czwartek, 15 września 2022

Zginęli w zamachach



1. Juliusz Cezar - dyktator Rzymu -15 marca 44 r.pn.e. w Rzymie

2. Wacław III - król Węgier i Chorwacji - 4 sierpnia 1306 w Ołomuńcu

3. Henryk III - król Francji i Polski - 2 sierpnia 1589 r w Saint-Cloud

4. Henry IV Wielki - król Francji - 14 maja 1610 w Paryżu

5. Gustaw III - król Szwecji 29 marca 1792 w Sztokholmie

6. Paweł I - car Rosji - 21 marca 1801 w Sankt Petersburgu

7. Abraham Lincoln - prezydent USA - 15 kwietnia 1865 roku w Waszyngtonie

8. Aleksander II - car Rosji - 13 marca 1881 r. w Sankt Petersburgu.

9.Umberto I - król Włoch - 29 lipca 1900 r w Monza

10. William McKinley - 14 września 1901 w Buffalo

11. Dimitr Petkow - premier Bułgarii - 11marca 1907 w Sofii

12. Karol I Dyplomata - król Portugalii - 1 lutego 1908 w Lizbonie

13. Hirobumi Ito - premier Japonii - 28 października 1909 w Habrin

14. Piotr Stołypin - premier Rosji - 18 września 1911 r w Kijowie

15. Jose Canalejas - premier Hiszpanii - 12 listopada 1912 w Madrycie

16. Jerzy I Grecki - król Grecji - 18 marca 1913 w Salonikach

17. Franciszek Ferdynand i jego żona Zofia - następca tronu austro -węgierskiego 28 czerwca 1914 roku w Sarajewie.

18. Gabriel Narutowicz - prezydent Polski - 16 grudnia 1922 w Warszawie

19. Paul Doumer - prezydent Francji - 7 maja 1932 r w Paryżu

20. Ion Duca - premier Rumunii - 29 grudnia 1933 w Sinaia

21. Kurt von Schleicher - kanclerz Niemiec 30 czerwca 1934 w Poczdamie

22. Mahatma Gandhi - przywódca Indii - 30 stycznia 1948 w New Delhi

23. John F. Kennedy - prezydent USA - 22 listopada 1963 w Dallas

24. Indira Gandhi - premier Indii - 31 października 1984 w New Delhi

25. Olof Palme - premier Szwecji - 28 lutego 1986 r. w Sztokholmie

26. Icchak Rabin - premier Izraela - 4 listopada 1995 r w Tel Awiwie

Niektóre zamachy były uzasadnione, szczególnie gdy chodziło o likwidację zbrodniarza.

Nigdy jednak nie doszedł do skutku zamach na Adolfa Hitlera ani na Józefa Stalina. Byli oni niezwykle dobrze chronieni.

Dlaczego o tym piszę?

Bo w czasie pobytu w Giżycku i w Kętrzynie w czerwcu br. zwiedzałam  byłą wojenną kwaterę Hitlera czyli Wilczy Szaniec.

W dniu 20 lipca 1944 doszło tam do zamachu na Fuhrera...Przygotował ten zamach jeden ze spiskowców - płk Claus von Stauffenberg

Sam przebieg wydarzeń jest dokładnie opisany w książeczce, którą dla Was sfotografowałam.

Napiszę tylko, że w jednym z bunkrów podłożony wcześniej ładunek eksplodował tamtego dnia o godzinie 12.50. Sala obrad w której przebywał Hitler wraz z uczestnikami narady została zdewastowana. Osłabionego Hitlera, któremu właściwie nic poważnego się nie stało natychmiast wyprowadzono z zadymionego pomieszczenia...Zginęło natomiast kilku innych Niemców, w tym stenograf.

Zamachowiec i jego towarzysze został wkrótce rozstrzelani. 

Zdarzało się, że w zamachach ginęli niewinni ludzie.

Jak z tego wniosek? Może taki, że nie należy wchodzić w tłum który wita, żegna albo uczestniczy w jakimś wydarzeniu w którym głównym "bohaterem" jest jakiś ..... polityk...

Ja w każdym razie nie znoszę tłumów...

A sam Wilczy Szaniec zrobił na mnie niesamowite wrażenie...

Ale o tym może innym razem... bo i tam przecież zrobiłam wiele zdjęć...

58 komentarzy:

  1. Wilczego Szańca jeszcze nie zwiedzaliśmy, ale mamy w planach.
    Tłumów nigdy nie lubiłam, zawsze czułam się zbyt przytłoczona...

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa książeczka :-) . Nie wykluczam, że sięgnę, pozdrawiam Stokrotko z deszczowego południa Polski :-) . Ps. z tłumami tak jest : / .

    OdpowiedzUsuń
  3. w sumie to jest intrygujące i na swój sposób zabawne, że gdy ktoś zabije kogoś z najwyższej półki hierarchii państwowej /czy czasem jakiejś innej/, to ma to specjalną nazwę "zamach", a gdy szeregowy Iks stuknie szeregowego Igreka, to jakoś nikomu przeważnie to słowo do głowy nie przychodzi...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. otóż to, dlatego w Smoleńsku nie było katastrofy lotniczej, to MUSIAŁ być zamach.

      Usuń
    2. to w Smoleńsku ktoś kogoś zabił?...
      Twój przykład jest taki "piętrowy", bo dotyczy raczej zabójstwa /zamachu/ urojonego, ale wpisuje się w schemat, że ważniaków się nie zabija, tylko się na nich zamachowywuje...
      p.jzns :)

      Usuń
    3. PKanalia - zamach to nie jest na byle kogo...

      Usuń
    4. Asiu - pomieszanie z poplątaniem...

      Usuń
    5. PKanalia - podyskutuj sobie z Jotką...:-)

      Usuń
  4. Intrygi, zamachy, manipulacje, kłamstwa... jakież to nie moje...

    OdpowiedzUsuń
  5. Pominęłaś zamachy przez otrucie...Bloga by Ci zabrakło...;o) Na wpis o Wilczym Szańcu czekam z niecierpliwością...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Truli się nawzajem głównie królowie...i pretendenci do tronów...

      Usuń
  6. Dzięki Tobie Stokrotko, mogę sobie uaktualnić wiedzę. Pozdrawiam serdecznie, po zabieganym przedpołudniu - blisko 53 minuty na zakupach, w tym... Stokrotka ;-) .

    OdpowiedzUsuń
  7. Musisz jeszcze zrobić wykaż tych otrutych...:-)))
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
  8. Hm... niektóre znałam, niektóre nie. Ciekawe zestawienie. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. W Wilczym Szancu bylam - masz racje robi wrazenie. Lista jest dluga, ale dla mnie najtragiczniejsze byly zamachy na Narutowicza i Kennediego. Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz racje Małgosiu ... I jeszcze na Olofa Palmego...

      Usuń
  10. Niebezpiecznie być u władzy i nie trzeba nawet być żadnym dyktatorem (bo wtedy to nie dziwne), wystarczy się komuś nie spodobać...
    I ja jestem ciekawa Wilczego Szańca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postaram się napisać o Wilczym Szańcu, ale nie wiem czy mi wyjdzie :-)

      Usuń
  11. Byłam, zwiedziłam, a mój eksmąż zabrał nawet na pamiątkę kawałek prętu zbrojeniowego i kamień. Woziłam to potem w bagażniku przez parę lat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę- to eksponat z Muzeum woziłaś w samochodzie...

      Usuń
    2. Zdaje się, że nielegalnie świśnięty :-)

      Usuń
    3. Dobrze że kontroli przy wyjeżdzie z Wilczego Szańca nie było... :-))

      Usuń
  12. Wilczy Szaniec w Gierłoży zwiedziłam we wrześniu ubiegłego roku, przy okazji pobytu w sanatorium Augustów!
    Robi wrażenie!

    OdpowiedzUsuń
  13. Podobno był zamach na Putina. W sensie dziś czy wczoraj.

    OdpowiedzUsuń
  14. Też byłam w Wilczym Szańcu, ale do tej pory nie opisałam tego miejsca. Nie umiem. Za dużo bólu:)))

    OdpowiedzUsuń
  15. W Wilczym Szańcu byłam prawie 40 lat temu, jak byłam na wczasach na Mazurach, a potem zawieźli nas do Sanktuarium w Świętej Lipce, tak dla przeciwwagi chyba. To jednak taki szmat czasu,że pozacierały się wrażenia...

    OdpowiedzUsuń
  16. Też byłam w Wilczym Szańcu. Robi wrażenie, to prawda.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Byłam kilka razy w tym miejscu i zawsze wstrząsał mną widok ogromu bunkrów, które miały zapewnić bezpieczeństwo zbrodniarzowi.
    Byłam wczoraj na świetnej prelekcji p. Aldony, której tematem byli Tuwim, Parandowski, Wiech i Irena Tomalak. Moje komentarze z telefonu u Ciebie nie publikują się, a mam trudny tydzień i dopiero dziś siadłam do komputera.
    Pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam w planie wczorajszą prelekcję pani Aldony, o czym Ci nawet pisałam w komentarzu, ale niestety, w ostatniej chwili wypadło mi ważne zebranie w Towarzystwie Przyjacioł Warszawy.... i to też o 17tej. Bardzo żałuję...

      Usuń
  18. Witaj Stokrotko.
    Oj było wiele zamachów na przywódców.
    Były też na Hitlera, ale nie były udane. Miał drań szczęście.
    Nie słyszałem, aby były próby zamachów na Stalina. Jednak jak dostał wylewu, to ze strachu pozwolono mu umrzeć jak wściekłemu psu w własnym moczu.
    Pazdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  19. Ciekawa jestem, jak wygląda Wilczy Szaniec; nigdy tam nie byłam.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zapraszam do przeczytania następnego tekstu...

      Usuń
  20. Skoro jest Indira Gandhi, czemu nie ma Mahatmy Gandhiego?

    OdpowiedzUsuń
  21. Warto dopisać zamach w Smoleńsku i wiele ofiar.

    OdpowiedzUsuń
  22. Zamachowcy nie stwierdzili , to prawda .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę mi podać oficjalny dokument stwierdzający że to był zamach. I koniecznie następnym razem proszę się pod komentarzem podpisać.

      Usuń
  23. Stokrotko, listę zamachów pewnie uzupełniać z czasem będą historycy. Ciekawy temat poruszyłaś :) Buziaki 🌼🌼🌼

    OdpowiedzUsuń
  24. Anwar as-Sadat-6.10.1981r.o godz.13.00

    "Sic semper evello mortem tyrannis!"
    Mu'ammar al-Kaddafi
    Saddam Hussein

    Wg."Klątwy Tippecanoe" Joe Biden jest następnym w kolejce.
    Szereg osób z radością powitałoby śmierć niektórych przywódców.

    Musical"Assassins"(Zabójcy)-Stephen Sondheim & John Weidman
    Wykorzystując narzędzia do kadrowania ogólnoamerykańskiej,ale złowrogiej,karnawałowej gry,semi-rewia przedstawia grupę postaci historycznych,które próbowały(z powodzeniem lub nie)zamordować prezydentów Stanów Zjednoczonych.
    https://youtu.be/UP4VwmwI1c
    Scena finałowa
    https://youtu.be/3YncgWORg0o

    W"fabryce mydła"koło Kętrzyna byłem.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  25. Też byłam w Wilczym Szańcu. T betonowa kryjówka Adolfa Hitlera zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Skorzystaliśmy z usług doskonałego przewodnika. I to był świetny pomysł.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Mądrzy ludzie powiedzieli...

Najpierw mała opuncja. Miesiąc po powrocie z Włoch kupiłam ją sobie z myślą, że będę ją hodować w domu zimą i jesienią, a wiosną i latem w l...