sobota, 19 listopada 2022

Urywek z listu Tadeusza Kościuszki do księcia Adama Czartoryskiego

„Kościół winien być oddzielony od państwa, nie wolno mu zajmować się kształceniem młodzieży. Naród winien być panem własnego losu i jego prawa powinny być nadrzędne wobec praw Kościoła. Żadna religia nie może im przeczyć, odwołując się do prawa boskiego, przeciwnie, każda religia powinna być posłuszna prawom ustanowionym przez naród.“

Księża będą zawsze wykorzystywać ciemnotę i przesądy ludu. Będą posługiwać się religią jak maską, pod którą kryje się obłuda i zbrodniczość ich poczynań.“

/List ten napisał Tadeusz Kościuszko w roku 1814 w czasie Kongresu Wiedeńskiego./

Co o tym myślicie?

No i jeszcze tradycyjnie kilka jesiennych zdjęć:

1,

2,

3,

4,

5,

Zdjęcia byly robione w ubieglym tygodniu w okolicach Kazimierza Dolnego.

84 komentarze:

  1. Czemu więc nie w słuchujemy się w słowa mądrych postaci? Dlaczego więc zbiorowisko "celibatowych" przestępców wskazuje nam drogę ku lepszości ich urojonego świata? Tylko pytania, ale jak ważne...

    OdpowiedzUsuń
  2. Do głowy by mi nie przyszło że już Kościuszko tak myślał....
    A jeśli chodzi o zdjęcia to najpiękniejsze jest nr 3.
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I dla mnie to było zaskoczenie.
      I mnie to zdjęcie bardzo się podoba.

      Usuń
  3. Jaguniu,
    tak pisał Gałczyński "Na pewnego Polaka":
    "Patrz Kościuszko na nas z nieba
    Raz Polak zawołał
    i popatrzył nań Kościuszko
    I się zwymiotował"
    Serdecznie Cię pozdrawiam
    Ewa z Bajkowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okropne to jest Ewuniu.
      Takie prosto z mostu i niestety w wielu przypadkach prawdziwe.
      Serdeczności...

      Usuń
  4. Od wieków oceniano kościół raczej pozytywnie.. Jeżeli, to pojedyncze przypadki. wytykano. Znaliśmy inne oblicze, takie dla pospólstwa . Jednak XXI wiek obnażył ile zwyrodnienia i kłamstwa pośród kleru. Im bardziej wznoszą ręce, tym te ręce są brudniejsze.. Jak może nauczać człowiek, który nie zmierzył się z kłopotami codziennymi, jeśli nigdy tego nie przeżył. Jak może potępiać, skoro jego poczynania są skandaliczne. Ogromne pieniądze, prawdziwe biznesy. i oczywiście układy z wielkimi tego świata. Potrzebuję Boga, sama znalazłam drogę do Niego.
    An-Ula

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam problem z laptopem i bloggerem. Chciałem zacząć od zdjęć - śliczne. Co do reszty - smutna rzeczywistość, mnie jest bliski protestantyzm. Pozdrawiam Stokrotko po większych porannych zakupach - była ... Stokrotka, i po walce z laptopem ;-) .

    OdpowiedzUsuń
  6. Smutne:nikt nie slucha madrych ludzi. Rozdzial Kosciola i Panstwa to dla mnie oczywistosc. Nastrojowe zdjecia nie wykluczaja westchnienia-oby do wiosny! 😍 Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Co Pani myśli o zamieszczonych słowach ?.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podejrzewam że zupełnie coś innego od Anonima....

      Usuń
  8. Niesamowite!!!! I to Kościuszko tak pisał???
    Ela

    OdpowiedzUsuń
  9. Powiem tak - nie potrzebuję pośrednika między mną a Bogiem. Im więcej słyszę o poczynaniach pracowników kościoła, tym bardziej utwierdzam się w słuszności swojej decyzji. Kropka. A zdjęcie nr 3 i mnie wpadło w oko. Piękne ujęcie.
    Pozdrawiam Stokrotko... miłego dnia...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję Polonko
      I mnie urzeklo to zaorane pole ze zdjęcia nr 3 ....dlatego je sfotografowalam...

      Usuń
  10. " każda religia powinna być posłuszna prawom ustanowionym przez naród.“-to mieliśmy przy pojawieniu się Hitlera , w pewien sposób i Lenina,Stalina - skutki oczywiste.Nawet wielkie autorytety mogą się mylić co nie znaczy ,że jestem przeciwna odklejeniu kościoła od państwa. Jest rzeczą niepojętą dla mnie, że wszyscy płacą pensje wykładowcom religii jednak jest to w pewnym sensie konsekwencja braku rozliczenia z PRL- Biznes kościelny wszedł w układy z czerwonymi i skutki opłakane.Podobne konsekwencje przyniosła gruba kreska. Kościół winien się utrzymywać z tego co dadzą wierni . Co do szkół kościelnych-prawo do wychowania mają rodzice, jeśli oni chcę by dziecko chodziło do katolickiej szkoły powinna taka możliwość być . Kloszard.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdy Kościuszko pisał te słowa nikomu się nie śniło o Hitlerze czy Stalinie i innych potworach...
      Dziękuję

      Usuń
    2. Oj chyba jest Pani w mylnym błędzie. Historia zna kanalie żyjące dużo wcześniej , które Kościuszko doskonale znał.

      Usuń
    3. No jak jestem w mylnym błędzie..... to co ja mogę na to.poradzic?...
      No co?
      😉

      Usuń
    4. Zrobić to co wcześniej. Wykasować komentarze mojego autorstwa i temat zamknięty. Wszyscy szczęśliwi .Jedynie słuszne poglądy zostają i stwarzają wrażenie dominujących.

      Usuń
    5. Niczego nie będę kasować.
      Zakończmy już te dyskusję...

      Usuń
  11. Mnie się najbardziej podoba zdjęcie 1 i 3.
    Pozdrowienia dla Pani.
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu ....bo w okolicach Kazimierza jest zawsze slicznie...

      Usuń
  12. Witaj Stokrotko.
    Podpisuję się obiema rękami pod słowami Kościuszki.
    Również pod stwierdzeniem felkuranta Otto Katza, który mówił Szwejkowi: Odkąd ludzie wymyślili Boga, to wielu robi na mim interes.
    Co widać, słychać i czuć.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Cię serdecznie Michale i dziękuję za komentarz.:-)

      Usuń
  13. Gdyby było można, uścisnęłabym Kościuszce dłoń... A zdjęcie? To numer 5 urzekło mnie najbardziej, naturalistyczny płot z nieociosanych desek... coś jak u mnie :) Uściski Stokrotko.

    OdpowiedzUsuń
  14. W większości państw tak jest, bo wiara powinna być rzeczą prywatną. Na naszym przykładzie jednak widać, że tak nie jest…tylko dlaczego potępiają Talibów?
    Marek z Ekwadoru.

    OdpowiedzUsuń
  15. Kościuszko wiedział co mówi, choć nie wykluczam, że motywacja do takiej wypowiedzi była bardzo intuicyjna, wspomagana emocjami i doświadczeniem. Spróbuję pokrótce wyjaśnić, dlaczego miał rację: Pomijając czysto kryminalną stronę działalności Kościoła, mało kto z duchownych katolickich posiada kompetencje do nauczania, a jeszcze MNIEJ ma kompetencje do WYCHOWANIA dzieci i młodzieży. I nie wynika to wcale ze skandali i afer, a z braku wiedzy duchownych, bądź też z podporządkowania wiedzy dogmatom religijnym oraz z braku dojrzałości. Duchowni katoliccy są w porażającej większości nieodpowiedzialnymi ignorantami życiowymi: Trafiają do zakonów i seminariów jako młodzież, która nie miała okazji ponoszenia konsekwencji swoich czynów, a pod opieką wybranej instytucji, nadal nie ponoszą konsekwencji. W efekcie: Jeżeli ja bym przepił wypłatę, to nie miałbym co jeść, nie miałbym z czego płacić za mieszkanie i albo bym się ocknął, albo skończył w przytułku, bądź na ulicy. Duchowni mają zapewniony wikt i opierunek, a kary nakładane na nich przez instytucję są diametralnie różne od konsekwencji życiowych. Dlatego nie mają oni bladego pojęcia o kosztach życia i wypełniania fanaberii duchownych. Przekazywanie pierdoletów, że gdy zaufasz Jezusowi, to on ci wszystko załatwi, rozwiązując problemy życiowe, to jak wmawianie choremu na raka, że go wyleczy marihuana lub witamina C. Duchowny z definicji nie nadaje się do wychowywania dzieci i młodzieży, jeżeli nigdy sam za siebie nie odpowiadał. Zdarzają się wyjątki, jak siostra Chmielewska, która zakonnicą została w wieku dojrzałym i miała okazję poznać cenę godnego życia i pracy. W dodatku ona nie należy do żadnego zgromadzenia, ślubowała celibat i jakieś tam reguły, ale nie jest siostrą w zgromadzeniu zakonnym, tylko po prostu siostrą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wolandzie..... zgadzam się z tym co napisałeś.
      Dziękuję

      Usuń
  16. Zaskoczył mnie ten list, wyprzedził swoje czasy o co najmniej 130 lat.
    Inna rzecz, że z polskiej perspektywy, co to były za czasy?
    Naród ma być panem własnego losu - to była zupełna abstrakcja - zaborcy ofiarowali prawosławną cerkiew albo luterański zbór.
    Niestety, ale naród mógł się czuć narodem tylko w katolickim kościele.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaborcy uwłaszczyli chłopów.Dlaczego Kościół i szlachta tego nie zrobili?Tylko za panowania Zygmunta Augusta(24 lata)do Rzymu odjechało z Rzeczpospolitej około 2 tysiące wozów ze złotem i srebrnymi monetami(czyli,średnio co 5 dni wyjeżdżał z Rzeczypospolitej do Państwa Kościelnego wóz pełen kosztowności).
      "Głupota!Taka jest natura życia,w które wkroczyłeś!To głupota,mówię ci!Hahahaha!"-Paweł w świecie ogarniętym przemocą i śmiercią.(1Kor1,18-25)

      Usuń
    2. Henryku.... głupota ciągle z nami....

      Usuń
  17. Jeśli historia uczy czegokolwiek, to tylko tego, że ludzie nigdy niczego się nie nauczyli z historii...

    OdpowiedzUsuń
  18. Niestety nawet obecnie nie słucha się mądrych ludzi, a polityka to sprzedajna dziewka...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. .... A najgorsze to to że z dnia na dzień jest coraz gorzej....

      Usuń
  19. 2.Drzewa umierają stojąc.
    List Kościuszki:
    www.racjonalista.pl/kk.php/s,5498

    "Polska nie zajmie w świecie odpowiedniego stanowiska,dopóki"wszystkie kaptury nie zostaną z niej usunięte"-Stanisław August Poniatowski
    "Jako katolik wyznawam dla najwyższej głowy posłuszeństwo.Ale jako Polak-obywatel,nie chciałbym,aby dwór rzymski rząd mój w tej ukrzywdzał powadze,która się jemu należy.Czemuż nam równe nie służy prawo jak we Francji?Czyż Kościół nie jedna dla wszystkich matka?Dlatego żeśmy bezrządni,że mało w Europie dla naszej słabości oznaczamy,innym słodkie,dla nas przykre ma być kościelne jarzmo"-Józef Wybicki

    Cieszmy się rozkoszami niebios!Prowadźmy życie aniołów!
    Twoje ciało jest kościołem,w którym natura prosi o szacunek.
    :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Witaj, Stokrotko.

    Oj! Żeby tylko ten cytat nie wpadł w niepowołane oczy, bo się nam kolejny bohater zapodzieje w pomrokach współczesności...;)

    Bardzo urokliwy ten landszafcik z płotkiem i chałupką, choć i inne zdjęcia nie ustępują mu urodą:)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Leno .... może się nie zapodzieje ten nasz Kościuszko...
      Dziękuję za życzliwa opinię zdjęć...

      Usuń
  21. Zdjęcia? Jeden, cztery. (Mareczek)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wszystko jest aktualne. Piękne okolice :)

    OdpowiedzUsuń
  23. nie znałem Kościuszki od tak pozytywnej strony... co prawda ostatnią większą porcję danych otrzymałem w szkole, prawie nic już z tego nie pamiętam, ale tego wątku naprawdę sobie nie przypominam, aby był poruszany... być może wszystko dlatego, że omawiany związek wyznaniowy inaczej funkcjonował w tamtych "moich" czasach, inaczej był postrzegany tak przez władze, jak przez ludzi chyba raczej prawie nikomu do głowy nie przyszło, ze po iluś tam latach może aż tak szkodzić krajowi... sam mimo, że już jako dzieciak wypiąłem się na tą instytucję i ideologię przez nią głoszoną, to antyklerykałem jeszcze wtedy nie byłem, nie miałem do tego zbytnich powodów...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. .....czyli warto zagladac na mój blog??? 😀

      Usuń
    2. warto - nie warto... może nie twórzmy już takich uogólnień... w każdym razie jednak to fajnie mieć w zanadrzu przy jakiejś dyskusji /aczkolwiek nie wiem jakiej/ taki tekst: "no, i co ciapulki? Kościuszko już TO wiedział, a wy gdzie teraz jesteście?"... ja bym takiego argumentu sam nie wymyślił :)

      Usuń
    3. Oczywiście że masz rację.... A poprzednio to Cię chciałam sprowokować do dyskusji 😀

      Usuń
    4. ale w tym konkretnym temacie, o którym mówił Kościuszko, to my chyba nie mamy co dyskutować?... na pewno nie w sensie toczenia sporu... możemy sobie najwyżej potaknąć, poiskać się niczym pawiany...
      tak przynajmniej, w świetle posiadanej wiedzy mi się wydaje :)

      Usuń
  24. Jestem chrześcijanką i całkowicie się z nim zgadzam. Mądry człowiek!

    OdpowiedzUsuń
  25. O w tym liście jest mnóstwo prawdy. Księża cały czas próbują manipulować ludźmi według własnych korzyści, zasłaniając się wybranymi regułkami z bibli. Swoją drogą jestem ciekawa na ile władze kościoła zmieniła przeklady od oryginału. Przecież wiadomo, że w Watykanie to jedna wielka sekta. Prawda moze być zupełnie inna niż nam wmawiają przez stulecia.

    OdpowiedzUsuń
  26. Generalnie Kościuszko miał rację, choć kontrowersyjne wydaje mi sie sformułowanie "każda religia powinna być posłuszna prawom ustanowionym przez naród". Nawiązuję do obecnej sytuacji politycznej, kiedy to prawo tworzone przez "naród", czytaj pis, gdyż dzięki narodowi zdobył władzę, potrafi być jeszcze gorsze, niż religia, którą wyznaje ten "naród".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście masz rację Andrzeju.

      Usuń
    2. to jest naprawdę mocno do dyskusji, czy rządzący obecnie neokomuniści zdobyli władzę dzięki narodowi, czy dzięki pewnemu niefortunnemu zbiegu (zbiegiemu? zbiegowi?) okoliczności... sam mam pewien kłopot z dobrą odpowiedzią na to pytanie, nawet gdy ominę rafę definiowania "narodu" i uznam, że "wiemy, o co chodzi"...
      aczkolwiek nie wykluczam, że ten mój kłopot jest raczej natury psychologicznej, bo trudno, naprawdę bardzo trudno, jest mi się identyfikować z tą mniejszością narodu, która zagłosowała swego czasu /to jest akurat małe miki/, z tą mniejszością, która nie poszła na wybory pozwalając na ten stan rzeczy /większe miki/, a już największe "miki" to jest ta część, która na ten stan rzeczy godzi się już tyle lat i nic z tym nie robi...
      ten problem chyba ma naprawdę mnóstwo ludzi (ilu? nie wiem), to się nazywa "problem za krótkich rąk", za krótkich, aby strzelić w łeb co poniektórym potworom neokomuny i potem jakoś to wszystko sensowniej ogarnąć... mnie na przykład jest smutno, bo była pewna szansa, ale "żarło i zdechło"... niestety nikt solo tego nie zrobi, bo nawet przy maksymalnej dozie odwagi te (metaforycznie) za krótkie ręce są bazową przeszkodą...
      co nam pozostaje?...
      robić swoje i czekać...
      https://youtu.be/mS5jTh7RkEE
      p.jzns :)

      Usuń
    3. Oczywiście że nie mamy wyjścia.... więc mozemy tylko "robić swoje" ,i czekać.
      Ale myślę że się nie doczekamy....z wielu powodów....
      Ale to temat na bardzo długą dyskusję.

      Usuń
  27. Słowa jakże prawdziwe i aktualne.
    Zdjęcia piękne.
    Ps. Jestem czytam, nie zawsze komentuję, bo blogger mnie wylogował z telefonu i mogę komentować tylko przez komputer.

    OdpowiedzUsuń
  28. Odpowiedzi
    1. Oczywiście, chodziło mi o ten urywek , że księża zawsze będą wykorzystywać ......... Nie wiem czy tak to zabrzmiało. Czasem skróty myślowe zniekształcaja sens wypowiedzi. Pozdrawiam

      Usuń
  29. Już ponad 200 lat temu Kościuszko wiedział, że Kościół winien być oddzielony od państwa. Przepiękne jesienne zdjęcia.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Mam takie powiedzonko: "Łaska wiary nie została mi dana...I dziękuję za to Bogu"...;o)

    OdpowiedzUsuń
  31. -- ze zdjęć wybieram 4.... jakieś tajemnicze, można sobie puścić wodze fantazji.... no a co do polityki i religii- znasz moje zdanie ...

    OdpowiedzUsuń
  32. I dlaczego nikt go nie posłuchał? A Adasia Czartoryskiego uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Napisałam dużo i zdechło☹ Ciekawe, że że starego telefonu komentarze wchodzą A z nowego nie, nie pojmuję i nie pojme tego nigdy😀
    Kościuszko podobno był kobietą więc wiedział co mówi 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼

    OdpowiedzUsuń

Mądrzy ludzie powiedzieli...

Najpierw mała opuncja. Miesiąc po powrocie z Włoch kupiłam ją sobie z myślą, że będę ją hodować w domu zimą i jesienią, a wiosną i latem w l...