem, to moge spiewac i basso profundo, jakby co. no to lecim:
    1. od Polan, ktorzy skades tam musieli przyjsc, a co dalej zrobili, to juz nie bede sie wyrazac.
    2. oprocz widokow i wrazen, kiedy wulkan sie rozbudza, to zyzna ziemia (dobre winko...)
    3. Nikt sie do nich nie dobierze - robactwo i konkwistadorzy nie doleca i sie zasapia, no i te widoki. A moze na dole Andow nie ma miejsca na spora stolice.
    4. Bora - to mi sie kojarzy i z wichurkiem i wyspami daleko daleko, ale one to Bora Bora....czy jedno ma cokolwiek do czynienia z drugim??
    5. Ktos mi kiedys powiedzial, ze z Palestyny, choc mi to w ogole nie pasuje do klimatu etc, ale poza przedzieraniem sie przez Alpy przez te male kwiatki, nic mi innego do glowy nie przychodzi.
    6. wielblad!
    7. Zaden, bo co piernik do wiatraka?
    8. Aaaa, to wiem, gauchos to kowboje z polud Ameryki, jakby tak najbardziej na pampachw Argentynie - poznalam kobiete - gaucho, no prawie gaucho, bo moze krow nie zaganiala, ale na koniu przejechala kawal Argentyny przed wojna. Byla zona polskiego dyplomaty tamze, ale rowniez corka...uwaga! pana , ktory byl slynny w Polsce w sprawie hodowli koni i on z zona byli opiekunami mojego Tatki, jak on osierocony zostal. Zostali przyjaciolmi do konca zycia (tamten pan dozyl cos 105 lat). Pani Marychna przyjezdzala czasami do Polski, do Rodzicow i opowiadala duzo. a jako dziecie, dostawalam wypiekow na ten temat. Dostalam tez mala tykiewke na jerba mate, nowa, ale do niej, cholera, zapomnialam nazwy, te rurke z lekko bulwiastym zakonczeniem, z dziurkami, na male zapiecie, do bulwiastego sie wsypuje zielsko/trawe/co tam sie chce, zamyka, wklada do tykiewki z goraca woda, to sie zaparza i sie przez rurke pije. Jak mi to dala, to to juz mialo cos 100 lat, take, ze mam suwenir gaucho! No i te ich kapelusze......
    9. Nie wiem...wszystkie ladne, wszystkie nad rzeka i wszystkie byly/sa stolicami.
    10. chcialoby sie napisac Dunaj, ale Dunaj dotyczy ilus tam krajow/stolic, jak Ren i co tam jeszcze, ale nie Loara...ktos napisal Wolga, wiec oszukam i sie podepne pod odpowiedz innych osob i powiem Wloga, choc za licho nie nie wiem, skad ona bierze te morza. A moze jej doplywy leca do roznych morz na polnocy (nie wiem czy dzieci rzeki sie licza, a na polnocy jest troche roznych tych morz). A moze cos jak Polska od morza do morza. Nigdzie nie ma pod rzad czy do kupy kilku morz!!! Cos mi nie pasuje, ale nie wiem co.

    Dziekuje za uwage ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Cię serdecznie na moim blogu.
      I dziękuję za niesamowicie ciekawy komentarz.
      Zapraszam od jutra i na zawsze.

      Usuń
    2. Czy ja wiem czy ciekawy. dlugi na pewno, hrehrhrehrehrerh

      Usuń
    3. Ojej Opakowana, robisz sie slawna, jestem z Ciebie dumna!

      Usuń
    4. Sława przed Opakowaną niewatpliwa!!!

      Usuń
  17. Tak na szybko to tylko bora - to wiatr północny (pamiętam, bo kojarzy mi się z Boreaszem)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawy QUIZ, poczekam do jutra. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Witaj, Stokrotko.

    Udzielanie odpowiedzi na ostatku nie ma chyba większego sensu, więc proponuję, byś sobie zamiast stawiania ptaszków, posłuchała pieśni w równie pięknym wykonaniu jak to Niemena:

    https://www.youtube.com/watch?v=s4q-l4nwPEo

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  20. No to wszystko już wiadomo...

    OdpowiedzUsuń

5 x Finlandia - z cyklu "Odkrywanie Europy"

                                                           1. Laponia Część Laponii leży w północnej Finlandii. Pierwotni mieszkańcy Laponii...