poniedziałek, 11 kwietnia 2022

O staromiejskich słupkach, Pontiseum i warszawskiej Syrence - z cyklu "Moja Warszawa"

Poniższy odcinek z cyklu "Moja Warszawa" dedykuję wszystkim osobom, które skomentowały mój poprzedni tekst.                                                

                                          Słupki graniczne 



Strefę UNESCO na Warszawskiej Starówce wyznacza 8 metalowych słupków wykonanych ze skandynawskiego granitu. Na nich umieszczony jest kwadrat z brązu, który przedstawia miniaturę Starówki. Pierwszy taki słupek pojawił się w 2008 roku z inicjatywy Stołecznego Konserwatora Zabytków, pozostałe siedem ustawił Zarząd Terenów Publicznych. Pod słupkami widnieje napis "Historyczne Centrum Warszawy wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa w 1980 roku". Można go przeczytać w pięciu językach Braille'a, polskim, angielskim, hiszpańskim, francuskim. Słupki ustawione są na rogu ulic Miodowej i Krakowskiego Przedmieścia, przy wlocie trasy WZ przed ruchomymi schodami, wzdłuż ulicy Podwale, na rogach ulicy Mostowej i Freta i przy Zamku Królewskim.

                    Pontiseum czyli Muzeum konstrukcji mostowych


Wszystkie mosty na Wiśle w Warszawie zostały wysadzone w czasie pierwszej (5 sierpnia 1915 r.)  i drugiej wojny światowej (13 września 1944 r.). Ich fragmenty przeleżały w Wiśle ponad 70 lat. Instytut  Badawczy Dróg i Mostów wydobył je, zabezpieczył, a następnie przekazał miastu. Teraz elementy wysadzonych mostów: Poniatowskiego, Kierbedzia i mostu pod Cytadelą, można oglądać na Powiślu. Pontiseum Warszawskie, które powstało w roku 2021 stało się  kolejnym punktem na kulturalnej mapie stolicy w Dzielnicy Wisła. 
Poniżej jeden z elementów Mostu Kierbedzia rozbitego bombą w czasie II wojny światowej. Na jego miejscu zbudowano Most Śląsko-Dąbrowski.


                                            Warszawska Syrenka

                                           

Na zdjęciu nie widać wyraźnie, ale uwierzcie mi proszę, że na tarczy zegara,/ ponad godziną VI-tą/ który umieszczono na wieży Pałacu Kultury i Nauki znajduje się Najwyżej umieszczony Herb Warszawy czyli Syrenka.

Nie wiem czy wiecie o tym, że w Warszawie znajduje się ponad 300 Syrenek ? Znajdują się na zabytkowych pałacach, kościołach, kamieniczkach. Warszawska Syrenka stanowi element dekoracyjny szyldów, okuć bram, witraży, tablic pamiątkowych, zegarów. Jej symbolem opatrzono polichromie, sgraffita, kartusze, herby, wytwory sztuki kamieniarskiej i ceramicznej. Syrenka znajduje się na odznaczeniach, pieczęciach i znakach firmowych. Znajduje się także na mojej legitymacji Staromiejskiego Oddziału Towarzystwa Przyjaciól Warszawy do którego należę od kilku lat.

                                          


Jednak najpiękniejsza Syrenka to ta nad brzegiem Wisły. Ta sama, którą wyrzeźbiła Ludwika Nitschowa i która ma twarz harcerki, poetki i uczestniczki Powstania Warszawskiego - Krystyny Krahelskiej...



50 komentarzy:

  1. Przypomniałaś mi czasy Stokrotko - gdy uczyłem historii , - szkoły podstawowe - i byłem wychowawcą na świetlicy w gimnazjum. Często rysowaliśmy - w gimnazjum - herby polskich miast. Pozdrawiam serdecznie, po 12 minutach w bibliotece publicznej :_)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli chodzi o to Pontiseum to znowu mnie oświeciłaś :-))
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kawałki Mostu Kierbedzia są wyeksponowane niedaleko pomnika Syrenki.:-)

      Usuń
  3. Ps. Stokrotko - niegdyś marzyłem o konserwatorstwie ;-). I w moich okolicach różne dzieła są restaurowane :-) . Można na konserwatorów sztuki się natknąć tu i tam. Drugie Ps. W maju własnym sumptem być może tomik poetycki ;-) . I wypożyczyłem w bibliotece dziś - Wercyngetoryksa. Pozdrów Celta więc :-) .

    OdpowiedzUsuń
  4. No to pędzę do poprzedniego wpisu:)))

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziekuje za dedykacje. Potrafisz nie tylko z wielka wiedza ale i wdziekiem pokazywac uroki kochanego miasts. Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Żebyś wiedziała Stokrotko jak okropnie mi smutno że znowu nie udało mi się przyjechać do Warszawy!!!
    Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mnie też smutno że się nie spotkałyśmy...
      Może w maju się uda?

      Usuń
    2. Może już na początku maja - ale nie chcę zapeszyć.........
      Ela

      Usuń
  7. Bardzo podoba mi się pomysł z Pontiseum, ale jeszcze bardziej graficzne rozwiązanie na syrenkowy znaczek Towarzystwa Przyjaciół Warszawy.
    Nadwiślańską Syrenkę zapamiętałam z pierwszego mego pobytu w Warszawie a było to 45 lat temu. I kilka lat temu, bardzo mnie zdziwiła Syrenka na Rynku, jakoś tak mi się wydało że przenieśli tą znad Wisły, no ale teraz już wiem że Syrenki w Warszawie to tak jak krasnoludki we Wrocławiu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mario - te wrocławskie krasnoludki są urocze.
      Pamietam je doskonale, nawet o nich pisałam na blogu :-)

      Usuń
  8. Jak zwykle mnóstwo ciekawostek!
    Pamiętam rok suszy, gdy Wisła odsłoniła różne cuda leżące na dnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, wydobyto wtedy z Wisły nie tylko fragmenty zburzonych mostów...

      Usuń
  9. Dużo ciekawostek, musiałam sprawdzić co to jest Dzielnica Wisła.:)) Już wiem.
    Poznałam niedawno kobietkę, która prowadzi bloga o warszawskich syrenkach, a nasza przewodniczka miala na przedramieniu tatuaż Syrenki i zachwyt blogerki był niesamowity.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nabrałam ochoty na odnalezienie wszystkich tych słupków. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wcale nie jest trudne bo są naokoło Starego Miasta w widocznych miejscach :-)

      Usuń
  11. Czas chyba odwiedzić nie tylko stare kąty ale i wiele nowych o których piszesz.Pointiseum...piękne słupki graniczne...I wiele innych ciekawostek a najcudowniej razem z Tobą.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wszystkie wiadomości bardzo interesujące, szczególnie Pontisuem, bo już sama nazwa niezwykła. Gratuluję przynależności do tak prestiżowej warszawskiej organizacji:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urszulko - wczoraj byłam na przemiłym spotkaniu przedświątecznym w swoim Oddzialu TPW.
      :-)

      Usuń
    2. Pewnie, że trzymam :-))

      Usuń
  13. Syrenka"Pikacco"
    15 września 2017rok...
    https://youtu.be/JrCB08OR49g

    15 września 2019 rok...
    https://warszawa.naszemiasto.pl/syrenka-picassa-wroci-na-
    sciane-wolskiego-mieszkania/ar/c13-7341835
    :)


    OdpowiedzUsuń
  14. ciekawe, o tej syrence na zegarze nie widziałem, choć nieraz tam patrzyłem... bo mała :)
    bez wątpienia Syrenka Wszystkich Syrenek rulez, tam była kiedyś piwiarnia Mewa, a trochę dalej Rybitwa... do Rybitwy chadzał Jaś "Syreni Głos" Himilsbach i zawsze był obsługiwany bez kolejki... wiem, bo byłem przy tym...
    ale...
    miałem sąsiada, który wstawił do swojej Syrenki silnik VW i woził różne swoje "syrenki" po mieście... syreniarz taki był z niego, nie?...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Się wie ....to odpowiedź na Twoje pytanie.:-))

      Usuń
    2. a jakie było pytanie? :)

      Usuń
    3. aha... no, tak...
      ale teraz przyszło mi do głowy inne...
      jaki głos wydaje syrena?...
      fabryczna, czy jakaś tam alarmowa wyje...
      auto "Syrena" /z oryginalnym silnikiem/ pierdzi...
      a taka oryginalna?... chodzi o głos paszczą rzecz jasna, a nie jakieś tam pluskanie ogonem w wodę, czy kląskanie cyckami o siebie... Odyseusz mało nie zwariował obsesyjno maniakalno seksualnie słysząc ten głos... co to mogło być?...
      ale to już pytanie retoryczne...

      Usuń
    4. Jak napisałeś - to pytanie retoryczne.
      Zachęcam Cię do pójścia na Powiśle o obejrzenie tej pięknej Syreny...
      Przy okazji - niedaleko są te pozostałości mostu Kierbedzia...

      Usuń
    5. nie wiem, kiedy teraz będę w Warszawie... za to Syrenkę jeszcze niedawno często mijałem na rowerze jadąc na Pragę, czasem robiąc sobie przy niej przerwę, tak więc na temat jej piękna mam zdanie wyrobione :)
      a o resztach mostu Kierbedzia nie wiedziałem, ale się dowiedziałem i już wiem, dziękować :)

      Usuń
  15. Your Site is very nice, and it's very helping us this post is unique and interesting, thank you for sharing this awesome information. and visit our blog site also.
    Fishing Games

    OdpowiedzUsuń
  16. Można się na tym blogu dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy.
    Z przyjemnością go czytam.
    Pozdrawiam autorkę serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Syrenka bez wątpienia ma w sobie coś przyciagajacego. Chociaż muszę się przyznać, że będąc kilka razy w Warszawie, nie miałam okazji zobaczyć. Może w tym roku będę miała okazję - wybieram się w maju na dwa dni:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Your Site is very nice, and it's very helping us this post is unique and interesting, thank you for sharing this awesome information. and visit our blog site also.
    កីឡាបាល់ទាត់

    OdpowiedzUsuń
  19. Nice blog post for reading and Thanks for sharing the wonderful articleThis
    មាន់ជល់

    OdpowiedzUsuń

Barok sycylijski - cykl "Włochy Południowe i Sycylia" - część dziesiąta.

Zacznę od tego, że cała Sycylia jest jednym z 500 Cudów Świata. Są na tej wyspie miasta i miasteczka wyjątkowo piękne. Prawie wszystkie poło...