poniedziałek, 23 października 2023

Niedaleko rynku w Toruniu...

 ... na ulicy Królowej Jadwigi stoi pomnik piernikarki. To nawiązanie do piernikarskich tradycji miasta, wizerunek dziewczyny z koszem pełnym pierników ma upamiętniać największą torunską piernikarnię Gustawa Weese z roku 1751.


Gotycka Katedra ŚwŚw. Janów, /Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty/ to jedna z najstarszych świątyń państwa krzyżackiego i jeden z największych kościołów o konstrukcji halowej w Europie Środkowej. Jej budowa rozpoczęła się w XIII w. a zakończyła w drugiej połowie XV w. Historia obeszła się się z Katedrą dość łaskawie, jedynie w czasie walk napoleońskich świątynia została poważniej uszkodzona. 


Baszta Krzywa Wieża to 15-metrowa czworościenna budowla powstała w XIII w jako jedna z baszt obronnych w południowo-zachodniej części murów obronnych Starego Miasta. Nazwę swą zawdzięcza 146  cm odchyleniu od pionu do czego doprowadziło osiadanie budowli w niestabilnym podłożu.


Jako, że Toruń to Miasto Mikołaja Kopernika to odwiedziliśmy też i obejrzeliśmy w  Toruńskim Planetarium wspaniały spektakl pt. "Światła Północy".

                             


Oglądaliśmy też ruiny zamku, który w XIV wieku był siedzibą zakonu krzyżackiego i bazą wypadową do podboju Prus i tworzenia państwa zakonnego. W 1454 r mieszkańcy Torunia oblężyli a następnie zburzyli krzyżacką twierdzę.

Przez dwie doby wędrowaliśmy po Toruniu. Także nocami.

Byliśmy na wieży ratuszowej,  w Planetarium, zwiedzaliśmy też Toruń melexem. A w Muzeum Piernika każdy z naszej Wspaniałej Siódemki stworzył sobie własny toruński piernik.

Mój piernik nie był rewelacyjny bo podobno za słabo wyrobiłam ciasto. Ale przecież liczą się chęci...no i chyba widać że to jest sowa???



----------------------------------------------------------

A o Toruniu można nieskończenie. 

Pierwszy swój pobyt w Toruniu /a było to ponad 20 lat temu/ opisałam w formie toruńskich ciekawostek w książce pt: "Mój kraj nad Wisłą".


45 komentarzy:

  1. Tu Jardian. Toruń musi być wspaniały Stokrotko, pozdrowienia poniedziałkowe :-) .

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak na krótki pobyt, to wiele zobaczyliście.
    Pewnie, że sowa jak marzenie!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  3. Nadzwyczaj udana ta sowa...:-))
    Marek z dziewczynami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z foremki... ale pezeze mnie wyciskana...
      Stokrotka

      Usuń
  4. Fascynująca historia miasta, a sowa - ogromnie smaczna!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała sowa. Nie wiedziałam o pomniku piernikarki. Dziękuję, że dzięki Tobie mogę poznawać wiele ciekawostek. Serdeczności Stokrotko.

    OdpowiedzUsuń
  6. I znowu przeczytam ksiazke.
    A sowa to z foremki chyba ale i tak bardzo udana.:-)
    Ela

    OdpowiedzUsuń
  7. Wspaniale miasto i wyrazista madra sowa. Mam do niej sentyment jeszcze z harcerstwa akademickiego, bylam Sowa jak cala druzyna. Jeden puernik i juz wspomnienia. Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. We wszystkim masz racje Malgosiu.
      Stokrotka

      Usuń
  8. Chętnie odwiedziłabym to miasto. Z pewnością jest pełne fantastycznych miejsc do zwiedzania...

    OdpowiedzUsuń
  9. No to chyba muszę zagrać w toto-lotka! :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Sprawiłaś mi ogromną przyjemność opisując Toruń. To przecież moje ukochana miasto. Nie widziałam tylko do tej pory dziewczyny z koszem pierników. Muszę to nadrobić!

    OdpowiedzUsuń
  11. Witaj, Stokrotko.

    Z przyjemnością pochodziłam z Tobą po Toruniu:)

    Jak nie sowa, kiedy - sowa :)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to ucieszylo Leno.
      Stokrotka

      Usuń
  12. Bardzo Ci dziękuję Stokrotko! Piękny spacer miałam i mnóstwo wzruszeń! :-))))
    fuscila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy Fuscilko :-)
      Stokrotka

      Usuń
  13. Sowi piernik - rewelka !! Nie słuchaj zazdrośników...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dumna jestem jak paw ze mi sie ta sowa tak udala...
      Stokrotka

      Usuń
  14. Masz rację :-). Nocą było najpiękniej.

    OdpowiedzUsuń
  15. A mój piernik był nawet chwalony przez piernikmistrza;)

    OdpowiedzUsuń
  16. W ceglanych murach budowli toruńskich czuje się historię...

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię to miasto, znam, mam w Toruniu przyjaciół. Pozdrawiam serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekne sredniowieczne miasto.
      Pozdrawiam serdecznie.
      Stokrotka

      Usuń
  18. W Toruniu mam przyjaciółki, więc co jakiś czas tam bywam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I oewnie znasz dobrze to piekne miasto.
      Stokrotka

      Usuń
  19. No jasne, że widać że to sowa. Poza tym kogo obchodzi stan wyrobienia ciasta skoro piernik jest Twój osobisty, własnoręcznie stworzony?😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje za uznanie dla mojej sowy :-))
      Stokrotka

      Usuń
  20. Byłam w Toruniu przed pandemią Stokrotko i zakochałam się na amen. Piękne miasto Kopernika po prostu urocze. Wspaniały rynek i cała starówka. Byliśmy wówczas w muzeum etnograficznym i w skansenie. Rewelacja. Przepiękny skansen. Piernikowa Sówka jest naprawdę śliczna.

    Spokojnej nocy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję Kasiu.
      Stokrotka

      Usuń

Dzisiaj będzie o ziemniaczku...

O ziemniaczkach już kiedyś pisałam... Ale ponieważ bardzo je lubię, .... więc napiszę jeszcze coś więcej..                      Pomnik wyjąt...