sobota, 11 maja 2024

Czy zgadzacie się ze słowami Pani Szymborskiej?

 

Rozstajne drogi obok mojej działki
                   Takie zwykłe polne kwiatki lubię najbardziej       

" Mężczyzna miał poglądy - kobieta nadal tylko widzimisię. Odpowiednikiem jego silnej woli był jej babski upór, a jego przezornosc jej  wyrachowaniem. W sytuacjach, w których mężczyznę zwano taktykiem, kobieta pozostawała intrygantka"
/Wisława Szymborska/

Pani Wisława bardzo dawno tak powiedziała lub napisała. Ale mnie się wydaje, że w wielu środowiskach nadal istnieje taka opinia.

I jeszcze jedno... Wczoraj dwukrotnie usłyszałam z ust męskich określenie "głupia baba". Nie dotyczyło mnie ale zrobiło mi się przykro.
I pomyślałam sobie, że chyba nigdy nie doczekam czasów w których kobiety będą traktowane na równi z mężczyznami.

58 komentarzy:

  1. Tu Jardian Stokrotko. Przykro to czytać, mnie wychowano w absolutnej demokracji rodzinnej. Jardian pozdrawia Stokrotkę po...porannej wizycie w Stokrotce :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z powyższą refleksją.
      Wydaje mi się, że jeśli chodzi o tego typu określenia to jednak jest trochę równowagi - n.p. określenie cham jest zdecydowanie przypisane do rodzaju męskiego, ale raczej unikam tej tematyki.

      Usuń
    2. chyba nie bardzo... jak najbardziej też funkcjonuje słowo "chamica" /lub czasem "chamka"/, a słyszy się je rzadziej być może dlatego, że...
      tu są dwa możliwe warianty:
      - kobiety /statystycznie rzecz biorąc/ bardziej się umieją zachować...
      - wiele osób bardziej się boi wytknąć kobiecie, niż mężczyźnie chamskie zachowanie...
      szczerze mówiąc nie wiem, które wyjaśnienie jest bliższe prawdy...
      natomiast na pewno wcześniej powstała męska forma, ale to tylko dlatego, że kiedyś kobiety niewiele istniały w przestrzeni publicznej, dużo mniej, niż obecnie...
      p.jzns :)

      Usuń
    3. Serdecznie Ci dziękuję Jardianie.
      Stokrotka

      Usuń
    4. Lechu ... chyba jednak nie ma równowagi...
      Stokrotka

      Usuń
    5. Piotrze... zgadzam się...
      Stokrotka

      Usuń
  2. I ja słyszę czasem niestety takie mizoginistyczne, pogardliwe swierdzenia dotyczące kobiet. Mam jednak wrażenie, że często wynikają one z nieuświadomionej zazdrosci albo kompleksów. wygłaszającego takie zdania osobnika. Oni po prostu czasem muszą sobie poprawiać nastrój naszym kosztem. A nie widzą tego, że są w tym śmieszni i sami siebie deprecjonują.
    Pozdrawiam Cie serdecznie, Stokrotko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Olgo. Mężczyźni w takiej sytuacja gdy lekceważą kobiety ... dowartościowują siebie...
      Stokrotka

      Usuń
  3. to tylko inne słowa na określenie tego samego, bo tak "poglądy", jak "widzimisię" to tylko myślenie, czy raczej jego efekty... znana maksyma zen mówi: "jeśli myślisz, że jest tak, to jest tak, jeśli myślisz, że jest nie tak, to jest nie tak, a teraz sobie wybierz"... ja trochę inaczej to rozróżniam: "są ludzie, którzy mają wiedzę /na jakiś temat/ i są ludzie, którzy mają tylko poglądy i wmawiają sobie oraz innym, że to jest wiedza"... natomiast kwestia płci jest tu bez znaczenia...
    ...
    fochowanie się na określenie "głupia baba" nie ma za bardzo sensu... skoro to jest baba, to jest baba, a nie chłop, tak?... natomiast o głupim chłopie mówimy raczej "głupiec" lub "głupol"... czy faceci powinni się fochować słysząc takie określenia?... też bez sensu...
    tak po prostu jest język skonstruowany, że "głupolka" lub "głupi chłop" raczej rzadko funkcjonują w uzusie... ale nie ma żadnych przeszkód, aby próbować je do tego uzusa /uzusu?/ wprowadzić... czasem się udaje... i pojawia się ciekawe pytanie, czy kobiety też będą się wtedy fochować słysząc tą /nieadresowaną/ "głupolkę"?...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz ze ja chyba nigdy nie słyszałam określenia "głupi chłop"...
      Stokrotka

      Usuń
    2. czasem się zdarza takie coś: "chłopie, nie bądź głupi /i tu następuje jakaś mądra rada, co ten chłop ma zrobić lub nie/", ale to jest nieco inna sytuacja, inny kontekst...

      Usuń
    3. To zupełnie co innego...
      Stokrotka

      Usuń
  4. Daleko jestem, nikt tu nie przyjedzie by mnie sprać w ramach swych odczuć, więc się przyznam że nie jeden raz powiedziałam, że "baby są głupie" i to niezależnie od swego poziomu wiedzy i wykształcenia. A tak naprawdę innymi torami "chodzą" myśli facetów, a innymi kobiet, co jednak jest w 100% kwestią zestawu i wpływu hormonów. A do tego dochodzi jeszcze i to że za mało szczerze obie płcie potrafią o tym wszystkim ze sobą rozmawiać .Gdy obie płcie wreszcie to pojmą ( a może kiedyś będą o tym uczyli dzieci w szkołach) to zapewne będzie łatwiej iść razem przez życie. Osobiście znam wiele "bab" świetnie wykształconych, ale jednocześnie w kwestiach tak zwanego " życia" pasujących do określenia "głupia baba". Na pociechę dla "głupich bab" - u niektórych facetów mam ksywkę "przekobiecony facet".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pojęcia nie masz jak się Stokrotce naraziłeś !!!
      Marek z dziewczynami

      Usuń
    2. Już niestety dawno mam przechlapane;)

      Usuń
    3. A wiesz ze ja znam wielu bardzo wykształconych mezczyzn którzy są jednocześnie życiowo "głupimi chłopami"...
      Stokrotka

      Usuń
    4. Marku z dziewczynami... dziękuję za poparcie :-)
      Stokrotka

      Usuń
    5. Aniu... Nie przypuszczałam że to Ty napisałaś.
      Stokrotka

      Usuń
    6. W mojej nomenklaturze określenie "głupia baba" jak i "głupi chłop" odnosi się właśnie do tych głupich życiowo, funkcjonujących w ramach stereotypów - faceci w ramach przekonania, że "kobiety to się tylko do rodzenia dzieci i do garów nadają" i kobiety wychodzące z założenia, że "jak on mnie kocha to powinien wiedzieć czego od niego oczekuję". Lata mijają a obydwa przekonania nadal mają się świetnie, powielane przez kolejne pokolenia kobiet i mężczyzn nie rozmawiających ze sobą o niezwykle istotnych sprawach. I to mnie zawsze dziwi.

      Usuń
    7. Aniu.... podobno nie ze wszystkimi da się rozmawiać...
      Stokrotka

      Usuń
  5. Ciekawe czy ów pan powiedziałby głupia baba o swojej matce?
    Wszystko wynosimy z domu rodzinnego, także wzajemny szacunek!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale czy nie sądzisz, że jest tu sporo przesady w tej przysłowiowej babskiej solidarności i braniu takich określeń osobiście?... być może ta baba, o której ktoś tam się wypowiedział naprawdę jest głupia?... nie wszystkie kobiety są mądre, mimo mojej całej sympatii i szacunku do pań jako takich daleki jestem od ich idealizowania...
      gdybym miał się fochować z powodu każdej negatywnej opinii wyrażony o jakimś randomowym chłopie /facecie, mężczyźnie, etc/ to bym chyba zgliwiał, sczerniał i usechł ze zgryzoty, LOL...
      p.jzns :)

      Usuń
    2. Pewnie że nie zawsze jest to foch, ale opinia o facecie jakaś już jest.
      Ciekawe, bo nie słyszałam nigdy określenia głupi chłop...
      Jotka

      Usuń
    3. Asiu... są też mężczyźni którzy i własnych matek nie szanują...
      Stokrotka

      Usuń
    4. Piotrze oczywiście że nie wszystkie kobiety są mądre ale generalnie więcej wiedzą, widzą i czują...
      Stokrotka

      Usuń
    5. Asiu i ja nie słyszałam żeby ktoś mówił "głupi chlop".
      Stokrotka

      Usuń
    6. ależ ja się całkowicie zgadzam z seksistowskim poglądem, że "kobiety są lepsze", jednak negując istnienie głupich kobiet mocno wypaczamy obraz rzeczywistości :)

      Usuń
    7. Nic nie wypaczamy....wszystko gra :-))
      Stokrotka

      Usuń
  6. Ja też stwierdzam, że prawdziwe równouprawnienie to już nie za mojej kadencji....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba niestety tak będzie... jeśli w ogóle będzie...
      Stokrotka

      Usuń
  7. Póki istnieją dwa ludzkie rodzaje, póty nie będzie pełnej równości. Równouprawnienie istnieje na jednych płaszczyznach, na innych go nie ma i już.
    Wolę dzielić ludzi na mądrych i głupich (co niewiele na wspólnego z wykształceniem) niż na kobiety i mężczyzn.
    Sobotnie serdeczności, Kochana!🥰

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Halinko...
      Ale jednak przykre jest to jak jakiś naprawdę głupi chłop mówi że to kobieta jest głupia. I to często dlatego że jej nie rozumie.
      Stokrotka

      Usuń
    2. On tak mówi, bo jest głupi. Gdyby był mądry, to by nawet najgłupszej babie nie wymyślał.

      Usuń
    3. Pewnie ze tak. Ale niesmak pozostaje.
      Stokrotka

      Usuń
  8. Pani Wisława bardzo trafnie napisała.
    A według mnie bardzo przykre jest to że same kobiety się nie szanują i często inne nazywają głupimi babami.
    Pozdrawiam najpiękniej Stokrotko.
    Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Elu... niektóre kobiety tak mówią o innych kobietach.
      Stokrotka

      Usuń
  9. Kompletnie jest mi obojętne, jakiej płci jest osoba, która mnie obraża lub krzywdzi. Mam też w przysłowiowym tyle, co sobie o kobietach myślą faceci. Dobrze, że w ogóle myślą ;)
    To nie są czasy, Stokrotko, kiedy trzeba brać w obronę kobiety. Radzą sobie znacznie lepiej i bezwzględniej, niż mężczyźni. To raczej im należy się wsparcie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wybacz Szarabajko ale nie bardzo wierzę w to że nie byłoby Ci przykro gdyby jakiś bezwartościowy facet
      nawymyslal Ci od "głupich bab". A tak robią Ci którzy nawet nie starają się kobiet zrozumieć.
      Stokrotka

      Usuń
    2. Gdyby jakaś głupia baba zwymyślała mnie od głupich bab, byłoby mi przykro tak samo. A niezrozumienie i bezduszność boli mnie tak samo, bez względu na płeć.

      Usuń
    3. Rozumiem...
      Stokrotka

      Usuń
  10. Wydaje mi się, że są zarówno głupie baby jak i głupi chłopy.
    Ale jednak wśród uczonych / fizyków, astrofizyków, matematyków, chemików / -laureatami nagrody Nobla są głównie mężczyźni..... czyżby byli ze względu na płeć faworyzowani?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością mężczyźni są faworyzowani :-)
      Stokrotka

      Usuń
  11. Zgadzam się z "donką". Są głupie chłopy i głupie baby traktując obie płcie "po równo".

    OdpowiedzUsuń
  12. Wiele wzorców zachowań wynosi się z domu. Także, jak zauważyło parę osób przede mną zdarzają się osoby głupie, toksyczne, zawistne czy cokolwiek innego z takich negatywnych cech wśród obydwu płci.

    Podoba mi się ten czas. Bo nie jest za gorąco i nie za zimno. Do tego kwiaty, drzewa, trawa, gdzie się nie obrócę na Ursynowie w okolicy mam zieleń. Aż oczy bolą. :D

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najserdeczniej Ci dziękuję za wizytę I komentarz.
      Stokrotka

      Usuń
  13. Widziałam wiele takich komentarzy współcześnie, nawet nie wiedziałam, że Wisława Szymborska miała podobne spostrzeżenia. A jest w tym trochę prawdy, często nawet same kobiety podzielają takie poglądy...
    Ale akurat "głupi chłop" też się często mówi. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety. ale kobiety są okrutne wobec siebie...

      Usuń
  14. Głupia baba - jak często słyszę to wyrażenie (oczywiście na ulicy) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jest niestety Hanno.
      Stokrotka

      Usuń
  15. Bardzo trafnie pani Wisława to określiła. Dla wielu czasy troglodytów nigdy się nie skończyły!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I pewnie dlugo się jeszcze nie skończą...
      Stokrotka

      Usuń
  16. Witaj, Stokrotko.

    Mam wrażenie, że pani Szymborska posłużyła się tu ironią...
    Jak wiesz, jestem przeciwna wszelkiemu wartościowaniu ze względu na płeć, ale w naszym języku znalazłoby się też kilka negatywnie określających mężczyzn frazeologizmów. Choćby:
    chłopek-roztropek
    panek
    chłoptaś
    chłopiec na posyłki

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Leno. Ale jednak określenie " głupia baba" jest wyjątkowo lekceważące ...
      Stokrotka

      Usuń
  17. A mi się wydaje, że określenie "głupia baba" świadczy o bezsilności osoby, która je wypowiada. Pani Szymborska dla równowagi zachwycała się kobietą w wierszu "Portret kobiecy".
    Uwielbiam polne kwiatki i leśne. Serdecznie pozdrawiam 🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością trochę świadczy o bezsilności tej osoby. Ale dużo więcej o jej złości czy słownej agresji.
      Serdeczności od Stokrotki.

      Usuń
  18. Nie doczekasz, możesz być tego pewna.
    Mnie najbardziej przerażają młode matki wychowujące swoich synów na samców alfa.
    M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety.
      I jeszcze raz niestety...
      Stokrotka

      Usuń

71 urodziny Warszawskiej Starówki - część pierwsza

W dniach 19-21 lipca br obchodziliśmy w stolicy 71 urodziny odrodzonej Warszawskiej Starówki. W sobotę /20 lipca 2024 r./ - jako ze należę d...