poniedziałek, 1 lipca 2019

Filmowe Mazowsze -część pierwsza

Wiele miasteczek i miejscowości położonych na Mazowszu „gra główną rolę” w popularnych filmach albo serialach.


Zacznijmy od Pułtuska.

Przepiękne plenery tego miasta zwanego Wenecją Mazowsza były wykorzystywane w wielu filmach.

Przede wszystkim na najdłuższym w Europie ponad 400-metrowym rynku – kręcona była przed sklepem scena z serialu „Alternatywy 4”. To tutaj Miecia Aniołowa grana przez Bożenę Dykiel dowiedziała się ze jej mąż otrzymuje posadę w Warszawie.

Tuż obok miała miejsce scena ucieczki w filmie „Sztos” - Jan Nowicki i Cezary Pazura uciekali przed niemieckim turystą, którego grał Leon Niemczyk.

A w Domu Polonii mieszczącym się w Zamku z XV wieku grający neonazistę Borys Szyc w serialu „Ekipa” sterroryzował wszystkich uczestników spotkania polskich polityków.

Kręcono w Pułtusku także sceny do serialu „Dom” „Klan” czy „M jak miłość”.

Góra Kalwaria leżąca na południe od Warszawy to miasto po prostu z filmową tradycją.

Gdy idzie się uliczkami tego miasteczka to co chwilę widzi się miejsca, który kojarzą się z filmowymi kadrami.

To tutaj znajdują się jatki miejskie, gdzie padały klapsy do „Wielkiej Majówki” w reżyserii Krzysztofa Rogulskiego, niedaleko kręcono „Pannę z mokrą głową” a przy Pałacu Biskupim miał miejsce słynny pożar z „Drogówki” Wojciecha Smarzowskiego. 

Góra Kalwaria była też tłem wydarzeń dla filmu „Pieniądze to nie wszystko” Juliusza Machulskiego. „Katynia” Andrzeja Wajdy oraz „Miasta 44” Jana Komasy. 

Toczyła się w tym miasteczku także akcja „Czasu honoru” Przygód psa Cywila” i „M jak miłość”.

A na cmentarzu w Górze Kalwarii kręcono ujęcia do „Ostatniej rodziny”. 
W nekropolii tej spoczywają wybitne postaci polskiej kinematografii – Andrzej Żuławski i Witold Pyrkosz.

Ciąg dalszy nastąpi...


57 komentarzy:

  1. O, nie wiedziałam tego. Z niecierpliwościa czekam na dalszy ciąg :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. No i z Pułtuska była Maryla. Maryla to taki okaz zoologiczny u mnie na roku, którego - jakkolwiek człowiek by się nie wysilał - nie dało się polubić. 120 osób i oddzielna Maryla - to bilans naszych wysiłków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To rozumiem że niezła artystka z niej była. ...

      Usuń
    2. Tragedia jakaś. Taka... marylowata Maryla. Nawet nazwiska nie pamiętam.

      Usuń
    3. Nie ma sensu pamiętać. ...

      Usuń
  3. Byłam w Pułtusku w ubiegłym roku. Na rynku oczywiście, w muzeum i na Zamku. Przywitałam się z Krzysztofem Klenczonem na kamiennej ławeczce, ale o filmowych historiach nic nie wiedziałam aż do dzisiaj! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zapraszam na ciąg dalszy filmowych historii Mazowsza.
      :-)

      Usuń
  4. 'Przygody psa Cywila'- jeden z moich ulubionych seriali ze względu na tytułowego bohatera:-)
    Pozdrawiam Stokrotko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu lubisz pieseczki Amasjo...
      Zapraszam na ciąg dalszy.
      :-)

      Usuń
  5. No popatrz,był czas, że ciągle przez tę Górę Kalwarię jeździłam a nigdy jakoś na ekipę filmową nie trafiłam.I jakoś nie mogę powiedzieć by Góra Kalwaria robiła na mnie wrażenie miejsca dobrego do filmowania.Za to Pułtusk ładny, choć może mam nie najlepsze z niego wspomnienia;) I wiesz, niewiele tych polskich filmów i seriali widziałam.Bo ja nie kinowa jestem i nie filmowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja tak dobrze znam te miasteczka ze w wielu filmach je rozpoznaje.....chociaż tez nigdy nie trafiłam tam na ekipy filmowe.
      Buzka

      Usuń
  6. Wrocław nie na Mazowszu, ale też bywa plenerem filmowym i to o rzut beretem ode mnie :)

    Cytuję: "Ze względu na swój unikatowy charakter i stan ulica Miernicza często służy filmowcom jako plan akcji do filmów przedstawiających miasta sprzed kilkudziesięciu lat i z II połowy XIX w. Imitowała m.in. Warszawę, Berlin, Wiedeń, Rotterdam i wojenny i przedwojenny Wrocław."
    Niektóre filmy:

    Lalka, Polska (1977), reż. Ryszard Ber
    Kobieta samotna, Polska (1981), reż. Agnieszka Holland
    Kobieta na wojnie, Francja, Wielka Brytania (1991), reż. Edward Bennett
    Charakter, Belgia, Holandia (1996), reż. Mike van Diem
    Aimee i Jaguar, Niemcy (1998), reż. Max Färberböck
    Avalon, Japonia (2001) reż. Mamoru Oshii
    Most powietrzny, Niemcy (2005), reż. Dror Zahavi
    Kobieta w Berlinie, Niemcy/Polska (2007), reż. Max Färberböck
    Most szpiegów, Niemcy, Indie, USA (2015), reż. Steven Spielberg
    Ponadto na tej ulicy nakręcono także klip zespołu WWO zatytułowany Sen, który w roku 2004 zdobył na Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film nagrodę za zdjęcia."
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ulica_Miernicza_we_Wroc%C5%82awiu
    Na Komuny Paryskiej na której mieszkam, też jakieś 30 lat temu kręcono filmy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mario - Wrocław ze względu na wspaniale zabytki, historię i położenie jest wyjątkowo dużo wykorzystywany jako plener filmowy.
      Jest miastem dużym i wyjątkowo pieknym.
      Ale ja piszę o malych miasteczkach niedaleko Warszawy.
      Dziękuję Ci bardzo za bardzo wartościowy komentarz i zapraszam na ciąg dalszy.

      Usuń
    2. Na pewno przeczytam ciąg dalszy Stokrotko, a chciałam się pochwalić takim interesującym sąsiedztwem :)
      Sąsiedztwo interesujące, tylko trudne do życia dla mieszkańców, bo stan ulicy jest bardzo przygnębiający. Miałam zrobić wpis u siebie ze zdjęciami, ale jakoś nie mam na razie do tego nastroju. Okolica nadaje się znakomicie do refleksji o przemijaniu ;)

      Usuń
    3. Mario - calkiem niedawno kręcili film na ulicy przy ktorej mieszka mój mlodszy syn. W roli głównej występowala krowa i .... Cezary Pazura .
      :-))

      Usuń
  7. Z przyjemnoscia przeczytalam ten tekst,ale nie moge sie powstrzymac od uwagi o filmowych zaslugach Wroclawia 'wypozyczanego' takze przez zagranicznych tworcow/czesto z powodu zachowanych calych ulic z kamienicami z wojennymi sladami/W 1958 r fzielnica w centrum to. byly gruzy.Malgosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu Kochana - całkowicie się z Tobą zgadxam. Wrocław jest wyjątkowo filmowym miastem!!!

      Usuń
  8. Stokrotko, tekst pisalam jednoczesnie z p.Msriaale gdzie mi do jej wiedzy.M.

    OdpowiedzUsuń
  9. Witaj Stokrotko 😃 jak samopoczucie?

    Faktycznie filmowe Mazowsze. Ciekawy post i komentarze pod nim 😃😃😃 Miło się czytało. Ja byłam w zamku w Niedzicy gdzie kręcili Wakacje z duchami. Fajny film był. Pozdrawiam serdecznie Ciebiei rodzinkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Kasiu.... jakoś żyję :-))
      Wszędzie coś kręcą. Jak bylam młoda i chodziłam po Tatrach to akurat kręcili "Janosika" z Markiem Perepeczko w roli głównej. ...
      Serdecznosci i pozdrowionka.

      Usuń
    2. A'propos Janosika - w czasach szkolnych byłem na zamku w Niedzicy, zakuto mnie tam w dyby :D Siedziałem za niewinność :D

      Mazowsze to ogromne województwo - założę się, że nie ma tam miejsca, w którymby czegoś nie kręcili...

      Pozdrawiam i zapraszam jak zawsze :)

      Usuń
    3. Faktycznie Celcie siedziales za niewinnosc.
      Oczywiście że Cię odwiedze.
      :-)

      Usuń
  10. Miasta w Polsce, a w szczególności na Mazowszu są piękne, mają swoją historię, zabytki. Nie wie się o nich wszystkiego. Serdeczne pozdrowienia znad sztalug malarskich przesyła Krysia

    OdpowiedzUsuń
  11. TO czekam na ciąg dalszy ☺️ Pułtusk kojarzy się mi nieodmiennie z filmem Alternatywy 4 😂

    OdpowiedzUsuń
  12. " Dom" zawsze oglądam z wielka przyjemnością i nawet nie wiedziałam gdzie sceny do filmu były nagrywane.

    OdpowiedzUsuń
  13. -- i ja bardzo chętnie przeczytam dalszy ciąg... jak na razie wracam z "obłoków na ziemię", czyli z marzeń do codzienności... oj ciężko..
    - a tak na marginesie, to nasze łęczyckie więzienie , gościło wielu reżyserów, kręcono tu między innymi sceny do filmu Papusza, Morowe panny, no i sceny do filmu Vabank.... no a takie niewielkie więzienie i w dodatkucały czas na sprzedaż...
    -- :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę - wróciłasbAlinko z krociutkiego urlopu i od razu o wiezieniu zaczęłaś pisać:-)))

      Usuń
  14. U nas, w Dąbrowie Górniczej, rok temu kręcono zdjęcia do "Kuriera". A na pobliskiej Pustyni Błędowskiej - do "Faraona". Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tym że "Faraona" kręcili na Pustyni Błędowskiej to słyszałam...
      Dziękuję i pozdrawiam.

      Usuń
  15. Świetnie, że dalszy ciąg nastąpi... ponoć w moim okolicznym zamku w Oporowie (coś o nim pisałaś) też kręcono sceny do jakiegoś filmu... ciekawym, czy dotrzesz do tych informacji... bo ja... jak wiesz... mnie ciężko obaczyć obecnie w kraju... pozdrawiam już z Polski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym bardziej jestem wdzieczna za wizytę Kawiarenko :-)

      Usuń
  16. W każdym miejscu znalazłoby się jakiś kawałek historii.
    I w moim miasteczku kręcono filmy.
    A naszymi krajanami są bracia Andrzej i Mikołaj Grabowscy.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo uzdolnieni ludzie pochodzą z "Waszego kraju" :-))

      Usuń
  17. W moich okolicach nic nie kręcą... A tak chciałbym się załapać choćby na statystę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością coś kręcą Bojo tylko jeszcze Cię nie zauważyli jako najlepszego statystę :-))

      Usuń
  18. Nie znam tego miejsca. Pozostają mi jak na razie filmowe kadry i Twoje opowieści. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zapraszam serdecznie na ciąg dalszy - jutro.
      :-)

      Usuń
  19. Witaj, Stokrotko.

    Wiedziałam, że Mazowsze lubi sobie pogwiazdorzyć, ale żeby aż tak;)

    A poważnie - mamy mnóstwo niezwykłych miasteczek i bardzo dobrze, że uwieczniamy ich piękno również w taki sposób:)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo..... piękna nasza Polska cała.

      Serdecznosci Leno.

      Usuń
  20. Hej. Byłam w Pułtusku. Rejony spokojne i swojskie. O Rynku wiedziałam i właśnie tam w mlecznym barze jadłam dobry obiad taki jak za dawnych lat ;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo Pułtusk to urocze miasteczko.
      Serdecznosci Puchu...

      Usuń
  21. Pułtusk bardzo miło wspominam, żałuję tylko, że tak krótko tam byliśmy.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miasto jest pięknie położone. ..
      Więc trzeba tam koniecznie wrócić.
      :-)

      Usuń
  22. Może to.dziwne, ale lubię zwiedzać cmentarze. Dlaczego nie poszłam na cmentarz w Kalwarii? Wtedy chyba jeszcze żył.i.Zulawski i Pyrkosz:))

    OdpowiedzUsuń
  23. awesome article :)
    have a nice day

    OdpowiedzUsuń
  24. Filmy to w większości prawda oparta na fikcyjnych dekoracjach i widokach... czyli cudne pole do popisu dla reżysera i ekipy. Świetnie, że przypominasz i uświadamiasz lokalizacje kręcenia naszych filmów, bo natychmiast staje przed oczami każdy z tych filmów.

    OdpowiedzUsuń
  25. Gdzie mi do takich kultowych przykładów, ale pochwalę się, że w "moim" pięknym Rybniku kręcono serial "Diagnozę".:)
    Szpital faktycznie tam się znajdowałam ( nawet byłam w nim 4 razy operowana), a teraz w kompleksie budynków i parku w tym miejscu jest kampus.:)

    OdpowiedzUsuń

Syrakuzy - z cyklu "Włochy Południowe i Sycylia" - część ósma

Po wylądowaniu w Katanii i wypożyczeniu dwóch małych samochodów udaliśmy się w podróż pod Sycylii. Zwiedzanie Sycylii zaczęliśmy od południo...