niedziela, 4 grudnia 2022

Jedna z najpiękniejszych europejskich stolic


Stolica Szkocji - to miasto wyjątkowe. Mieszkał tam 10 lat temu przez pół roku Mój Szalony Geograf. No i teraz za tym miastem tęskni. Tak bardzo, że ostatni weekend listopada spędził właśnie w tym mieście. A ja wcale się tej jego tęsknocie nie dziwię, bo chociaż byłam w Edynburgu tylko tydzień to też wróciłam oczarowana i też bardzo chciałabym tam jeszcze raz pojechać...
















Do najpiękniejszych europejskich stolic oprócz Edynburga zaliczam Rzym, Lizbonę i Pragę. No ale nie we wszystkich byłam...

A Wy jak myślicie? Które stolice w Europie są najpiękniejsze?

76 komentarzy:

  1. Oj tam, szczerze mówiąc uważam takie rankingi za bezsensowne, wszędzie można znaleźć ciekawe miejsca, bo piękno miast, miasteczek to umiejętność patrzenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację.... bo przecież często ocenia się poprzez przeżycia /dobre albo zle/ jakie się miało w danym miejscu.
      Ale jednak....

      Usuń
  2. trudno mi skonstruować taki ranking, gdyż różnie intensywnie byłem w tych, w których byłem... albo czy przejazd w nocy pociągiem z krótkim postojem na dworcu można zaliczać do "byłem?"...
    ale tak na chama, bez względu na te wszystkie niuanse to na topie u mnie jest Budapeszt, choć z tym zastrzeżeniem, że dawno tam już nie byłem i nie wiem, co się zmieniło...
    Warszawa nie startuje w tych zawodach, bo to by było tak, jakbym swoje koty wystawił na wystawę kotów, albo swoją Lady na konkurs Miss World - zero obiektywności, skrajna stronniczość...
    p.jzns :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warszawa jest dla mnie najpiekniejsza.... chociaż wiem że wiele jej brak do tej piękności....

      Usuń
    2. fajnie zacząłem tą sesję, to się nazywa wylogowanie na śniadanie :)

      Usuń
    3. Toż się domyśliłam kto zacz.... 😀

      Usuń
  3. Świetne zdjęcia Stokrotko. Niegdyś więcej się interesowałem historią Szkocji - polecam Zabiegalika "Historię Szkocji". Pozdrawiam, jak co niedziela tylko 3 minutowy spacer. I pozdrów Geografa ode mnie :-) .

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie dziwię się i ja, sama chętnie bym tam pojechała.
    Nie wybiorę stolicy, bo nie mam porównania...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla mnie wszystkie są piękne, każda inna , każda ma swój urok.

    OdpowiedzUsuń
  6. Aleś z tą notką "trafiła", Stokrotko <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy mam rozumieć że i Tobie Edynburg się podoba?

      Usuń
    2. Podoba się, jak najbardziej - chociaż odwiedzenie go nadal pozostaje w sferze marzeń :) Może i to kiedyś się spełni :)

      Usuń
    3. Życzę Ci tego z calego serca Celciku Najmilszy :-)

      Usuń
    4. Dziękuję Ci, Cudowna Stokrociu <3

      Usuń
  7. Warszawa Stokrotko...a potem Praga, Londyn, Wilno...itd..itd..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jednak Warszawa....? Jeszcze Lwów i Wilno....

      Usuń
    2. Z rozpędu wpisałam Lwów a przecież to nie jest stolica:-))

      Usuń
    3. Stokrotko......A ja właśnie chciałam napisać że Lwów:-)))
      Ela

      Usuń
    4. Bo to sentymenty Elu.....
      Wiem że stamtąd Twoja babcia I dziadek pochodzą...

      Usuń
  8. a dla mnie bliskie memu sercu są : Praga , Paryż, Sztokholm, Berlin, Londyn, Rzym a potem inne :) Każda ze stolic ma swój indywidualny klimat i urocze zakątki - dlatego tak trudno przyznawać palmę pierwszeństwa tylko jednej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że nie można wybrać jednej najpiekniejszej europejskiej stolicy. Z tych stolic które znam bez wyrazu jest Berlin...
      Dziękuję

      Usuń
    2. to rzecz gustu ... pomieszkiwałam w Berlinie i czułam się tam bardzo dobrze, jak u siebie ... dla mnie to taki Wrocław tylko z większym rozmachem . :)

      Usuń
    3. Masz rację.
      A ja byłam w Berlinie raz służbowo i drugi raz prywatnie. Za każdym razem 2-3 dni. I za każdym razem wywozilam z niego niemiłe wspomnienia..

      Usuń
  9. Noooo, nie wiadomo co wybrac. gdzies mi w sercu Amsterdam pika (cale Niderlandy mi pikaja od ok 55 lat...), Rzym, ale te rozne miasta, ktore mnie oczarowaly, to nie tylko stolice ale i inne miasta (tez mi pikaja). Edynburg jest piekny (w ogole Szkocja taka jest, mieszkalismy niedaleko granicy( tuz za Berwick) i czesto jezdzilismy, w sumie tuz przed covidem objechalismy wschodnia czesc kraju z gory na dol. Dziadkowie mojego ziecia mieszkali w przecudnym miejscu kolo perth, na rzeka bogata w lososie. Do sasiadow przeplywali przez rzeke lodzia - czesciej byla uzywana niz samochod, bo kto by sie chcial z tego miejsca ruszac!). Jedyne dwa mankamenty Edynbugra - zasapac sie mozna, tyle gorek-dolkow i jezdzenie autem po miescie to trauma i trzeba miec z 5 par oczu dokola glowy...ale tak jest w starych miastach....

    OdpowiedzUsuń
  10. Edynburg, Lizbona, Sarajewo:) koniec;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A Praga? Też Ci się podobała przecież....

      Usuń
    2. Stokrotko, dla mnie najpiękniejsza jest właśnie Praga. Ale to chyba wiesz. Co roku o niej piszę.
      Pozdrawiam wieczorowo i dobre myśli zostawiam

      Usuń
    3. Bo Praga jest wyjatkowa...

      Usuń
    4. Widzę, że ma wielu zwolenników

      Usuń
    5. I nie ma się Ci dziwić...

      Usuń
  11. Dziękuję, miło było sobie przypomnieć. :)
    U mnie na pierwszym miejscu Londyn, na drugim Luksemburg, na trzecim Paryż i Berlin razem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Chociaż mnie Berlin nie podoba się....

      Usuń
  12. Nie byłam, nie widziałam, ale też z opowieści koleżanki wnioskuję, że jest tam pięknie, bo tylko same hymny pochwalne słyszałam na cześć tego szkockiego miasta. Porównania wielkiego co do innych stolic nie mam. Praga zrobiła na mnie spore wrażenie, Warszawa niestety nie, mimo mojego narodowego patriotyzmu przecież :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warszawa to miasto w którym się urodziłam i cały czas mieszkam więc jestem na jego punkcie zwariowaną...:-)

      Usuń
  13. Byłam w niewielu, ale z tych, które widziałam, wygrywa Praga. Po Lizbonie też się dużo spodziewam, ale jeszcze nie widziałam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Praga jest piękna a Lizbona niezwykle barwna...

      Usuń
  14. Moi ulubieńcy to Praga, Wilno a na trzecim miejscu mam dwie, Brukselę i Lizbonę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Niewiele widzialam, ale oczarowal mnie kiedys Rzym. A tesknie Stokrotko za moja kopalnia/urodzilam sie na jej terenie/ i magicznym Dniem Gornika. Malgosia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda Malgosiu że Rzym jest wspanialy. A Twoją tęsknotę za miejscem urodzenia rozumiem chociaż jak wiesz ja urodzilam się w Warszawie i całe życie tu mieszkam.

      Usuń
  16. W Edynburgu byłem raz (wymiana młodzieży) i miało to miejsce kiedy zatrudnił na dyrektor szkoły rolniczej, a my "robiliśmy" za wychowawców i tłumaczy. Potwierdzam, to piękne miasto... dużo kamiennych budowli, piękny zamek i ogród botaniczny, i klimat tak bardzo szkocki (mili ludzie).
    Z wielkich miast największe wrażenie zrobiła na mnie Barcelona (czystość) i Praga (historia, Szwejk, piwiarnie, most Karola.) Piękna jest też Kopenhaga i Sztokholm - bardzo spokojne miasta, nowoczesna i stara architektura, oczywiście Londyn (ogromny, miliardy sklepików, pubów, no i oczywiście Paryż (brudny ale piękny, cudowne korki i Luwr, dużo historii i Lasek Buloński. Ale Monachium też jest pięknym miastem i Wiedeń z tym swoim zamkiem, i Budapeszt, i Bratysława... a Rzym? a Mediolan? Vigo w Hiszpanii i Bilbao w Kraju Basków. Montpellier i Nicea we Francji.., a z mniejszych oczywiście francuskie Auxerre, Saumur, Angers i Orlean (te 3 ostatnie nad Loarą)... no i zapomniałbym o czystym Metzu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiedziałam i pamiętałam Andrzeju ze w swojej pracy wiele pięknych stolic i innych miast na własne oczy zobaczyles. Dziękuję Ci serdecznie...

      Usuń
  17. W każdym mieście jest coś, co potrafi zauroczyć 🙂 Zdjęcia pokazałaś piękne i nie dziwię się, że Twój Geograf tęskni. Może i Ty się wybierzesz w dogodnej porze, by własną tęsknotę zaspokoić.🌼🌼🌼

    OdpowiedzUsuń
  18. Uroda miasta jest rzeczą względną i.....zmienną.Zwłaszcza kiedy je tylko zwiedzamy. Gdy pobyt krótki w 90% widzimy miasto zawsze od jego najprzystojniejszej strony. A gdy pomieszkamy w nim te pół roku, to nasza ocena miasta w dużej mierze zmienia się z uwagi na to co i z kim w tym mieście robimy, co przeżywamy. Poza tym każde miasto ma swoje jasne i ciemne strony, piękne miejsca oraz zupełnie masakryczne.Zresztą ocena wszystkiego jest zawsze związana z indywidualnym spojrzeniem. Serdeczności posyłam;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Rozumiem, jego tęsknotę. Na mnie Praga zrobiła tak duże wrażenie, że z chęcią bym tam wróciła.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Jeszcze Petersburg jest pięknym miastem...

      Usuń
    2. I mnie się Petersburg bardzo podobał chociaż to nie stolica.:-)) To znaczy to była stolica...
      Marek z dziewczynami

      Usuń
    3. 😀.... szczególnie te białe noce nad Newą....prawda?

      Usuń
  20. O Edynburgu tylko czytałam w różnych powieściach i zawsze miałam w głowie obraz mrocznego i ciężkiego widoku - ale to pewnie dlatego, że fabuły czytanych przeze mnie książek osadzano w odległej historii:) teraz z pewnością nie jest tak straszno.
    Praga mnie nie zachwyciła, mogę powiedzieć- byłam, zobaczyłam i więcej nie wróciłam. Jakaś taka przereklamowana. Jeszcze widziałam Dublin - obeszłam niemalże cały. Zupełnie inaczej wyobrażałam to miasto. Ale za to uwielbiam lotnisko w Dublinie 😄😄 mogłam godzinami siedzieć i patrzeć na odloty i przyloty 😉

    OdpowiedzUsuń
  21. Rzeczywiście wspaniale. Cieszę się, że będę mogła to zobaczyć na własne oczy w lipcu (zaklepana wycieczka)! A jeśli chodzi o europejskie stolice, to oczywiście PRAGA!

    OdpowiedzUsuń
  22. Szkocja jest na naszej liście podróżnej. Może kiedyś i tam się pojawimy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To życzę Wam tego szczerze...
      Stokrotka

      Usuń
  23. Pani Stokrotko mnie się bardzo Praga podobała
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  24. Jerozolima Istambuł A z.europejskich
    Praga Wiedeń Moskwa

    OdpowiedzUsuń
  25. Podróże są cudowne! W Edynburgu nie byłam, niestety, i żałuję.... Ale może kiedyś się zdarzy?

    OdpowiedzUsuń
  26. Oczywiście Paryż! I Sztokholm. I Kopenhaga. Piękny jest Tallin i niezwykłe Wilno, i Ryga. I Lizbona jest urocza. I Budapeszt. I nawet Berlin w czerwcu i wrześniu jest piękny. Do Rzymu też pojechałabym każdej chwili. I Pragę żywię sentymentem. A lipcowy Edynburg pozostanie w mojej pamięci, jako nastrojowe , deszczowe miasto :) A z miast których nie widziałam na żywo , chciałabym poznać Brukselę i Madryt. Tylko, czy starczy mi sił i czasu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Haniu. Oczywiście że wystarczy Ci się i czasu :-)

      Usuń

Pamiętacie imieniny w pracy?

Pracować zaczęłam 15 września. Bardzo dawno temu. W krótkim pobycie w Dziale Kadr polecono mi udać się na rozmowę do Dyrektora Biura. A pan ...