środa, 28 czerwca 2023

Kraina Szczęścia



Arkadie założyła w 1788 roku Helena Radziwiłłowa właścicielka pobliskiego Nieborowa, konkurująca na polu smaku artystycznego z tworczynia rezydencji w Puławach - Izabelą Czartoryską.
Arkadia - mityczna kraina szczęścia i sielskiej prostoty przybrała tutaj formę fantazyjnego ogrodu z malowniczymi skupiskami drzew, rozległymi łąkami i stawem i wyspami: Uczuć, Topolową i Ofiar.
Zgodnie z modą z XVIII i XIX wieku ten niewinnie ukształtowany krajobraz urozmaicały budowle nawiązujące do sztuki antycznej i greckiej. Większość z tych budowli miała wygląd ruin.



Do najciekawszych należą Świątynia Diany z plafonem Jutrzenki pędzla Jana Piotra Norblina oraz "starożytne ruiny" - Łuk Grecki i Akwedukt.
Napis na tympanonie Świątyni Dany to cytat z sonetu Petrarki - "Tutaj odnalazłem spokój po każdej mojej walce".



Na sztucznym wzgórzu z Jaskinią Sybilli wznosi się ceglany Domek Gotycki, zwany też przybytkiem nieszczęścia i melancholii. Stanowi on interesujący przykład architektury preromantycznej. W ściany niektórych pawilonów księżna Radziwillowa poleciła wmurowac blisko 200 fragmentów oryginalnych nagrobków z różnych epok - od starożytności po wiek XVIII. Są wśród nich cenne rzeżby renesansowe pochodzące między innymi z przebudowywanej w owym czasie kolegiaty w Łowiczu.
Romantyczno-syntymentalny park krajobrazowy w Arkadii koło Nieborowa jest jedynym w Polsce zabytkiem sztuki ogrodowej o całkowicie zachowanej kompozycji z XVIII wieku. Należy do Muzeum Narodowego w Warszawie, które za jego restaurację otrzymało Europejską Nagrodę za Ochronę Zabytków.
W Arkadii największe wrażenie zrobił na mnie Akwedukt.


Przewodnik po Krainie Szczęścia mówił nam, że wiele lat potem Zygmunt - wnuk Heleny Radziwill - zlecił rozbiórkę kilku budowli bo potrzebne mu były cegły na sprzedaż. Z czego wniosek, że dzieci i wnuki nie zawsze chronią spuściznę po swoich przodkach.

Znacie to miejsce?
Jeśli nie... to bardzo polecam.

62 komentarze:

  1. I znów Stokrotko piękna opowieść. Nie znam niestety tego miejsca. Pozdrawiam po zabieganym poranku. Najpierw 3 minuty śmieci, potem 20 minut Biblioteka Publiczna. Miłego dnia :-) . A Stokrotka...jutro ;-). Była wczoraj.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jardianie... warto do Arkadii pojechać.
      Stokrotka

      Usuń
  2. Tak, znam to miejsce. Co prawda z programów i książek, ale skoro nie da się inaczej... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę Ci aby udało Ci się na własne oczy Arkadie zobaczyć.
      Stokrotka

      Usuń
  3. Byliśmy kilka razy
    To piękne miejsce więc jeszcze nie raz pojedziemy.
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
  4. Pani Stokrotka byłam tam kiedyś z rodzicami. To piękne miejsce.
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może jeszcze raz uda się Wam odwiedzić Arkadie?
      Stokrotka

      Usuń
  5. Zajmujesz wazne miejsce w popularyzowaniu nie tylko waznych, ale przede wszyszystkim uroczych miejsc. Puekny, nastrojowy zakatek. Pizdrawiam Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Malgosiuserdecznie Ci dziękuję za życzliwość
      Stokrotka

      Usuń
  6. Byłam, podobało mi się. :)
    A w Szklarskiej Porębie jest Dolina Szczęscia. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może Dolinę Szczęścia uda mi się kiedyś zobaczyć?
      Stokrotka

      Usuń
  7. - pierwszy raz byłam w szkole podstawowej, u nas to był klasyk .... Arkadia- Nieborów- Żelazowa Wola.... potem jeszcze kilka razy, a ostatnio- o jejku to już siedem lat minęło, a to tak niedaleko przecież... co mnie urzeka? ... kocham przyrodę, kocham parki, kocham kolor zielony, taka już jestem ... serdeczności....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam i dziękuję...czyżby to An-Sa napisała?
      Stokrotka

      Usuń
    2. - jakoś do tej pory nie miałam problemu z komentarzami u Ciebie, a tu taka niespodzianka, nie zalogowało się przez Google ... no to próbujemy tak.... może się uda....

      Usuń
    3. - no i udało się...

      Usuń
    4. Wyobraź sobie Alinko że i ja mam problemy z zalogowaniem się u siebie...
      Stokrotka

      Usuń
    5. Super Alinko.
      Stokrotka

      Usuń
  8. Znam, bywałam, nałogowo woziłam tam gości no bo jak Nieborów to i Arkadia i Żelazowa Wola, a czasem tylko Nieborów i Arkadia. Nie da się ukryć, że spadkami po przodkach często były ratowane finanse spadkobierców. Serdeczności;)
    anabell

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie Ci dziękuję Aniu. za Twoje wspomnienia z Polski
      Stokrotka

      Usuń
  9. Najbardziej podobają mi się dwa ostatnie zdjęcia, klimatyczne i zachwycające. Świetnie obrazują to, że stare ruiny bardzo się lubią z przyrodą i świetnie do niej pasują.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz co? W Arkadii wszystko do siebie pasuje...
      Stokrotka

      Usuń
  10. Tak sobie pomyślałam, że kiedyś ludzie wykształceni i zamożni mieli duszę. A dziś?...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziś głównie mają pieniądze...
      Pozdrawiam Halinko.
      Stokrotka

      Usuń
  11. Tam jeszcze nie byliśmy, więc czas to nadrobić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie Asiu. I zabierzcie ze sobą Leosia jak podrośnie...
      Stokrotka

      Usuń
  12. Nie byłam, ale bardzo podobała mi się Twoja opowieść i Twoje zdjęcia...

    OdpowiedzUsuń
  13. Byłam! Tam musi zadziałać wyobraźnia, by wskrzesić dawne czasy, bo niedużo już z nich zostało...

    OdpowiedzUsuń
  14. trip autobusem zorganizował mój dziadek po linii grodziskiego (maz.) cechu rzemieślniczego (był tam prezesem), trasa była: Żelazowa Wola - Nieborów - Arkadia... byłem wtedy dzieciak na pograniczu wiekowym przedszkole - szkoła... pamiętam samo wydarzenie, ale nic poza tym... sorry Daisy, nic więcej nie opowiem, nic więcej w pamięci się nie utrwaliło...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ws ystko gra... Daisy się nie gniewa.
      Stokrotka

      Usuń
  15. Zgadzam się z komentarzem Małgosi - pięknie popularyzujesz polskie zabytki i kulturę, myślę że inspirujesz wiele osób.
    Życzę wiele satysfakcji i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie Ci Lechu dziękuję
      Stokrotka

      Usuń
  16. Uwielbiam sentymentalizm i pozostałości po nim.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super...
      A ja nie mogę się zalogować na Twoim blogu...
      Stokrotka

      Usuń
    2. Nie mam pojęcia, co się dzieje. Na niektórych blogach i ja miałam problem z komentowaniem, na innych z kolei notorycznie ląduję w spamie. Blogger coś przesadza...

      Usuń
    3. No właśnie...chyba zaczynają blogerom życie utrudniać
      Stokrotka

      Usuń
  17. Nie znałam, dzięki Tobie już poznałam-dziękuję:)
    Słonecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Chętnie udałabym się do Arkadii. Lubię takie miejsca, takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam szczerze...może Ci się uda
      Stokrotka

      Usuń
  19. Piękne miejsce , wśród przyrody i pięknych widoków. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Wprawdzie też mam na prawie wyciągniętej ręki wiele pięknych miejsc, ale chciałabym znaleźć się także w miejscu magicznym, które opisujesz.
    Może kiedyś?
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fuscilko naprawdę warto zobaczyć Arkadie...
      Stokrotka

      Usuń
  21. Dawno tu nie byłem... A tutaj tak pięknie niczym w raju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie
      ..jak w raju.
      Dzięki za wizytę.
      Stokrotka

      Usuń
  22. Byłem z pół wieku temu. W zamierzchłych czasach część ludzi miało piękne i szlachetne hobby a inna część na realizację tego hobby pracowała. Czy po dzisiejszych hobbies pozostaną trwałe ślady? Jak po zbiorach etykietek od zapałek i zwiedzaniu Titanica... (Mareczek)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki że zaglądasz do mnie i komentujesz.
      Stokrotka

      Usuń
  23. Piękne miejsce, wspaniałe plenery do zdjęć. Jednak uważam, że należy wymienić stary, drewniany płot, który bardziej pasuje jako ogrodzenie chałup wiejskich w skansenie, niż parku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może masz rację
      Dziękuję I pozdrawiam
      Stokrotka

      Usuń
    2. https://www.google.pl/maps/@52.086287,20.0144649,3a,71.5y,240.78h,102.07t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNKOsn5wD8cFhpkT6mWAORw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

      Usuń
    3. Jestem na działce pod Warszawą a ty jest słaby zasięg
      Jak wrócę do domu to przeczytam.
      Dziękuję
      Stokrotka

      Usuń
  24. Oczywiście znam Arkadię i pobliski Nieborów. Owszem, jest to miejsce romantyczne, choć cokolwiek sztuczne i chyba takim miało być w zamiarze. Dlatego też mimo wszystko preferuję Nieborów albo w ogóle siedziby dawnych szlacheckich rodzin, dworki i pałacyki, parki (także siedliska chłopskie - dziś zamienione w skanseny) czyli to wszystko, co było czymś realnym, a nie taką "świątynią dumania" Telimeny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest jeszcze w pobliżu Żelazowa Wola...I tam jest najpiękniej i bardzo muzycznie :-))
      Stokrotka

      Usuń
  25. Miejsce wymarzone dla romantyków!

    OdpowiedzUsuń
  26. To byłam ja z Joterkowo

    OdpowiedzUsuń
  27. Byłam w Nieborowie chyba trzy lata temu, Arkadie piękne jedyny minus tego miejsca to komary, myślałam że mnie zjedzą :). Coś mi się podziało że nie mogłam postów wstawiać , teraz nie mogę komentować tylko anonimowy, czy jakieś zmiany będą?
    Eliza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Elizo... ja niestety nie mam wpływu na to... sama mam kłopoty z komentowaniem.
      A komarów to już drugi rok w Polsce nie ma.
      Pozdrawiam i dziękuję.
      Stokrotka

      Usuń

Pamiętacie "Ojca Chrzestnego"? - z cyklu "Włochy Południowe i Sycylia - część dziewiąta

Mam oczywiście na myśli amerykański film gangsterski od tym tytułem. Główną rolę - starzejącego się ojca chrzestnego czyli "capo di tut...