czwartek, 5 października 2023

Wybitni ludzie mieszkają obok nas... tylko my o tym nie wiemy...

 

To będzie tekst o wybitnych ludziach, którzy mieszkali lub mieszkają na warszawskiej Pradze Północ i Południe i na Targówku. Czyli w dzielnicach, które nigdy nie cieszyły się dobrą sławą. Były kiedyś uważane za dzielnice złodziei i przestępców... Ja też mieszkam w jednej z takich dzielnic ... 

Czy wiecie że:
1. Autor powieści "Popiół i diament" czyli Jerzy Andrzejewski do końca życia mieszkał na warszawskiej Pradze w pobliżu Dworca Wileńskiego. To w jego mieszkaniu w latach 60-tych i 70-tych XX wieku zbierała się śmietanka ówczesnej opozycji. W gabinecie Andrzejewskiego w grudniu 1963 roku powstał projekt słynnego "Listu 34", będącego protestem wobec polityki kulturalnej państwa oraz cenzurze. W 1968 roku Andrzejewski podpisał też "Listy pisarzy do rektora UW" wstawiając się za prześladowanymi przez władze uczelni uczestnikami manifestacji marcowych. Jerzy Andrzejewski był jednym z założycieli KOR-u.
2. "Na Stalowej spędziłam najważniejsze pierwsze trzy lata życia - bo teraz już wiem, że w dziecku wszystko się w tym czasie kształtuje" - wspomina wybitna aktorka Stanisława Celińska w swojej książce "Niejedno przeszłam". Można by więc powiedzieć, że wpływowi Pragi - /Stalowa to jedna z najbardziej charakterystycznych ulic tej dzielnicy/ - aktorka zawdzięcza umiejętność szczerego wczuwania się w psychikę postaci i odwagę obrazowania rzeczywistości. A wszystko to zawierają jej wzruszające kreacje w warszawskich teatrach a także filmach i serialach.
3. Władysław Orkan tak pisał o wybitnej etnografce i geografce Marii Czaplickiej: "Jesteś jak bóstwo godne cudownych Botticellowych palet". Ta piękna i wybitna badaczka Syberii i syberyjskiego szamanizmu przyszła na świat na Starej Pradze w rodzinie urzędnika praskiej kolei państwowej. Mieszkała na ulicy Brzeskiej, czyli w samym jądrze tej dzielnicy. Studnia kończyła na Oxfordzie, gdzie udzielono jej stypendium na pierwszą wyprawę na Syberię.
4. Na Pradze, przy Ząbkowskiej 48, tuż obok Brzeskiej, urodził się światowej sławy śpiewak operowy, tenor liryczny Wiesław Ochman. W jednym z wywiadów udzielonych w roku 2010 wspominał: "W suterenie mieliśmy bednarza, który robił balie, beczki. Gotowe wystawiał do ogrodu, by wyschły. A my na tych beczkach jeździliśmy. On zawsze mówił mojej mamie - Pani Ochmanowa, z pani syna nic nie będzie... Pierwsze moje występy były oczywiście na Ząbkowskiej. Stawiano mnie na stołku, a ja śpiewałem "Chryzantemy złociste, uśmiechnijcie się do mnie... Kiedy już śpiewałem w Teatrze Wielkim, spotkałem naszego dozorcę, który oznajmił mi: "Słuchałem cię w radiu, to było piękne, ale tak jak śpiewałeś mając cztery lata, to już nie dasz rady zaśpiewać." Bo mimo wszystko to było fajne miejsce...
Przy okazji dodam że słynny tenor wspaniale maluje i organizuje wystawy swoich obrazów, szczególnie w USA i Hiszpanii.
I jeszcze osobista dygresja.... Tak się złożyło że Wiesław Ochman znał osobiście mojego ojca. I na pamiątkę pobytów w jego rzeźbiarskiej pracowni podarował mu kilka namalowanych przez siebie obrazków. Jeden z nich odziedziczyłam...Wygląda tak:

__________________________________
Czy interesuje Was kto jeszcze znany i wybitny mieszkał lub mieszka po prawej stronie "warszawskiej" Wisły? Czy mam pisać dalej?

PS. Ten tekst odrobinę zmieniony znajduje się w mojej książce "Moje warszawskie zwariowanie".

66 komentarzy:

  1. Nie jestem rodowitą warszawianką tak jak TY, nie znam stolicy prawie wcale. Teraz Praga jest bardzo modnym miejscem i wielu celebrytów tam mieszka. Myślę, że nie tylko dla mieszkańców tego pięknego miasta, ale przede wszystkim dla tych, którzy w Warszawie nie byli(lub tylko przejazdem), będzie bardzo ciekawą opowieścią, ta o sławnych ludziach. Ochmana i Adama Zwierza uwielbiałam słuchać, gdy śpiewali. Wydaje mi się, że wnuk Ochmana nie ma już tak pięknego głosu i charyzmy dziadka. Uściski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziekuje Iwonko za wizyte i komentarz.
      Stokrotka

      Usuń
  2. Jestem za tym, byś nam opowiadała o znanych osobistościach, ponieważ bardzo mało wiemy. Znamy Ich nazwiska, wiemy kim byli, ale to wszystko. Od czasu do czasu udaje mi się trafić na informacje o znanych Polakach, o tym czego gdzieś w świecie dokonali, ale czy nie za szybko zapominamy? Ja też lubię słuchać i Ochmana i Zwierza, Kowalskiego i Zalewską, czy wiem o Nich cokolwiek więcej... nie. Zostaje Wikipedia, jednak Twoje "smaczki" są ciekawsze.
    Pozdrawiam serdecznie...

    OdpowiedzUsuń
  3. Urodziłam się w Śródmieściu, na Lwowskiej a przez pierwsze 3 lata życia krążyłam pomiędzy Białostocką a Narbutta, by w końcu na Mokotowie pozostać aż do 2017 r. Z powodu własnych, niestety niemiłych przeżyć, nigdy nie polubiłam Pragi i bardzo rzadko bywałam tam - poza chwilami gdy musiałam tam się pojawić w jakichś "służbowych" sprawach. W pamięci mam ulicę Targową, której specyfiką był fakt, że na niej ludzie to głównie stali, zwłaszcza na wysokości Bazaru Różyckiego. Mieliśmy znajomych na Ząbkowskiej i gdy do nich przyjeżdżaliśmy swoim samochodem to znajomy kazał nam na tylnej szybie przykleić "tajemniczy znaczek", że to samochód jego znajomych i żeby nie został okradziony lub wręcz ukradziony.Była to końcówka lat siedemdziesiątych. Dla mnie jedynym miłym miejsce na prawym brzegu Wisły była Saska Kępa i tam bywałam często. Serdeczności;)
    anabell

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu a ja sie urodzilam na Mokotowie i mieszkalam tuz Przy Lazienkach Krolewskich prawie 29 lat.
      Przytulam serdecznie.
      Stokrotka

      Usuń
  4. Jakoś miałem słaby kontakt z Pragą. Dwa razy odbyłem wakacyjną praktykę studencką w fabryce WFM na ul. Mińskiej na Grochowie, sporo razy odwiedziliśmy Teatr Powszechny na ul.Zamoyskiego i tyle.
    Mam nadzieję, że dalsze Twoje relacje wzbogacą moje wiadomości - pisz proszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lechu... to tez bardzo duzo...
      Stokrotka pozdrawia

      Usuń
  5. Podobno na Targówku-Zaciszu mieszkają teraz bardzo znani piosenkarze.
    A ja z Ursynowa :-)) chociaż urodziłem się na Mokotowie.
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marku... calkiem niedaleko mieszka Alicja Majewska ktora pieknie spiewa.
      Stokrotka

      Usuń
  6. Praga jest modna. Przeniesli sie tam dwaj synowie kolezanki. Czekam na ciekawy dalszy ciag Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałem rodzinę na Targówku.
    Na posiłki chodziłem do barku za Sielanką. Podchorążych i kawiarnia Księżycowa z niebieskim trunkiem. Piwo u Grodzkiego, Krokodyl, Małgosie, Piotrusie i Dom Chłopa. Przelotem dla atrakcji La Madame za czasów Mola. Chomiczówka, Chomiczówka jeszcze przed raperem, co pijał wino ze swoją dziewczyną.
    I Stodoła, i ....
    Do białego rana!
    Wieśniak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie na moim blogu.
      Stokrotka

      Usuń
  8. Byłam w stolicy, ale zwiedzałam najdalej od centrum tylko piękny Nasz Narodowy Biało Czerwony . Dalej za Wisłę nie chodziłam. Ale artystów, pisarzy i inne sławy znam z małego ekranu i z książek. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo wszystko zapraszam na ciag dalszy.
      Pozdrowienia od Stokrotki.

      Usuń
    2. Oczywiście, czekam na dalszy ciąg :)

      Usuń
  9. Andrzejewski, ciekawy pisarz na zlecenie. Fałszerz.Warto wiedzieć.
    Wieśniak

    OdpowiedzUsuń
  10. Stokrotko w moim miasteczku nie ma zadnych wybitnych ludzi.
    Tekst pamietam ale czekam na ciag dalszy.
    Ela

    OdpowiedzUsuń
  11. Gdybym ja zaczęła opisywać z kim byłam w łóżku albo kogo widziałam w dwuznacznej sytuacji...ale są jakieś zasady i obowiązują. Gdy zaczynają mówić, czy pisać o prywatnych czyichś sprawach sprawach, wyłączam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Się ocenzurowałam. NKloszard, Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia i uśmiechu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak zobaczyłam tytuł to pomyślałam: "No gdzieś muszą mieszkać ". ;)
    Pisać, pisac, ciekawe.
    Radiomuzykant-ka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zapraszam na ciag dalszy.
      Stokrotka

      Usuń
    2. Pisz, pisz Stokrotko
      Chętnie przeczytam ciąg dalszy:)))
      Pozdrawiam początkiem października

      Usuń
    3. Zapraszam Ismeno...
      Stokrotka

      Usuń
  14. Czekam na c.d. kochana:)
    Serdeczności przesyłam:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Przecież i Ty zaliczasz się do grona wybitnych, choć przez skromność tego nie przyznasz pewnie. Każdy z nas ma własne typy, sa i ogólnie przyjęte kryteria. Dla mnie jesteś osoba wybitną, niezwykłą babcią i mądrą kobietą.
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet tak Asiu nie zartuj. Przeciez mnie znasz...
      Serdecznosci od Stokrotki

      Usuń
  16. Śliczny ten obrazek. Ja jestem zainteresowana dalszą częścią, także proszę pisz. ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Chociaż kompletnie nie znam Warszawy i rozkład jej dzielnic nic mi nie mówi, to zawsze chętnie czytam Twoje słowa. Więc pisz, Stokrotko :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zawsze wiedziałam, że świat jest mały. Obok nas mieszkają ludzie , którzy są sławni, którzy dużo potrafią. Normalnie robili zakupy, chodzili na spacery. P

    OdpowiedzUsuń
  19. Poproszę o więcej. Wstyd przyznać, ale nawet niektórych sławnych ludzi nie kojarzę, a co dopiero ich miejsc zamieszkania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma sie czego wstydzic.... przeciez nie mozna wiedziec wszystkiego.
      Stokrotka

      Usuń
  20. Tak. Pisz dalej Stokrotko.... koniecznie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Chociaż mieszkam w Małopolsce, to z przyjemnością czytam twoje teksty o Warszawie. Dołączam się do innych... Pisz.

    OdpowiedzUsuń
  22. Jeszcze kilkanaście lat temu Wielcy Tego Świata chwalili się, że urodzili się, albo mają związki z Polską. Myślę, że patologicznego okresu kaczyzmu nikt nie będzie mile wspominał.

    OdpowiedzUsuń
  23. "Wielcy" wypierający się korzeni czy są wielkimi? Może jednak wielcy są tylko w swoim mniemaniu i swoich wyznawców ? . Macie sie Państwo za lepszych, mądrzejszych , wybitniejszych ale co macie na obronę tej tezy ? Nienawiść, pogardę, zniewagi w stosunku do innych ?.Czy Piłsudski, Paderewski, Wyszyński, JPII wstydzili się Polski ? Wstydzą się aktorzy, celebryci, cwaniacy bo czy Polak wstydzi się swojej ojczyzny jaka by ona nie była ? Polak-nigdy ale sprzedawczyk z pewnością powie wszystko co złe za garść srebrników .Czekam , z ciekawością przeczytam Pani komentarz, Pani zdanie na temat kampanii politycznej opłaconej z pieniędzy zbieranych przez dzieci J. Owsiaka...zawsze była Pani dumna z jego dokonań i teraz jest Pani dumna. ?
    Za niedługo pewnie z poręczenia ludzi, którzy mnie nie kochają, nowa , uczciwa i sprawiedliwa władza zapakuje mnie do jakiegoś aresztu ale nim się to stanie, pozwole sobie na słowa bez cenzury.
    Doczekam się riposty ? Z góry dziękuję. NKloszard.

    OdpowiedzUsuń
  24. Znam wszystkie wybitne osoby prezentowane przez Ciebie ale nie wiedzialam, że mieszkały/mieszkają w Warszawie. Proszę, pisz dalej.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i zapraszam Lucjo.
      Stokrotka

      Usuń
  25. Dziękuję za potwierdzenie moich przypuszczeń. Potrafi Pani rozmawiać tylko z tymi, którzy maja podobne albo identyczne zdanie a inni to "patologia"... Nieustannie pozdrawiam . NKloszard

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawzajem.
      Stokrotka

      Usuń
    2. Pisz, oczywiście!
      W Szczecinie, na Cmentarzu Centralnym, są Drzewka Pamięci - dęby sadzone ku pamięci wybitnych szczecinian.
      Pozdrówka!🥰

      Usuń
    3. Dzieki Halinko!
      Stokrotka

      Usuń
  26. Napisałam komentarz i..... uciekł gdzieś w chmury (może to przez ten silny wiatr), moje zdanie znasz, więc pisz, lubię takie ciekawostki.... dodam jeszcze tylko, że Twój blog, jest jedynym, którego czytam .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Alinko i nieustająco zapraszam.
      Stokrotka

      Usuń
  27. Stokrotko - powyższy komentarz z buźką był testowy, tak jak mój, Jardiana. Pozdrawiam cię w sobotę, między innymi po zakupach w Stokrotce. Nie chciało mnie wcześniej zalogować. A chciałem napisać, że post przeczytałem z dużym zainteresowaniem. I proszę, byś kontynuowała swe opowieści, pozdrawiam jeszcze raz, nie wiem , co się dzieje z blogami i komentarzami. Ten problem jest prawie wszędzie. Jardian .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też o tym słyszałam.
      Serdeczności od Stokrotki

      Usuń

Żydowskie ślady w Warszawie - zakończenie

Plac Grzybowski stanowił przez lata centrum życia społeczności żydowskiej w Warszawie. Do dziś można tu spróbować żydowskiej kuchni i wziąć...