środa, 6 maja 2020

"Ukradłam" poetce aforyzmy i wiersz...


                        /A kasztany kwitną chociaż matur nie ma.../

Iwonę Danutę Startek, która jest poetką, aforystką, filozofką  i znawczynią muzyki  poważnej mam zaszczyt znać osobiście.

Za Jej zgodą przepisuję trzy aforyzmy i wiersz.

Przeczytajcie proszę uważnie...

1."Słowa podziwu ludzi głupich przynoszą ujmę; krytyka z ust mądrych przynosi zaszczyt."

2."Bystry nurt rzeki tworzą opierające się swoim ciężarem kamienie, a  nie płynące na powierzchni bezwładne i lekkie śmiecie."

3."Aby wygrać w zderzeniu z kanalią, człowiek musi przestać być człowiekiem."



"Zimowe śniadanie na rynku"

chodniki jeszcze ciche
śpią na gzymsach gołębie
i pies w bramie zwinięty w kłębek
parasolki bezrobotnych przewodników
wirują wieloma językami
w namiocie nad stolikami
rozmowy w aromatach kawy
spojrzenie biegnie za dźwiękiem
zegara na wieży
za plecami stukot kopyt na bruku 
rozpoczyna turystyczną dniówkę
w drucianym kominku ogień
roztapia resztki szronu 
mogę bez rękawiczek 
przewracać kartki szukając miejsca
i trzymać długopis w pogotowiu
a nuż zdarzy się chwila
niepowtarzalna i milczenie 
stanie się słowem
------------------------------------------------------------------------
                           A te bzy z Łazienek Królewskich to oczywiście dla Poetki.


79 komentarzy:

  1. Aforyzmy zawsze chyba aktualne, wiersz przepiękny - zawsze warto mieć długopis w pogotowiu...
    Pozdrowienia dla obu autorek:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne. Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich przesyła Krysia

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękny wiersz.
    A aforyzmy to samo życie.
    Pozdrowienia dla Pani Poetki.
    I dla Ciebie ma się rozumieć :-)

    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo celne aforyzmy. W każdym momencie można je zacytować i pasują do rzeczywistości.
    Bzy cudne :) Mam wrażenie, że w tym roku kwitną jak szalone, o wiele mocniej niż rok temu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lidio- cała przyroda jakaś taka piękniejsza - prawda?

      Usuń
  5. Jaguniu,
    aforyzmy świetne! Kłaniam się z szacunkiem Pani Iwonie, a Ciebie serdecznie pozdrawiam
    Ewa z Bajkowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ewuniu.
      Widziałam że docenisz aforyzmy...
      :-)

      Usuń
    2. Bo aforyzm jest to trudna sztuka, prawie jak matematyka i najbardziej prawdy dotyka!
      Ewa z Bajkowa

      Usuń
    3. Ty Ewuniu jako specjalistka od aforyzmów najlepiej o tym wiesz :-))

      Usuń
  6. Kasztany kwitną gdyż przyroda rządzi się własnymi prawami, nie zważając na nasze harmonogramy.
    Aforyzmy w punkt, a wiersz niezwykle piękny. Ja musiałabym mieć długopis cały czas w pogotowiu bo dla mnie każda chwila jest niepowtarzalna:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może i Ty Amasjo jestes poetką???
      :-)

      Usuń
    2. Chciałbym być ale nie jestem, Stokrotko:-(

      Usuń
    3. Wszystko przed Tobą Amasjo :-)

      Usuń
    4. Poetka to nie tylko ta, co wiersze składa, ale i ta, co je w duszy czuje :) anka

      Usuń
  7. Notka wonna, budująca, swą świeżością przypomina, że mamy wiosnę :)

    Nie wiem już, co mi wolno, a co nie, pogubiłam się. Ale wiosna to pewnik. Może jeden z niewielu, więc tego się trzymajmy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak to dobrze, ze istnieje poezja.Aforyzmy to samo zycie, a kwiaty ciesza nie tylko poetke.Sloneczka zycze Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
  9. Aforyzmy - święta prawda dostrzeżona czujnym okiem poetki. Wiersz piękny, zastanawiam się, jakie wspomnienie za nim stoi??? Coś wiesz, Stokrotko?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem tyle Iwono że jest prawdopodobnie związany z zimowym pobytem autorki w Hiszpanii.
      Dziękuję :-)

      Usuń
    2. Iwonko - przed chwilą otrzymałam informację od Poetki, że ten wiersz powstał na Rynku Krakowskim w styczniu br.
      Tak że moje przypuszczenie było błędne.:-)

      Usuń
  10. Przepiękny jest ten wiersz Pani Stokrotko.
    Bardzo proszę to przekazac Autorce.

    Pozdrawiam Panie

    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Kasiu.
      Myślę że Autorka czyta komentarze :-)

      Usuń
  11. Ja tam wolę aforyzmy nieco bardziej humorystyczne, te są takie poważne ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy lubi co innego.
      Ale te aforyzmy są bardzo trafne.
      :-)

      Usuń
  12. Świetne są te aforyzmy Stokrotko.
    A wiersz przepiękny.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  13. Aforyzmy bardzo mądre, a wiersz piękny! Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  14. Zdecydowanie wolałbym być skrytykowany przez mądrego niż cieszyć się uznaniem głupca.

    OdpowiedzUsuń
  15. Aforyzmy jakby na zamówienie do aktualnych wydarzeń pisane. Smutno mi się zrobiło. Wiersz piękny, rozpala wyobraźnię. Pozdrawiam Jagódko a dla Pani Poetki gratulacje :)
    No i teraz ten moment : uda się - nie uda ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. UDAŁO SIĘ!!!!!!!!
      Serdecznie dziękuję Anusiu :-))

      Usuń
  16. Mądre piękne i na czasie. Brawo dla autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorka obiecała że będzie zaglądać i czytać komentarze :-)

      Usuń
  17. Bardzo mi się podoba ten pierwszy aforyzm.

    OdpowiedzUsuń
  18. pozdrawiam Autorki:))Obie:))

    OdpowiedzUsuń
  19. Podobają mi się te aforyzmy.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawa postać! Dziękuję, że ją przedstawiłaś:)))

    OdpowiedzUsuń
  21. Zaskoczyłaś mnie, Stokrotko, także tymi kwitnącymi kasztanami, bo akurat z tymczasowych moich okien kasztanowców nie widać, a jeszcze nie wychodzę. Zaskoczyłaś mnie tym świetnym wierszem... taki w moim odbiorczym stylu, bez przesadnego słownego skomplikowania, a jednak solidnym i oryginalnym, no i oczywiście to, co w poezji bardzo cenię... pointę oddającą pewną myśl, którą zapamiętuje się na czas daleki. I jeszcze jedno - lubię ten typ wierszy, które nie są li tylko westchnieniem, ukłonem miłosnym do płci (najczęściej nadobnej), czy też grzmotem bitewnym, a jest on, właśnie ten, opowieścią ubraną w piękniejszą od prozy sukieneczkę... miło było przeczytać, a i pozdrowić autorkę ode mnie koniecznie trzeba....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Kawiarenko.
      Myslę że Autorce też spodoba się Twój komentarz.
      :-)

      Usuń
  22. Aforyzmy bardzo celne i warte zapamietania. Wiersz piękny, nastrojowy, pełen majowej delikatnosci, ale i jesiennej jakby nostalgii. U nas kasztany jeszcze nie kwitną. Za zimno dla nich!:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W aforyzmach me wyniki,,
      Napisałem dwa tomiki.

      Usuń
    2. JanToni - mam obydwa te tomiki z Twoimi dedykacjami...
      :-)

      Usuń
  23. Tyle spraw chciałbym mieć w nosie,
    ale jak je zmieścić?

    OdpowiedzUsuń
  24. Dziękuję miłym Czytelnikom za pochlebne komentarze. Stokrotka zdecydowanie przesadziła z przedstawianiem mnie jako znawczynię tego czy tamtego. Aforystyką zajmuję na razie tylko do szyflady.
    Z zasady nie komentuję odbioru mojej twórczości, ponieważ zostawiam czytelnikom dowolność interpetacji, nawet jeśli czasami idą one wbrew autorskim intencjom ;-) Niemniej wszystko przeczytałam z przyjemnością.
    Serdecznie pozdrawiam Państwa komentujących i Stokrotkę :-)

    Iwona Danuta Startek

    OdpowiedzUsuń
  25. Poetka z kartką papieru i długopisem czeka na wenę rankiem, ja mam zwyczaj trzymać w pogotowiu wieczorową (nocną)porą na szafce nocnej. Efekty, jak widzę lepsze osiąga się rankiem, przy kawie , nawet, gdyby był to poranek zimowy. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tereso - pewnie i wieczorem wspaniałe wiersze powstają :-)

      Usuń
  26. Jakże to? Kasztany nie wiedzą, że matur nie ma? Jak matur nie ma to po co kwitną? ;)))
    Aforyzmy takie trafne, że aż strach. Jak to jest, że tylu mądrych ludzi mówiących i piszących mądre rzeczy a głupota górą? Czyżby prawdziwych kanalii za dużo?...
    Bez piękny i pachnący (za oknem), a wiersz piękny choć zimowym porankiem pisany :)anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anko - serdecznie Ci dziękuję za piękny komentarz :-)

      Usuń
  27. Ela Karczewska. Witaj Stokrotko. Aforyzmy, piękne, pasują do każdych realiów. Czytając wiersz o porannym śniadaniu na rynku, wiesz o jakim rynku myślałam.
    Wczoraj byłam w Łazienkach, toną w kwiatach i zieleni. Przeszłam się też Agrykolą, żeby zobaczyć latarnie.
    Pozdrówki. 🤗🥰

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu - myślałaś o tym rynku o którym i ja często myślę :-))

      Wyobraż sobie, że ja dziś przed południem znowu byłam w Łazienkach...
      Serdeczności :-))

      Usuń
  28. Witaj majowym porankiem Stokrotko
    Jak zawsze z przyjemnością przeczytałam, to co napisałam
    Zawsze dowiaduję się czegoś nowego. A dzisiaj dane mi było poznać poznać poetkę, o której nie słyszałam
    Pozdrawiam śpiewającymi ptakami za oknem 

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie Ci dziękuję Ismeno za komentarz.
      U mnie też ptaki śpiewają :-)

      Usuń
  29. Dzięki, że mnie tak "ścigałaś"...Mądrego aż przyjemnie poczytać...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Poetka z pewnością się ucieszy jak przeczyta Twój komentarz :-)

      Usuń
  30. Piękna poezja i bardzo trafne aforyzmy.
    Pozdrawiam Was obie uzdolnione Panie.:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Piękne bzy i równie piękne słowa wiersza. ;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Sporo jest prawdy w cytatach które zamieściłaś. Ja bardzo lubię cytaty, można się uczyć.

    OdpowiedzUsuń

Mądrzy ludzie powiedzieli...

Najpierw mała opuncja. Miesiąc po powrocie z Włoch kupiłam ją sobie z myślą, że będę ją hodować w domu zimą i jesienią, a wiosną i latem w l...