niedziela, 3 kwietnia 2022

Francuskie Góry, Park Drogowskazów i Słupów Milowych i cmentarz siedmiu wyznań - z cyklu "Polska Nieznana"

                                                             Francuskie Góry


Znajdujące się w Puszczy Noteckiej poprzeczne wydmy mają od 20 do 30 metrów wysokości.  W 1807 r. przechodziła przez nie część armii napoleońskiej. Koła jej ciężkich armat grzęzły wtedy w piachu i gdyby nie pomoc okolicznych mieszkańców, którzy pomogli wyciągać działa i zbudowali przejezdny trakt podkładając odpowiednie klocki drewna, to kto wie jak potoczyłaby się ofensywa napoleońska.
Od tamtego wydarzenia nazwano te wydmy Francuskimi Górami.

Muzeum Znaków Drogowych i Słupów Milowych Cywilizacji


Znajduje się to Muzeum w Witnicy na Pojezierzu Lubuskim. 
Kiedyś przez Witnicę prowadził trakt łączący Akwizgran, Magdeburg i Berlin z Gdańskiem i Królewcem. W XVIII wieku trakt ten został uzupełniony o drogę wodną Kanału Bydgoskiego, Noteci i Warty, a w wieku XIX o drogę żelazną Kolei Wschodniej. Odwołując się do historii Towarzystwo Przyjaciół Witnicy utworzylo tu tematyczny park, w którym główną rolę odgrywa "Droga" w szerokim jej rozumieniu. I tak powstało Muzeum Znaków Drogowych i Słupów Milowych Cywilizacji, które jest rodzajem ścieżki dydaktycznej. Podobno muzeum jest lekcją historii dla dzieci i dorosłych  a także wyjątkową refleksją nad własną drogą życiową.

                             Cmentarz siedmiu wyznań

W Suwałkach znajduje się jedyny w Polsce zespół siedmiu  cmentarzy różnych wyznań. Stanowi pamiątkę po czasach, gdy społeczność zamieszkująca kresowe miasteczka była wieloetniczna i wyznawała różne religie. Najokazalsza jest część  katolicka z neogotycką kaplicą. Sąsiadują z nią podwójna część ewangelicka /luteranie i kalwini/ i prawosławna  z drewnianą kaplicą cmentarną. Z prawosławnej części wydzielono część dla starowierców - ortodoksyjnych wyznawców prawosławia. W części południowej znajduje się kirkut z którego z kolei wydzielono część na mizar, czyli cmentarz muzułmański.

A więc siedem wyznań "żyjących "tuż obok siebie...


52 komentarze:

  1. Jaka ta nasza Polska ciekawa, życia nie starczy, by własny kraj zwiedzić choć w części.
    Wszystkie te miejsca chętnie bym odwiedziła, na podobnej wydmie byłam w Suchatówce w puszczy Bydgosko-Toruńskiej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To orawda Asiu że życia nam nie starczy....
      A szkoda.

      Usuń
  2. Podpisuję się pod postem / odpowiedzią Jotki. Nie starczyło by życia na poznawanie pięknych miejsc naszego Kraju. Pozdrawiam serdecznie :-) . Po szybkim - 9 minutowym spacerze. Poza tym wiele czasu jak nauczyciel były historii poświęciłem lekturom na temat różnych wyznań. Ewangelicyzm reformowany - pełno go było na południu i na Litwie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeden krótki tekst a tyle w nim ciekawostek. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. muzeum faktycznie ciekawe i już sama informacja o nim wywołała u mnie pewną refleksję na temat "co się stało z Kamyczkiem?"...
    przypomnę: to był taki słup, coś w rodzaju niskiego obelisku, na którym wyryte były odległości do wielu stolic świata... znajdował się przy skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Alej, tam gdzie obecnie jest Patelnia i wejście do metra... było to kiedyś jedno z ulubionych miejsc spotkań, umawiań się ludzi w Centrum, alternatywne do "pod Rotundą", nawet lepsze, bo łatwiej było się znaleźć... ciekawe, czy go gdzieś przeniesiono, czy po prostu rozwalono i posłużył jak wsad do jakichś betonowych fundamentów?...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonale pamiętam ten Kamyczek. I ja się przy nim czasami umawiałam.
      Niestety nie wiem co się z nim stało...

      Usuń
  5. Wczoraj szperalam,gdzie by tu na długi weekend majowy: Hiszpania, Francja, Polska? I pewnie wygra Polska,jest tyle miejsc, których nie widziałam. O tym cmentarzu w Suwałkach muszę doczytać, byłam w okolicy, ale taki cmentarz jakoś nie utkwił mi w pamięci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale ten nietypowy cmentarz w Suwałkach jest - potwierdza to Ikroopka.
      :-)

      Usuń
  6. Znam cmentarz, latem spędziłam na nim godzinę, robiąc zdjęcia. Muzeum wpisuje na listę 'do zobaczenia', moze kiedys sie uda:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Po śmierci i tak wszystkim spoczywającym wszystko jedno. Szkoda, że za życia jesteśmy tacy problemowi!
    A swoją drogą ciekawe miejsca wspomniałaś, szczególnie muzeum w Witnicy. Może wykorzystam informację!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie wykorzystaj Urszulko. I potem napisz!!!

      Usuń
    2. Nie wiem, czy dam radę wszystko zaliczyć, bo lista coraz dłuższa:)

      Usuń
    3. Nie masz wyjścia musisz!!!!

      Usuń
  8. A wiesz ze ja chyba kiedyś po tych wydmach szedłem....ale nie wiedziałem że to Francuskie Góry:-))
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No bo Francuskie Góry w Polsce to coś przedziwnego :-))

      Usuń
  9. Pani Stokrotko chciałabym kiedys zwiedzić to Muzeum Drogowskazów.
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  10. Chętnie bym ten cmentarz zobaczyła. Byłam w Suwałkach, ale dawno dawno temu, nie wiedziałam tez o tym, że cos takiego jest.

    OdpowiedzUsuń
  11. Tymi polskimi Górami Francuskimi nieźle mnie zaskoczyłaś. Cmentarz Siedmiu Wyznań lubię już za samą nazwę, pamiętam, że gdzieś już o nim czytałam w blogosferze. Śmierć doskonale nam pokazuje czym są te wszystkie, również religijne, podziały. Wobec śmierci wszyscy jesteśmy równi i tacy sami, bezbronni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, tylko wobec śmierci jesteśmy równi...
      Dziękuję za wizytę i komentarz.

      Usuń
  12. Nie miałam pojęcia że takie piękne Francuskie Góry znajdują się w naszym krajobrazie, jak Pustynia Błędowska w okolicy Olkusza ( tu byłam) Pozdrawiam Stokrotko !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elizo - bardzo się cieszę że mnie odwiedziłaś.
      Wszystkiego dobrego!

      Usuń
  13. Piękna i ciekawa jest ta nasza Polska :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Stokrotko - gdyby nie Ty to o wielu rzeczach i sprawach nie miałabym pojęcia...
    Pięknego tygodnia Ci życzę:-)
    Ela

    OdpowiedzUsuń
  15. Szkoda, że dopiero na cmentarzu może dojść do "pokojowego współistnienia"...
    Stokrotko, jak zawsze jesteś skarbnicą wiedzy, dzięki 🌼🌼🌼

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anko to z książek, różnych kursów i wędrówek to wiem :-))

      Usuń
  16. Wiele fascynujących miejsc mamy w Polsce. W Suwałkach byłam, ale pozostałe z wymienionych zakątków są przede mną. Dzięki za inspirację.

    OdpowiedzUsuń
  17. Zacytuje piosenkę - piękna nasza Polska cała.
    Dziękuję za pokazanie nieznanych mi miejsc i obiektów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę. Co pewien czas piszę o Polsce Nieznanej :-)

      Usuń
  18. Tyle ciekawych wiadomości zawsze u Ciebie znajduję, działasz bardzo inspirująco. Suwałki znam, ale pozostałe miejsca dopiero czekają na odkrycie.
    Tylko czasu nie wystarczy.:)
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie ze czasu nie wystarczy, ale powinno się co pewien czas coś nowego odkrywac:-))

      Usuń
  19. Najbardziej mnie zainteresował cmentarz 7 wyznań, a byłam w Suwałkach i niestety nie wiedziałam o tej ciekawostce.
    Stokrotko! zimno dzisiaj bardzo w Porto, słońce ale wiatr prawie mroźny, mam na sobie swetry i ciepłą chustę a jestem w mieszkaniu...i zimno!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grażynko to przykro mi że i w Porto zimno....
      Ale z pewnością jeszcze przyjdzie ciepełko :-))

      Usuń
    2. To już Ci zazdroszczę:-)

      Usuń
  20. No, proszę jakie ciekawe, nietuzinkowe miejsca!
    A taki cmentarz siedmiu wyznań to nawet ma charakter symboliczny - przypomina, że wszyscy jesteśmy na Ziemi tylko na chwilę, nie warto tracić czasu na spory, każdego czeka ten sam koniec.

    OdpowiedzUsuń
  21. No, proszę, piszesz o Francuskich Górach, a mnie już serce trzepnęło mocniej, bom rad był się dowiedzieć, o jakich to będzie górach... a tu masz... noteckie, też piękne, no i z Francją związane. A ten drugi tekst o nieznanym mi muzeum zachęca do odwiedzin...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tyle jest ciekawych miejsc w Polsce których jeszcze nie widzieliśmy...
      Serdeczności Andrzeju

      Usuń
  22. Dziękuję Stokrotko.

    OdpowiedzUsuń
  23. Jesteś kopalnią ciekawych informacji.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Spacer "przez Wisłę"- z cyklu "Moja Warszawa"

Dawno nie pisałam o Warszawie w której się urodziłam i całe życie mieszkam. I o której kiedyś napisałam książkę pt: "Moje warszawskie z...