środa, 22 lutego 2023

O egzorcyzmach

 


Egzorcyzmy są za sprawą popkultury mylnie przypisywane wyłącznie katolicyzmowi. W rzeczywistości praktykowane są przez większość odłamów chrześcijaństwa oraz inne religie. Rytuały uwalniania od złego ducha znane są także wyznawcom islamu.

Europejskie kraje, w których egzorcyści są oficjalnie powoływani to:

1. Włochy - w których działa 240 egzorcystów

2. Polska - która posiada 150 egzorcystów

3. Francja - 100 egzorcystów

4. Hiszpania - 37 egzorcystów

5. Wielka Brytania - 42 egzorcystów anglikańskich i 32 katolickich

6. Litwa - 14 egzorcystów

7. Irlandia i Słowacja - 9 i 9

7. Szwajcaria - 6

8. Portugalia - 5

9. Dania - 1 egzorcysta.

I jeszcze:

1. 4 na 10 Norwegów wierzy w diabła, zaś 1 na 10 twierdzi, że zna kogoś opętanego.

Wierzyć się nie chce, że to wszystko dzieje się w Europie w XXI wieku. 

----------------------------------------------------------------------------------

A na zdjęciu moja osobista czarownica na miotle, która wylądowała w przedpokoju mojego mieszkania ponad 20 lat temu...



71 komentarzy:

  1. Piękne zdjęcie Stokrotko ;-). Naprawdę piękne. Ja żyję w regionie, gdzie Starsi wierzą w Południce , itd. No i egzorcystów w kilku parafiach w internecie można znaleźć. Tj. powiązanych i z kościołami, jak i egzorcystami świeckimi. Pozdrawiam Cię serdecznie - z rana byłem prawie pół godziny na zakupach. Była też ... Stokrotka ;-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Jardianie że Ci się moja czarownica podoba :-)
      Stokrotka

      Usuń
  2. Ale tylko w Polsce mamy specjalistę tak wybitnego, że wyganiał demona wegetarianizmu salcesonem, a potem całą tą bardzonaukową i wcalenieszarlatańską wiedzę ciepnął w kąt, bo dostał powołanie do wyłudzania kasy przez fundację tworzącą kolejne media katolickie, zrozumiałym jest więc, że demony przestały być takie ważne i groźne. Poza tym niedawno w rolę egzorcysty wcielili się politycy dowodzący patriotyzmu przez fotki ze spożywania steków i polędwiczek (ciekawe, czy zdjęcia powstawały w piątek). No i w Katowicach powstanie uczelnia kształcąca egzorcystów, więc cytując "Kabaret Olgi Lipińskiej": Hop-siup, wszyscy święci, co mi się tak we łbie kręci?! Hop-siup, hej mamuniu, kuku na muniu, kuku na muniu!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super komentarz Wolandzie. Dziękuję serdecznie.
      Stokrotka

      Usuń
  3. Egzorcyzmy kojarzą mi się głównie z Ameryką Południową ale pamiętam jak byłam w szoku kiedy koleżanka opowiadała mi, że zamówili egzorcystę do jej kilkutygodniowego bratanka, który od urodzenia strasznie płakał i wiecznie był marudny. Z wrażenia aż zaniemówiłam a ona mi odparła, że u nich usługi egzorcystów są normalką, a pochodzi z okolic Częstochowy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kilka czarownic towarzyszylo babskim spotkaniom pid nazwa Sabat czarownic. Ale to byla zabawa, a figurki urocze. Syn znajomego jest egzorcysta w Warszawie! - dla mnie to zupelne oszolomstwo wprost niezrozumiale nie tylko w XXI wieku, ale w kazdym innym. Moze to tylko marzenie o panowaniu nad innymi!? Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę Małgosiu to nie wiadomo co to jest...
      Stokrotka

      Usuń
  5. no pewnie... większość religii tworzy iluzje jakichś demonów, a co za tym idzie, wśród wyznawców każdej z nich zdarzają się ludzie, którzy tak mocno wierzą w ich realność, że zapadają na chorobę oznaczoną jako F44.3, a skoro jest popyt, to pojawia się podaż w postaci szarlatanów, którzy twierdzą, że potrafią ją uleczyć...
    za to katocentryzm (w szerszej wersji: chrystianocentryzm) to również choroba, aczkolwiek nie uznana oficjalnie i nieklasyfikowana: to jest rodzaj uwarunkowania, ograniczenia poznawczego, polega to na przykład na tym, że choremu takie słowa, jak "bóg", "religia", czy "kościół" kojarzą się tylko z jednym i nawet pojęcia nie mają, że mogą być jeszcze inne... co ciekawe, najczęściej występuje ona u osób bezwyznaniowych /tzw. "ateistów"/, którzy szczycą się (niesłusznie) wyzwoleniem umysłu od religii...
    ...
    za to czarownica /na miotle lub na odkurzaczu/, taka żywa, z krwi i kości, to jest zupełnie osobna sprawa... to jest osoba, która posiadła umiejętność poruszania się opierając na energiach, prawach fizyki nieznanych, niepoznanych jeszcze przez Naukę i żadne bozie, czy demony nie mają tu nic do rzeczy...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szósteczka za pierwszą część komentarza.
      A jeśli chodzi o drugą część to ja też jestem czarownicą skoro pod sufitem mam koleżankę :-))

      Usuń
  6. Najważniejsze, żeby nie narzucać tego innym, a mam wrażenie, że jeszcze moment i w naszym pięknym kraiku będą wysyłać na przymusowe egzorcyzmy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja mam koleżankę która wierzy egzorcyzmy...

      Usuń
    2. Anonimowy...ja też mam taką koleżankę
      Stokrotka

      Usuń
  7. Chyba Cię diabeł opętał że piszesz o takich rzeczach :-)))
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie widzę innej możliwości:-)))
      Stokrotka

      Usuń
  8. Zabobony czy nie. Myślę że kilku osobom w naszym kochanym kraju przydałby się kontakt z dobrym egzorcystą. Pozdrawiam Stokrotko

    OdpowiedzUsuń
  9. Skoro tak wielu egzorcystów, to pewnie potrzeba jest wielka :) :) :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Stokrotko ja też mam w domu czarownice ale trochę mniejszą...
    Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo Ty jesteś troszkę mniejszą czarownicą ode mnie ...
      Stokrotka

      Usuń
  11. Nie wierzę w zabobony, ale wierzę w "rzucanie uroku" podyktowane zawiścią. Co prawda do tego niepotrzebny jest egzorcysta.
    Kiedyś Ci opowiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A na mnie kiedyś rzuciła urok Cyganka bo nie pozwoliłam sobie powróżyć...
      Stokrotka

      Usuń
  12. Czemu ma służyć Pani wpis ?
    Szczególnie ciekawe jest zdanie "Wierzyć się nie chce, że to wszystko dzieje się w Europie w XXI wieku. "
    Temat jest poważny. Nie warto drwić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyżby Kloszard odżył?
      Marek z dziewczynami

      Usuń
    2. Anonimowy dziękuję za komentarz
      Stokrotka

      Usuń
    3. Marku z dziewczynami...wszystko jest możliwe.
      Stokrotka

      Usuń
  13. Dla mnie to jest tak, jak przytoczył Woland "hop siup kuku na muniu". Ale cóż, jest popyt, jest popyt i interes się kręci. Przecież egzorcyści nie robią tego za darmo. A naiwnych można naciągać na 100 i więcej sposobów. Chociaż powiadają, że wiara góry przenosi, więc może, gdy ktoś wierzy w egzorcystę, to mu pomoże?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu ...pewnie ze wierzącemu egzorcysta pomoże
      Stokrotka

      Usuń
  14. Miało być, "jest popyt, jest podaż".

    OdpowiedzUsuń
  15. Ta twoja czarownica całkiem przyjemna, nie potrzebuje egzorcysty!

    OdpowiedzUsuń
  16. Moja koleżanka z powodu strachu przed opętaniem trafiła na leczenie psychiatryczne. A wszystko przez bardzo religijnych rodziców i jej nadwrażliwość. Dziewczyna przeżyła koszmar. Właśnie w XXI wieku...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Współczuję....
      Witaj Halinko
      Stokrotka

      Usuń
  17. W Polsce, to chyba mają etaty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością...I tobdozywotnio...
      Stokrotka

      Usuń
  18. Jakby Egzorcystę zatrudniono na Wiejskiej, to cała reszta Kraju byłaby bezpieczna...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się Gordyjeczko...
      Stokrotka

      Usuń
    2. Ponieważ nick zobowiązuję, ośmielę się zauważyć, że zdecydowanie lepiej by się na Wiejskiej sprawdzili Korowiow i Behemot. I wreszcie by było i prawo i sprawiedliwość.

      Usuń
    3. I masz rację:-)
      Stokrotka

      Usuń
  19. Jaguniu,
    dawno, dawno temu pisałam o tarantyźmie we Włoszech. Już nie pamiętam tytułu tej książki, na której oparłam swój artykuł, gazetę z moim artykułem gdzieś mam, ale to trzeba by przekopać pół szafy. W każdym razie chodziło o to, że osoba ukąszona przez pająka - tarantulę - aby się pozbyć jadu zaczynała obłędny, forsowny taniec. Wynoszono meble z mieszkania, ludzie się gromadzili, a ona w konwulsjach wiła się i odchodziła prawie od zmysłów. Po zakończonym tańcu, który trwał wiele godzin, a nawet dni, była oczyszczona. A chodziło o to, że tarantula to tylko pretekst do wyładowania frustracji i innych nagromadzonych złych emocji. Region Bari w tym przodował. Sprawdź to zjawisko.
    Serdecznie Cię pozdrawiam
    Ewa z Bajkowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ewuniu... jak dojdę do siebie to sprawdzę...
      Stokrotka

      Usuń
  20. A żyjemy w XXI wieku!
    Proboszcz jednej z naszych parafii był egzorcysta, a że za kołnierz nie wylewał, to mówiono, że sam z siebie powinien diabła najpierw wygonić...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I pewnie mu się nie udało:-))
      Stokrotka

      Usuń
  21. W Polsce zapanowała moda na egzorcystów, mnożą się na pęczki.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  22. To nie wierzysz w diabła? Myślisz, że całe to zło na świecie sam człowiek byłby w stanie wymyślić?...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektórzy ludzie są gorsi od diabła...
      Stokrotka

      Usuń
    2. Poznała Pani diabła ? czy to tylko przypuszczenia ? Kloszard

      Usuń
    3. Nie wiem do kogo to pytanie...
      Stokrotka

      Usuń
    4. Do Pani Stokrotki.

      Usuń
    5. Spotkałam w życiu nie jednego człowieka gorszego od diabła...
      Stokrotka

      Usuń
    6. Czyli spotkanie z diabłem, przed Panią by zweryfikować wiedzę ale tego Pani nie życzę. Oby Pani nigdy nie posiadła tej wiedzy i jedynie w swojej naiwności uważała ,że człowiek może być gorszy.

      Usuń
    7. Dziękuję za dobre życzenie
      Stokrotka

      Usuń
  23. Mam do czynienia z psychiatrą i w temacie rozgrzebanym, zapytałam o opętanie . Czy spotkała się, czy wierzy, czy to prawda czy to zabobony. Odparła po chwili zastanowienia . Jest wiele chorób, których diagnoza nie łączy się z widocznymi objawami. . Jest wielu lekarzy , którzy odkrywają chorobę, zwalczają ja dostępnymi środkami i pacjent odchodzi zdrowy jak gdyby nigdy mu nic nie było. Po pewnym czasie tak lekarzowi jak i pacjentowi może się wydawać ,że nie było choroby, nie było leczenia. Czyż może być coś wspanialszego dla śmiercionośnego wirusa jak brak wiary w chorobę . Kloszard.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz.
      Stokrotka

      Usuń

  24. Ojciec Gabriele Amorth,pełnił funkcję"kierownika"egzorcyzmów w Watykanie.W swoim życiu wykonał ponad sto tysięcy egzorcyzmów(160 000)."Papieski Egzorcysta"film oparty na wspomnieniach zmarłego w 2016 roku księdza,w roli głównej Russell Crove.
    Czy diabeł może uderzyć w Watykanie?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gabriele_Amorth

    Potwory są prawdziwe!
    "Dziewczynka powiedziała:"Ale mamusiu,potwory nie są prawdziwe,prawda?
    "O tak kochanie,zdecydowanie są prawdziwe"-powiedziała mama.
    Wyraz twarzy dziewczynki zmienił się z przerażenia na zdumienie.
    "Nie boisz się potworów mamusiu?"-zapytała zdziwiona.
    "Nie moja droga,nie boję się potworów,które są wymyślone.I ty też nie powinnaś ,bo to tylko udawane potwory.Uważaj na te,które próbują cię oszukać,oszukać lub okłamać.Te potwory są łatwe do wykrycia,łatwe do uniknięcia.Omijaj je szerokim łukiem i nie wierz w ich miodowe słowa.
    Rozmyślania starego rzęcha:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie Ci dziękuję Henryku...
      Stokrotka

      Usuń
  25. Tylko 150 egzorcystów mamy? Stanowczo za mało! Może marnie są wynagradzani i dlatego mamy tylko 150? Ciekawe- brak kasy czy brak specjalistów? Może trzeba powołać jakąś specjalną uczelnię i wykształcić kilkuset?
    Zrobiłaś mi wieczór;) Serdeczności posyłam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Aniu że Cię wprowadziłam w dobry nastrój:-))
      Stokrotka

      Usuń
  26. Witaj, Stokrotko.

    Ojtamojtam. Zajęcie jak każde inne. Wyróżnia je jedynie to, że (z tego co się orientuję) wykonują je wyłącznie mężczyźni...

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Za poprzedniej komuny każdy zawód musiał być gdzieś zapisany, potrzebny był jakiś papier. Dziś każdy może określić dowolnie swoją profesję i pobierać opłaty. Czy to rzeczywiście znaczy, że istotnie żyjemy w wolnym kraju? (Marteczek)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że to nic nie znaczy...
      Stokrotka

      Usuń
  28. -- skoro masz "prywatną czarownicę", to żaden egzorcysta nawet nie ma co marzyć, by przekroczyć próg Twojego mieszkania.... a że nikt się nie wciska, tworzycie piękną wielopokoleniową rodzinę... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Alinko z całego serca...
      Stokrotka

      Usuń
  29. Czarownica , twoja prywatna, fantastyczna

    OdpowiedzUsuń
  30. No cóż, z punktu widzenia człowieka żyjącego w XXI wieku egzorcyzmy mnie śmieszą bardziej niż przerażają, ale mam dziwne przeczucie, że kiedy patrzy się i słucha rządzących, nabieram przekonania, że diabły istnieją :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudny komentarz Andrzeju...
      Stokrotka

      Usuń

Ogród i szklarnia Włoch - z cyklu "Włochy Południowe i Sycylia" - część siódma

  / Sycylijskie pamiątki czyli magnesik w kształcie Sycylii i puderniczka z kształtem i godłem Sycylii/ Dzięki plantacjom cytrusów i migdał...