wtorek, 15 sierpnia 2023

Trochę ciekawostek o bibliotekach

                                       Z wielką przyjemnością tekst ten dedykuję JOTCE


1. Największa na świecie Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych posiada w katalogu 173 mln pozycji, z czego 63 mln to książki i inne druki w 470 językach. Oprócz tego w zbiorze znajduje się 75 mln rękopisów oraz ogromna kolekcja map, filmów, nut i nagrań.

2. Według szacunków fundacji Gatesów na świecie działa około 320 tysięcy bibliotek, z czego 73% znajduje się w krajach rozwijających się lub przechodzących transformację.

3. W Niemczech istnieją "Biblioteki Sztuki", w których oprócz książek można wypożyczyć dzieła sztuki, np rzeźby.

4. Pierwszą publiczną bibliotekę w Polsce założyli w 1747 roku w Warszawie Andrzej i Jan Załuscy. Jej zbiory po upadku powstania kościuszkowskiego ukradli Rosjanie. Część wróciła do Polski po 1921 roku. /na mocy traktatu ryskiego/

5. Księga rekordów Guinnessa notuje, że najwyżej ulokowaną biblioteką  jest księgozbiór w jednym z hoteli w Szanghaju, umieszczony na 60 tym piętrze, 230 metrów nad ziemią.

6. Biblioteka stanowa Uniwersytetu Michigan ma prawdopodobnie największy w świecie zbiór komiksów. W zasobie znajduje się 350 tys. tytułów.

7. Polona to największa cyfrowa biblioteka w w Polsce. Każdego dnia jej zasoby powiększają się średnio o 2 tys obiektów. Podmiotem publikującym jest Biblioteka Narodowa.

8. Długie przetrzymywanie wypożyczonych książek występuje w każdym kraju.
Na przykład:
W Australii w 2011 roku zwrócono książkę autorstwa K.Darwina po 122 latach.
W Anglii w 2016 roku zwrócono ksiązkę po 120 latach.
W Polsce w Bibliotece Publicznej w Suwałkach w 2022 roku oddano trzeci tom "Potopu" po 65 latach.
Rekord należy do Sidney Sussex College w Anglii - książkę wypożyczoną w 1668 roku oddano w roku 1956 czyli po 288 latach...

9. W Norwegii można pożyczone książki oddawać w dowolnej placówce bibliotecznej w kraju. Książkę można zwrócić nawet poza godzinami otwarcia - w specjalnych wrzutniach.
To ostatnie rozwiązanie istnieje też w kilku bibliotekach w Warszawie, a nawet w bibliotece- poczytalni na dworcu PKP w Legionowie.

10. Pierwszą biblioteką w Polsce otwartą na czynnym dworcu kolejowym jest Stacja Kultura w Rumi.  W 2016 roku została ona uznana za najpiękniejszą bibliotekę w świecie w konkursie Library Interior Design Award.


11. Wedle danych GUS w 2021 roku w Polsce funkcjonowały 7693 biblioteki publiczne. W ciągu roku 4,8 mln czytelników wypożyczyło do domów 89,1 mln woluminów.

Lubicie chodzić do bibliotek i pożyczać w nich książki?
Bo ja bardzo... chociaż najbardziej lubię własną bibliotekę w domu.
Ale w niektórych bibliotekach jest tak wspaniały nastrój, że chodzę do nich też po to aby porozmawiać z pracującymi tam paniami na temat nowości. Albo żeby uczestniczyć w dyskusyjnych spotkaniach stałych bywalców biblioteki. Przy okazji pytam też czy książki które ja napisałam są wypozyczane...

56 komentarzy:

  1. Tu Jardian Stokrotko . Znów mnie nie chce zalogować. Świetny wpis ! Też uwielbiam biblioteki - często odwiedzam Publiczną i Pedagogiczną u siebie. No i w sumie 4 lata pracowałem jako bibliotekarz szkolny :-)) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To pewnie masz miłe wspomnienie z pracy bibliotekarza.
      Stokrotka

      Usuń
  2. Przypomniałaś mi że kiedyś 12 lat trzymałem jedną książkę !
    Ale oddałem :-)))
    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętasz jaką karę Ci naliczono? :-))
      Stokrotka

      Usuń
  3. wrzutnie funkcjonują na Ursynowie, ale chyba są przypisane do konkretnych punktów...
    niesamowity zbiór komiksów widziałem kiedyś w Amsterdamie, weszliśmy tam z kolegą, a właściciel księgarni (a raczej komiksiarni), zaiste fascynat tematu, oprowadził nas nawet po piwnicy, gdzie trzymał większość zborów...
    a nie wiem, czy wiesz, że za poprzedniej komuny mnóstwo komiksów drukowano w Polsce, w Domu Słowa Polskiego, na zachodnie zlecenie... był zakaz kolportażu tego towaru na rynku wewnętrznym i obowiązywała tajemnica służbowa, ale pracownicy i tak kradli pojedyncze egzemplarze dla swoich dzieci... akurat ojciec mojego kolegi z podstawówki tam pracował, a że kolegi komiksy nie kręciły, to trafiały do mnie...
    ...
    bajerowanie z paniami od biblioteki to podstawa, bez tego wizyta w bibliotece się nie liczy...
    ale...
    w "mojej" obecnej bibliotece nieraz urzęduje pan, ale z nim jakoś mi się nie chce tak ochoczo bajerować, mimo, że też jest miły i sympatyczny... ciekawe czemu tak jest, LOL...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najwyraźniej Ci się ten pan nie podoba :-))
      Stokrotka

      Usuń
    2. podobać to nawet się podoba, ale w trochę innym sensie, niż panie, więc silą rzeczy nie mam tej motywacji, co w przypadku pań :)

      Usuń
    3. Jasna sprawa :-)
      Stokrotka

      Usuń
  4. Bardzo lubię chodzić do mojej osiedlowej biblioteki. Jestem chyba jedną z najstarszych czytelniczek! Kiedy zaczęłam tam wypożyczać książki, Pań które teraz obsługują czytelników, nie było na świecie. 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Halinko z pewnością nie jesteś najstarszą tylko najwierniejszą czytelniczką:-))
      Stokrotka

      Usuń
    2. Podejrzewam, że stażem jestem jedna z najstarszych czytelniczek.
      Chłodnego dnia! 🏝🌤

      Usuń
    3. Nawzajem Halinko :-)
      Stokrotka

      Usuń
  5. Uwielbiam biblioteki. Nie znam drugiego takiego miejsca, w którym panowałby tak cudowny i wyjątkowy klimat i... zapach. Bo przecież książki mają swój specyficzny zapach :) Zajmujący post, z wielkim zainteresowaniem przeczytałam wszystkie te ciekawostki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie napisałaś Iwonko.
      Serdecznie Ci dziękuję.
      Stokrotka

      Usuń
  6. Biblioteki to istotna część mojego życia.
    Teraz, w Melbourne, z dużym sentymentem odwiedzam bibliotekę stanową. Po pierwsze piękny budynek i wnętrze, po drugie unikalne kolekcje. Wydaje mi się, że tu nie wypożyczają książek do domu za to mają piękne czytelnie.
    Moja biblioteka lokalna... tę odwiedzam regularnie. Właściwie jest to 8 bibliotek w naszej dzielnicy. Można wypozyczyć w jednej a oddać w innej. Wszystkie mają zrzuty do oddawania książek.
    Bardzo dziękuję za ciekawe informacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie piękne czytelnie w bibliotekach też mają duże znaczenie i tworzą niepowtarzalny nastrój.
      Pozdrawiam serdecznie
      Stokrotka

      Usuń
  7. Lubię wypożyczać książki z biblioteki i je czytać, bo dla mnie to zaoszczędzenie pieniędzy. Tym bardziej że wiem, iż do niektórych książek już raczej nie wrócę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję Karolinko.
      Stokrotka

      Usuń
  8. Zaciekawiłaś mnie tą w Rumi. Wybieramy się tam kiedyś, więc zajrzę 👍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zajrzyj Urszulko i potem o niej napisz.
      Stokrotka

      Usuń
  9. Dziękuję Ci bardzo!
    Liczba bibliotek już pewnie spadła, bo u nas jedną zlikwidowano, za to powstały inne miejsca wymiany, na przykład u mojej fryzjerki, no i w schroniskach górskich tez spotyka się mnóstwo książek.
    A właśnie - do biblioteki nie tylko po książki:-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Asiu te biblioteki w schroniskach są urocze...
      Stokrotka

      Usuń
  10. Bardzo ciekawa biblioteka jest w hotelu- Zamku Biskupów Warmińskich, w Lidzbarku Warmińskim. Niestety, mimo bardzo wygodnych foteli nie można poczytać książek ani gazet i czasopism, gdyż.... prasa jest mocno zdezaktualizowana, a półmrok w tej bibliotece nie pozwala odczytać daty wydania wyłożonych tam gazet.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O... to ciekawa informacja.
      Stokrotka

      Usuń
  11. Dziękuję Stokrotko za liczne ciekawostki. Od kilku lat nie wypożyczam książek z biblioteki. Korzystam tam (i nie tylko w tym miejscu) z akcji bookcrossing. Część książek kupuję, czasem dostaję w prezencie. Mam piękne wspomnienia związane z bibliotekami. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem Lenko i bardzo mnie to cieszy.
      Stokrotka

      Usuń
  12. Fantastyczne ciekawostki. :)
    Ja bardzo lubię swoją bibliotekę. Wybieram się do niej jutro. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tam pewnie czekają na Ciebie nowości.
      Stokrotka

      Usuń
  13. Lubić to może nie tak bardzo, ale korzystam i doceniam, że istnieją. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Przysłowie mówi:"Śmieci jednego człowieka są skarbem dla innego człowieka".
    Tak,w Ankarze jest biblioteka złożona wyłącznie z książek wyrzuconych przez ludzi,którzy nie lubią czytać.Po tym,jak tureccy śmieciarze zaczęli znajdować coraz więcej zniszczonych książek,postanowiono zacząć je porządkować w opuszczonej cegielni...i narodziła się biblioteka.Wraz ze wzrostem popularności biblioteki śmieciarze otworzyli ją dla publiczności.Kolekcja liczy już ponad 6000 książek.Jedną śmieciarkę przekształcono w mobilną bibliotekę.
    Zwróć uwagę na"śmieciowe instrumenty".
    https://youtu.be/WblbYsehpFs
    Życzę zdrówka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci bardzo Henryku.
      I też nawzajem... wszystkiego najlepszego i dużo zdrowia
      Stokrotka

      Usuń
  15. Niektóra biblioteki na świecie są tak piękne, że mogłabym w nic siedzieć całymi dniami, dzień po dniu. Serdeczności;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcale Ci się nie dziwię.
      Stokrotka

      Usuń
  16. P.S. blogera obsługuje sztuczna inteligencja. U niektórych mogę komentować jako anabell, u innych nie. Mało tego - chcąc odpowiedzieć na komentarze u siebie muszę zmieniać przeglądarkę, co wcale nie oznacza, że będzie moje imię na początku. Może to znak, że powinnam zniknąć z blogosfery, jestem w niej od 2008r. A na dodatek na drugim blogu komentarze, które są tylko umownymi znaczkami giną po najdalej 48 godzinach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znikaj Aniu z blogosfery.
      Stokrotka

      Usuń
  17. 37 lat prowadzilam szkolna biblioteke Chlopcy byli wdziecznymi obiektami mouch staran a do zadan specjalnych/projekty/sluzyli pomoca inzynierowie. Rozmowy dotyczyly nie tylko przeczytanej lektury ale takze spraw zyciowych. A teraz moja dziewczyna idzie z lista do biblioteki i przynosi 5,6 ksiazek. Wlasne czytam gdy zabraknie lektury. Jeszcze czytam bez okularow wiec jest sie z czego cieszyc. Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu... to wielka radość że czytasz jeszcze beż okularów. Tak trzymaj!!!
      Stokrotka

      Usuń
  18. Stokrotko ja to właściwie mieszkam w bibliotece. Drzwi obok moich prowadzą do biblioteki. A bibliotekarka jest moja przyjaciółką.
    Ela

    OdpowiedzUsuń
  19. Lubię wypożyczać książki w bibliotekach. Ostatnio zmieniłam bibliotekę ze względu na to, że mam to niej bliżej, ale jednak z poprzedniej byłam bardziej zadowolona, bo mieli większe zbiory. Zrobiłam podyplomówkę z bibliotekoznawstwa, więc wiadomo kocham książki. Ostatnimi czasy jak jestem na wycieczce i przechodzę obok budynku biblioteki to robię zdjęcie. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To faktycznie kochasz książki.
      Serdeczności od Stokrotki.

      Usuń
  20. Witaj, Stokrotko.

    Interesujące ciekawostki:)
    Wciąż mam odruch chodzenia do biblioteki, choć mój zbiorek także jest dość pokaźny:)

    Pozdrawiam obie Panie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mój zbiór też nieźle wygląda.
      Serdeczności Leno.
      Stokrotka

      Usuń
  21. Do biblioteki uwielbiałam chodzić w liceum. Nasza szkolna była wspaniałą, pamiętam pracujące cudowne. To był mój azyl gdy potrzebowałam się wyciszyć. Do dziś mam w sercu to miejsce.
    Później zapisałam się do miejskiej i... czar prysł. Niewielki wybór nowości, zdekompletowane serię. Panie były opryskliwe, patrzyły wilkiem na każdego kto wszedł i zakłócił spokój pracy. Szybko się zniechęciłem. Od tamtej pory - a minęło jakieś 15 lat, nie byłam w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wiem Agnieszko że i biblioteki są różne.
      Stokrotka

      Usuń
  22. Mam pokaźną bibliotekę w domu. Niektórych książek (po dziadku) pewnie nie będę miała czasu przeczytać. Z miejskich bibliotek korzystam często, jak mi potrzebna pozycja, dzięki której przygotuję się do kolejnej podróży literackiej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Agnieszko. Bardzo mnie cieszy Twoja wizyta.
      Serdecznie Cię pozdrawiam.
      Stokrotka

      Usuń
  23. Gdzieś ostatnio czytałam o bibliotekach ;) A z mojej gminnej biblioteki korzystam często. Lubię kryminały(ale jestem bardzo wybredna, panie bibliotekarki znają moje preferencje i dostaję bardzo często książki ulubionych autorów "świeżutkie", jako pierwsza czytelniczka). A na takie "jednorazowe" książki szkoda mi wydawać (niemałych) pieniędzy. Domowa bibliotek pęka w szwach ;)
    Pozdrawiam Cię serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki serdeczne Haniu ze do mnie wpadłaś:-)
      Pozdrawiam serdecznie w ten upał.
      Stokrotka

      Usuń
  24. Uwielbiam stare biblioteki. Mogłabym w nich zamieszkać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O!!! To dopiero informacja :-))
      Stokrotka

      Usuń
  25. A wpis ozdobiłaś księgarnią Lello z Porto,, jest wielkiej urody

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda.
      Dziękuję Grażynko.
      Stokrotka

      Usuń
  26. Stokrotko ♥
    wspaniała notka, interesujące ciekawostki :)
    ..każda biblioteka jest miejscem szczególnym, inspirującym, cudownie klimatycznym .. to skarbnica wiedzy .. jest miejscem, gdzie przychodzimy po duchową strawę, intelektualne przyjemności i informacje .. biblioteka jest takim oknem na świat !

    - pozdrawiam serdecznie i ciepło, moc cudowności ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie to napisałaś AnSo...Bardzo Ci dziękuję.
      Stokrotka

      Usuń

Dzisiaj będzie o ziemniaczku...

O ziemniaczkach już kiedyś pisałam... Ale ponieważ bardzo je lubię, .... więc napiszę jeszcze coś więcej..                      Pomnik wyjąt...