środa, 8 czerwca 2022

Ruina trwale zakonserwowana - Krzyżtopór

"Niewielka wieś Ujazd w kieleckim słynie z pozostałości największego zamku, jaki kiedykolwiek wzniesiono w Polsce, a prawdopodobnie i w Europie.



Zamek Krzyżtopór miał mieć tyle okien, ile dni w roku, tyle pokoi, ile tygodni, sal, ile miesięcy, wież, ile kwartałów. Sala jadalna w wieży miała ponoć szklany strop – było to duże akwarium, w którym pływały egzotyczne rybki. W jednym z podziemnych pomieszczeń można zobaczyć małe stalaktyty i stalagmity narosłe wskutek ponad trzystuletniego przecieku wody opadowej przez sklepienie zbudowane ze skały wapiennej. W prawej stajni są znakomite warunki akustyczne. Zachwycają się nimi wytrawni znawcy muzyki, sugerując użytkownikom obiektu organizację koncertów. Nad marmurowymi żłobami w stajniach ulokowanych w przyziemiu skrzydeł pałacu ulokowane były zwierciadła. Podobno miały służyć koniom do przeglądania się. Chodziło jednak bardziej o lepsze oświetlenie mrocznych pomieszczeń, bowiem przez specjalny układ otworów okiennych snopy światła padały na lustra i odbijały się od nich, rozjaśniając stajnie. 

Zainteresowanie Krzysztofa Ossolińskiego astrologią i magią ujawniło się również w Krzyżtoporze, którego był fundatorem. Nad wejściem w wieży bramnej umieszczono hieroglif przypominający stylizowaną literę „W”. Symbolizuje on, zgodnie z aramejską księgą kabały Zohar, wieczne trwanie tego miejsca.  

Krzyżtopór ma podobno podziemne połączenie z Ossolinem. Ongiś właściciele obu zamków tym lochem jeździli do siebie w gościnę saniami po specjalnym torze wysypanym cukrem. 

Kubatura budynków wnosi około 70 tysięcy m3 , powierzchnia około 1,3 ha, długość murów fortyfikacji około 600 m, średnia wysokość wałów 5 – 7 m, a w skrajnych miejscach około 15 m. 

Jak w każdym szanującym się zamku, również i tu można spotkać na murach ducha, ale tylko w księżycową noc. Jest nim ponoć syn Krzysztofa Ossolińskiego – Baldwin – ukazujący się w husarskiej zbroi. 

O zagospodarowaniu krzyżtoporskiej fortecy krążą fantastyczne opowieści. Za rządów Władysława Gomułki chcieli kupić te ruiny Szwedzi i po ich całkowitym odnowieniu przeznaczyć na studio filmowe. Mówiło się wtedy, że był to rodzaj ekspiacji. Bo to przede wszystkim oni w czasie słynnego „potopu” zniszczyli i zdewastowali zamek. Z kolei jakiś Amerykanin planował pociąć zamek na bloki, ponumerować kawałki i po przewiezieniu przez ocean odbudować w swoich włościach w Teksasie.

Krzyżtopór miał znakomicie rozwiązany system wentylacyjny i grzewczy. Układ kanałów wewnątrz murów powodował, że ciepło i świeże powietrze docierały do wielu pomieszczeń. Równocześnie osuszały się samoczynnie grube ściany kamienne. Na użytek gospodarczy zainstalowano szereg wind w specjalnych sztolniach. 

Zamek Krzyżtopór, zwany potocznie ruiną trwale zakonserwowaną, jest bardzo malowniczy i tajemniczy. Jest więc wdzięcznym obiektem dla fotografów i filmowców. Kręci się w tej ruinie wiele filmów i teledysków.

W księdze pamiątkowej Zamku Krzyżtopór znajduje się wpis: „Krzysztof Ossoliński z rodziną z Opola” uczyniony w czerwcu 1991 roku. 

Przez setki lat mieszkańcy okolicznych wiosek rozbierali pozostałości zamku, by zdobyć materiał budowlany. Mimo to ruiny wciąż porażają ogromem i urokiem. Byłam tam kilka razy i za każdym razem wracałam oczarowana."

/Był to urywek z mojej książki "Mój kraj nad Wisłą"/.

Czy ktoś z Was zwiedzał ruiny zamku Krzyżtopór? 

Ja ostatnio ze starszym wnukiem, tym samym, który kilka dni temu skończył 18 lat:



50 komentarzy:

  1. Ja Stokrotko nie zwiedzałem, Siostra zwiedzała, ale obok niego rok temu przejeżdżaliśmy :-) . Pozdrawiam serdecznie :-) .

    OdpowiedzUsuń
  2. Stokrotko, wspaniały post ! ..zadziwiający, niesamowity i niezwykły był Zamek Krzyżtopór! .. dziękuję bardzo Kochana, dzięki Twojej notce mogłam się dowiedzieć i poznać szalenie ciekawą historię zamku w Ujeździe.. na pewno warto zobaczyć TĄ 'ruinę' , która skrywa historie pełne magii i tajemniczości ;)

    - pozdrawiam ciepło i serdecznie 💚

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. AnSo - dziękuję że jesteś, czytasz i komentujesz :-)

      Usuń
  3. Byłam, obejrzałam i jestem zachwycona. Nawet ruina wprawia w zachwyt i daje pojęcie , jak wielkie to było widać nawet z daleka!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam zamek Krzyżtopór, bo jego można wyłącznie uwielbiać. Byłam tam niezliczoną ilość razy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niesamowite.
    Spędziłem lata szkolne w Kielcach, ale nigdy nie wychyliłem nosa poza miasto, jedyny wyjątek to okolice Św Krzyża.
    Twoje relacje, to obecnie jedyny sposób nadrobienia zaległości.
    Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To myślę Lechu, że cała moja książka Ci się podoba :-)

      Usuń
  6. Niesamowite miejsce! Nigdy tam nie byłam,ale sporo czytałam na ten temat :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiesz Stokrotko że to dzięki temu Twojemu tekstowi zwiedziliśmy te ruiny dwa lata temu....
    Są naprawdę niesamowite.
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
  8. Imponująca budowla to fakt i skoro już jest to warto ją odwiedzić :)
    Tylko że hmmmm ja z chłopów pochodzę, no wiec moi przodkowie w kurnych chatach mieszkali i jak czytam o tych stajniach z marmurowymi żłobami i z kryształowymi lustrami i jeżdżeniu saniami po cukrze, to za szabelkę bym chwyciła, no nie raczej za kosę osadzoną na sztorc ;)
    To tak w żartobliwej formie, a poważnie, jak widzę takie przepyszne okazy zbytku to nachodzi mnie refleksja jakim olbrzymim wysiłkiem i czyim kosztem powstawały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ROLA-TYGODNIK OBRAZKOWY NA NIEDZIELĘ KU POUCZENIU I ROZRYWCE
      Centrala Fabryki Kos Koronnych
      "Zadarmo jedną kosę otrzyma każdy,kto kupi 10 sztuk srebrno-stalowych kos koronnych i przesyłkę opłaconą.Srebrno-stalowa kosa koronna jest z najlepszej stali spedyalnej,ręcznie kuta,starannie zahartowana,lekka jak piórko i cienka,ostrze elastycznie wyprężone,nawet przy najforsowniejszej pracy wytrwała.Nie potrzeba codzień kosy klepać,gdyż za kilkurazowym pociągnięciem brusika może 130-150 kroków ukosić.Działa w 5-godzinach dwa razy tyle,jak każda inna kosa.Gwarancya na każdą kosę.Sierpy ząbkowane na próbę.Specyalny cennik na kosy wysyłamy zadarmo".

      Usuń
    2. Serdecznie dziękuję Henryku, oferta wspaniała, jednakoż kos kupować nie będę, bo u mojej wiejskiej rodziny na pewno znajdę jeszcze chociaż jedną ;)

      Usuń
    3. Nasz rację Mario - każda wspaniała budowla powstała kosztem jakichś biedaków.

      Usuń
    4. Henryku - nie jestem pewna czy Maria zakupi kosy :-))

      Usuń
    5. Mario - sprawdź dobrze w rodzinnej stodole :-))

      Usuń
  9. Jest to wspaniała budowla, szkoda że pozostała nie odbudowana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, ale odbudowa byłaby bardzo kosztowna :-)

      Usuń
  10. Byliśmy z starszym synem, a teraz trzeba będzie się wybrać z młodszym 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie - młodszemu też się będzie podobało :-)

      Usuń
  11. Byłam kilka lat temu, pomysł i budowla mnie zachwyciła, tylko żal, ze wszystko obróciło się w niwecz.:((
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie miałam okazji zwiedzać... nigdy w sumie nie byłam na Kielecczyźnie nawet. Ale rozmach budowlany mieli niezły, ci państwo Ossolińscy. Lustra dla koni - ciekawe, co na to zainteresowani ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Witaj, Stokrotko.

    Imponująca ruina.
    Wielka szkoda, że od tylu lat odbudowa tego kompleksu wciąż pozostaje wyłącznie w planach.

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie znam tego pałacu, chciałabym tam kiedyś dotrzeć.
    A o 365 oknach, 52 komnatach, 12 kominach, 7 balkonach i 4 kolumnach jest pałac w Drogoszach w powiecie kętrzyńskim, byłam tam, ale Zamek Krzyżtopór wygląda na większy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grażynko zamek Krzyżtopór z pewnością jest największy.
      Witaj o świcie:-)

      Usuń
  15. Wygląda niesamowicie, na zdjęciu z lotu ptaka widać jaki jest ciekawy architektonicznie. Jeszcze tego brakowało, żeby nam jakiś Amerykanin zabytki za ocean wywoził chociaż w sumie w naszym kraju wszystko jest możliwe 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko jest możliwe, to prawda.... ale cieszmy się tym co mamy i co się zachowało.

      Usuń
  16. Niezwykle interesujący jest Pani blog.

    OdpowiedzUsuń
  17. Praca dyplomowa...
    https://youtu.be/xo0pyP9qn_I

    Czas spędzony z wnukami,nie jest czasem straconym.
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Dziękuję za film.
      Czas spędzony z wnukami jest wspaniały :-))

      Usuń
  18. Jaguniu,
    ja boję się zamków. Wydaje mi się, że każdy ma taką cichą zapadnię, która cichutko otwiera się pod niewygodnymi posłańcami, kochankami, które już się znudziły - i ciach! - już ich nie ma i po kłopocie.! Ponadto zawsze jest jakiś duch, lubią zagnieździć się nietoperze, szpiedzy snują się w zakamarkach korytarzy, zimno wieje zewsząd i w ogóle - wielkie to nadające się tylko do legend i realizacji filmów - horrorów!
    Idę do mojego łóżeczka w jednopokojowej chatce - zupełnie wystarcza żeby czuć się księżniczką świata!
    Serdecznie Cię pozdrawiam
    Ewa z Bajkowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewuniu - jeśli chodzi o mnie to jak zwiedzam zamki albo ich ruiny to zawsze mi się wydaje że w jakiejś zamkowej wieży została zamurowana królewna, albo jej kochanek :-)))

      Usuń
  19. Kiedyś miałam okazję powłóczyć się po tych ruinach...

    OdpowiedzUsuń
  20. Byłam, jest przepiękny, nawet w ruinie.

    OdpowiedzUsuń

Mądrzy ludzie powiedzieli...

Najpierw mała opuncja. Miesiąc po powrocie z Włoch kupiłam ją sobie z myślą, że będę ją hodować w domu zimą i jesienią, a wiosną i latem w l...