poniedziałek, 16 września 2019

Absurdy życia


"Absurdy życia" to jeden  z ośmiu tomików, jakie wydał Ludwik Wambutt który podpisuje się na blogach jako JanToni. Warszawiak z krwi i kości urodzony na Warszawskiej Pradze. Pisze już ponad 50 lat. 
Jestem w posiadaniu sześciu z tych tomików, którymi mnie obdarzył na swoich spotkania literackich lub na spotkaniach i wernisażach znajomych nam tworzących osób.

Dzisiaj postanowiłam wybrać z "Absurdów życia" kilka fraszek i limeryków które .... jak to się mówi - wyjątkowo trafiają w punkt:
Tak się składa, że wszystkie dotyczą polityki:
Wszystkie znajdują się w rozdziale "Prztyczki"

"Selekcja"
Dzisiaj widać znakomicie 
świń najwięcej przy korycie,

"Paradoks"
Polska to kraj wielki, 
ciekawy, wspaniały
A ja ciągle słyszę 
tych samych cymbałów

"Sposób"
Dzisiaj w polityce
każdemu się przyda
taka mnogość twarzy
jak u Światowida

"Poseł"
Słuchając jego
każdy to przyzna
umie odmieniać 
słowo Ojczyzna

"Koło historii"
I znów w świat
wyprawy suną
jak dawniej 
po złote runo.

"O Polsce"
Na tym polega
w Polsce odnowa
że zaczynamy 
ciągle od nowa

"Przed wyborami"
Między nami mówiąc
to w dzisiejszych czasach
znów się stała modna
"wyborcza kiełbasa"

"Polski sejm"
I znów się dyskurs
głupi zaczyna
nie czyja racja
lecz czyja wina

"Polska"
U nas nie Japonia
lecz chyba Afryka
bo my nie jednego 
mamy już kacyka

"U nas"
Tylko w Polsce
ze świecznika
trudno ściągnąć 
polityka

"Polityk"
Zawsze nas próbuje
nabijać w butelkę
i nawet o zerze 
mówi: "Takie wielkie"

"Do"
Do jakich czasów 
dziś nam dożyć przyszło
że ważniejsza przeszłość
a nie nasza przyszłość

"Nowa"
Cóz, w takim określeniu
jest bardzo wiele racji
że mamy polityków
nowej .... degeneracji

"W Sejmie"
To tutaj poziom 
schodzi poniżej
małych śwństewek
oraz intryżek.
ale jak to ja 
znam dobrze życie 
z czasem to będzie
i mordobicie

"Układ"
Najbardziej jest wtedy
układzik korzystny
gdy się spotykają 
rozrzutnik z zawistnym.

"Ile"
Ile to trzeba
mieć wyobrażni
żeby się w Sejmie 
tak pięknie błażnić

"To"
Inni
winni

"Jakby"
Wkoło tyle zgiełku
medialnego szumu,
jakby to Polacy 
byli bez rozumu.
Jakby to z nas żaden
już tego nie "poniał'
że chcą nas rządzący
ciągle robić w konia.

Chyba trudno w tak krótkiej formie napisać więcej i trafniej.

Wybierzecie najlepszy z najlepszych "prztyczków"???

Tomik "Absurdy życia" został wydany w roku 2009. Ale chyba nigdy nie był bardziej aktualny niż teraz....

http://jantoni341.blogspot.com/

76 komentarzy:

  1. Najbardziej przemówili do mnie "politycy nowej degeneracji".

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne, dowcipne, chociaż trudno o uśmiech. Wybieram "Nową" oraz "Jakby". Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Miałam wielką przyjemność poznać Antoniego dzięki tobie Stokrotko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam Agnieszko. Przyprowadziłam go do Tarabuka na Solec...

      Usuń
  4. Trudno wybrać bo wszystko wielce trafne.Wszystko na wysokim poziomie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Trzeba byś zdolnym i znakomitym obserwatorem, żeby tak w punkt trafić - wszystkie fraszki są świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapraszam na blog. JanToni341@gmailcom.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wszystkie trafne,ale wybieram "O Polsce",To nie tylko dowod madrosci ale przede wszystkim gorzkie refleksje.Serdeczne pozdrowienia dla Autora Malgosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu - JanToni jest po prostu bardzo dobry obserwatorem.
      :-)

      Usuń
  8. Ja jednak, zdecydowanie wolę poezję oderwaną od wszystkiego, co nieustannie nas bombarduje z wszystkich stron :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Witaj Stokrotko.
    Rzeczywiście super fraszki i limeryki.
    To coś dla mnie. Też jajcarzem kąśliwym jestem.
    Pozdrawiam i zapraszam.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam. Gdy czytałam wiersz 'Paradoks' to od razu przypomniały mi się słowa Piłsudskiego „Naród wspaniały, tylko ludzie k*”. Proszę wybaczyć... Ale wpadła mi ta myśl jak śliwka w kompot... ;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Jaguniu,

    no to ja też się pochwalę Ludwikiem Wambuttem - otóż dwa razy byłam na
    spotkaniach Stowarzyszenia Autorów Polskich na ulicy Fajansowej w
    Warszawie i szczęście posadziło mnie obok... Ludwika Wambutta! No i
    wymieniliśmy się tomikami, ja Mu swój a On mnie swój czyli "Srebrne
    myśli bez pozłoty" i tak mi zadedykował :" Co napisać Ewie, naprawdę nie
    wiem. Autor ". A propos Stowarzyszenia i ich spotkań na Fajansowej -
    byłam dwa razy, było bardzo, bardzo miło, spotykają się tam poetki i
    poeci, którzy czytają swoje wiersze, ale więcej nie poszłam bo ja jakaś
    taka jestem, że najbardziej lubię siedzieć cicho , a jedną z moich
    dewiz jest "siedź w kącie, a cię znajdą". Ale jednak od czasu do czasu
    trzeba wyjść choćby po to aby spotkać ciekawych ludzi jak wtedy właśnie
    Pana Ludwika Wambutta, a jest to bardzo przystojny i elegancki Pan!

    Serdecznie Cię pozdrawiam

    Ewa Radomska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No popatrz!!!! To ja nie wiedziałam że mamy wspólnego Znajomego :-))

      Usuń
  12. Przepraszam, ale nigdzie nie bywam.
    Mam sporo nad osiemdziesiątkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale chodzisz na długie spacery !!!!
      A to bardzo dobrze :-)

      Usuń
    2. Jaguniu,

      witam wczesnym rankiem, bo ja już od dawna nie śpię, a wiem, że Ty też
      "jesteś ranny ptaszek" i już pewnie przygotowujesz coś ciekawego na
      następny blog. Ale wracając jeszcze do Mistrza Wambutta to spotkanie, na
      którym wymieniliśmy się tomikami, wg daty pod dedykacją w tomiku, było
      29.05.2015 r., a zatem cztery lata temu !

      Jak ten czas leci, niby fajnie, że do przodu, ale jak odzyskać ten z tyłu?

      Serdecznie Cię pozdrawiam

      Ewa Radomska

      Usuń
    3. Ewuniu - czas jak ten głupi i zupełnie bez sensu zasuwa...

      Usuń
  13. Wszystkie fraszki są znakomite, niezwykle trafne. Wyróżniłabym "Jakby" i "DO".

    OdpowiedzUsuń
  14. Moje uznanie!!!!
    Wszystkie fraszki są rewelacyjne :-)

    Ela

    OdpowiedzUsuń
  15. Wszystkie świetnie napisane i trafne, autor to dobry obserwator . Najbardziej podoba mi się o zaczynaniu wszystkiego od nowa, a nam czasem brak właśnie mądrej kontynuacji.

    OdpowiedzUsuń
  16. Wszystkie są trafne i aktualne. Najbardziej spodobał mi się "O Polsce".

    OdpowiedzUsuń
  17. Fraszki niestety są trafne, a to znaczy nie jest najlepiej. Mi spodobała się fraszka "Ile"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdę mówiąc to w polityce jest beznadziejnie.
      Dziękuję Ci

      Usuń
  18. No tak, nie wiem co napisać. Są zbyt trafne i to mnie smuci...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę to to jest .... tragiczne.
      Dziękuję Ci.

      Usuń
  19. Trafne i aktualne wszystkie- pełne uznanie! „O Polsce” najbardziej chyba bolesna w skutkach, szczególnie jeśli chodzi o zdrowie i oświatę.
    Serdeczności dla Ciebie i Autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Roksanno.
      Cieszę się, że książka już dotarła.

      Usuń
  20. JanToni to jedyny poeta którego blog odwiedzam i usiłuję odpowiedzieć z rymem. Na początku godzinę myślałam i wychodziły mi zawsze cztery linijki, teraz potrafię skrócić do dwóch. Uważam to za wielkie osiągnięcie i na tym poprzestanę. Uwielbiam trafność fraszek Jana Toniego, wszystkich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joasiu - dobrze przecież wiemy, że JanToni pisze wspaniale...
      Serdeczności

      Usuń
    2. Proszę nie przesadzać.

      Usuń
    3. JanToni - ani Joasia Rodowicz ani ja - nie przesadzamy...

      Usuń
  21. Witam.

    Wszystkie utworki warte przeczytania, ale najbardziej przypadło mi do gustu "To" - w minimum formy maksimum treści:)

    Gratuluję Autorowi i pozdrawiam pana JanToniego oraz Ciebie, Stokrotko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie Leno - "To" jest rewelacyjne w swej prostocie.
      Pozdrawiam

      Usuń
  22. Niezwykle trafnie pisze Jan Toni
    Składam pocałunek na Jego skroni.
    Ciebie Stokrotko pozdrawiam serdecznie. Czytając wybrane utwory, pomyślałam o Andrzeju Art-Klaterze(Andrzeju Skupińskim), który również pisywał fraszki i limeryki. Jego komentarz byłby bardzo ciekawy. Pozdrawiam Ciebie i Autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwono - z tego co pamiętam to Art-Klater znał Pana JanToniego i na odwrót. Bywali na swoich blogach.
      Serdeczności

      Usuń
  23. REWELACJA!!!
    Ukłony dla Pana JanToniego...

    Marek z dziewczynami

    OdpowiedzUsuń
  24. "Koło historii"
    Powiedzenie z czasów Gomułki:
    "Towarzysze,dlaczego Sejm jest okrągły?A czy ktoś kiedykolwiek
    widział cyrk kwadratowy?"

    "Modlitwa"A.Waligórski:
    https://www.youtube.com/watch?v=rc5gpjIVsyw

    Bóg stworzył człowieka na swój obraz,więc prawdopodobnie ma
    poczucie humoru tak jak my.Czy słyszycie chichot z tego cyrku rozbrzmiewający na firmamencie nieba?
    :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I Ty Henryku też trafiasz w punkt.
      Serdecznie Ci dziękuję.
      :-)

      Usuń
  25. Krótkie formy to wyzwanie. Należy się szacunek każdemu, kto umie w ten sposób ująć swe myśli.

    W Jastrzębiej Górze byłem już z 15 lat temu, wtedy zwracałem uwagę na inne aspekty morza. :) Poza tym mieliśmy towarzystwo znajomych z Krosna, to pewnie dlatego nie za wiele też pamiętałem z tego miasteczka.

    Hmmm... nie pamiętam czy byłem na latarni morskiej w Rozewiu. Możliwe to jest, jednak 100% pewności nie mam.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pewna ze gdybyś był na latarni w Rozewiu to z pewnoscia byś to zapamietal.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  26. Jakże prawdziwe są te aforyzmy...

    OdpowiedzUsuń
  27. Czasem mam wrażenie że zycie to jeden wielki absurd

    OdpowiedzUsuń
  28. Wszystkie świetne, ale wybieram "To" :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Jakże wspaniale autor ubiera rzeczywistość w słowa. Brawo!!! Krótko, zwięźle i na temat. Podoba mi się to bardzo.

    OdpowiedzUsuń

Pamiętacie imieniny w pracy?

Pracować zaczęłam 15 września. Bardzo dawno temu. W krótkim pobycie w Dziale Kadr polecono mi udać się na rozmowę do Dyrektora Biura. A pan ...